Försvarets radiolänkmast 24m

SM7IWG

Well-Known Member
Jag har blivit ägare till rubricerad mast. 24 meter teleskopmast i alumuminium som jag vill minnas användes till radiolänk. Finns det någon som har tillgång till instruktion/ manual alternativt länk?
 
Hej Bjarne,

nej, länken visar en mera avancerad anläggning. Min mast är fristående, materialet är aluminium, ihopskjuten ca 6 meter och enligt märkning 24 meter i fullt utskjutet läge.
Försedd med vinch och 2x3 m stege(ar) som monteras på masten innan resning. Stagas i tre plan. Följde med en rotorsats som monteras på toppröret och gör att man kan rikta in två antenner med hjälp av rep som manövereras från marken. Vill minnas från min tid på S1 att radiolänkplutonen använde denna typen av mast tillsammans med någon av terrängbilarna.
 
Finns det en märkskylt med M-nummer?

Om du har M-numret så kan jag kolla om jag kan hitta något.

73 de Kai
tillika sambandschef på Luftstridsskolan...



Jag har blivit ägare till rubricerad mast. 24 meter teleskopmast i alumuminium som jag vill minnas användes till radiolänk. Finns det någon som har tillgång till instruktion/ manual alternativt länk?
 
Hej Kai,

jodå, den är väl märkt med traditionell skylt.

Det finns två M-nummer, du får båda.

M 1237-852710 respektive M 1237-852711

/Carl
 
Perfekt.

Jag är på springande fot nästa vecka (tjänsteresor), men jag ska
kolla upp ASAP....

mvh
Kai

Hej Kai,

jodå, den är väl märkt med traditionell skylt.

Det finns två M-nummer, du får båda.

M 1237-852710 respektive M 1237-852711

/Carl
 
Detta är en riktigt trevlig mast, jag skulle gärna ha en sådan själv. När man väl har lärt sig proceduren kan två personer resa den på runt 10 minuter. Det är också helt möjligt att resa den själv om man på förhand mätt ut var man skall låsa två av de tre lägsta staglinorna som man använder som mothåll när man drar upp masten.

Jag kommer tyvärr inte ihåg alla detaljer för att våga skriva en bra instruktion, men principen för att kunna veva upp masten är att man använder en nivå av stagen för att låsa vajrarna i masten, så att masten fortsätter att lyftas när man vevar.

Jag skall kolla om jag har någon bild eller text som förklarar mer, men jag är inte säker på om eller var jag har detta.
 
Konstaterar att tiden går fort! Fem år sedan tråden skapades. Dags att börja använda masten. Någon som har en instruktion eller manual?
 
Vet inte säkert om det är denna som du söker?
 

Attachments

  • TELESKOPMAST 24M BRUKSANVISNING.pdf
    113,9 KB · Views: 106
Det var exakt den jag sökte.
Stort tack.
Äntligen efter fem år.
Dags att släpa ut och sätta upp.

73 de SM7IWG Carl
 
Vi i Falu Radioklubb har använt en sån mast sen 2011. Den finns med på en del bilder från Dådran Fieldday i http://galleri.sk4ao.net/, lite otydligt första året, bättre senare. Det är förresten snart dags igen att åka dit, se http://sk4ao.net/. Kanske vi drar med vagnen med mast i år, men inte säkert. Vi hoppade över den förra året. Bilden nedan är från 2013, bil och stege står och skyddar stagen i en riktning från påkörning. De andra är i skogskanten bakom släpet resp mot stranden.
/Jan
Dadran_mast.jpg
 
Back
Top