Förväntat ?

SM3CIQ

Well-Known Member
Har tillbringat stor del av mitt radioliv på att lyssna på div. konstgheter.

Lyssna på 10180Khz - där pågår någon form av vågutbredningsforskning, enl. min amatörmässiga pejlng österut. Här hörs signalen bäst runt noon (middagstid) någon som har en uppfattning?

Jag lyssnar med en bobtail antenn, därutöver IC7600. Signalen är på det eminenta språket A1A dvs telegrafi.

Kul om någon annan kan höra det. Har frågat några närstående HAMS - men nil hrd från deras håll.

Lyssna och ge din version.

Med "Förväntat?" menar jag den ökade trafiken på HF som kanske har med debacklet i Ukraina/Krim att göra.

73 /Uffe
 
Last edited:
Hej igen,

Är det ingen som lyssnat på denna telegrafistation ännu? I går 1405 svensk tid hördes han/hon med 569, då fullt engagerad i ett qtc med en motstation som jag inte hörde. Då trafiken från denna station är monolog utgår jag från att motstationen ligger på annan qrg, brukar kunna vara 25 - 100 Khz space. Både upp och ner. Sök.

I det här fallet körde han/hon en härlig handpumpsmusik i kanske 60-takt. Utmärkt träning i både spaning och telegrafi...
Den dag du har lurat ut motstationens frekvens och kan lägga VFO B där kan du läsa hela "kommunikationen" - är en höjdare .

Har du inte en låda (transciever) med VFO A/B så duger en separat RX lika bra.

Låt mig veta om du överhuvutaget hör denna station, anropssignal 3A7D med automatsändning i lugn takt (kanske 125?) anropet lyder: DKG6 de 3A7D och upprepas i timmar, med avbrott från "automaten" till qtc med vanlig tgf-nyckel. God tid alltså att pejla in ung. riktning.
I det här fallet, har jag inte märkt någon avvikelse vad beträffar callet, men det är helt normalt att det byts med bestämnda perioder. Det är samma stn. ändå. Roligare än korsord. Prova!

73 till alla / Uffe -CIQ
 
En lista jag hittade anger parallellfrekvens 5801 eller 8081.

Listan heter Number & Oddities a.k.a The Spooks Newsletter
 
"DKG6 de 3A7D" placeras enligt tillgängliga uppgifter från signalspaning i Hongkong hos den kinesiska armén.

3.642 MHz CW China 3A7D DKG6 Chinese Military
5.23 MHz CW China 3A7D DKG6 Chinese Military
7.6021 MHz CW China 3A7D DKG6 Chinese Military
10.18 MHz CW China 3A7D DKG6 Chinese Military



73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tackar både Krister och Karl-Arne.

Intressanta uppgifter för en lyssnarnörd som jag.

Det enda jag med säkerhet kan säga är att signalerna kommer österifrån. Skall kolla upp "paralellfqs" och Karl-Arnes fina lista.

Tillönskar Er en riktigt Glad Påsk!

/ -CIQ
 
Back
Top