Foga aluminiumrör

SA7ANJ

Active Member
Hej!

Jag har börjat samla ihop aluminiumrör för att bygga en två elements moxon (inspirerad av en annan tråd i detta forum). På Cebik.com har jag hittat en ritning som passar mig, där aluminiumrör monteras genom att ett rör med mindre diameter skjuts in i ett rör med större diameter.

Aluminium har ett skyddande lager av oxid, skrapar man bort oxidlagret så bildas det ett nytt skyddande lager. Hur får man "elektrisk" kontakt mellan rördelarna när man sticker in dem i varandra?

I ARRL:s antennbok hittar jag formler för vad som händer med antennlängden för sådana här "tapped constructions" men inget om överföringen mellan rördelarna.

/Anders i Ängelholm
 
Jag har gjort en vertikalantenn av aluminiumrör enligt samma teleskopiska princip och har sågat en liten slits i det grövre röret och därefter satt slangklämmor. Innan du sätter ihop rören putsar du dem med blöt tvål-ull (torka av noga efteråt) och därefter sätter du på s.k. kontaktolja vid skarven för att förhindra oxidering. Detta funkade fint hos mej.
Till slut kan du ju borra ett litet hål och skruva dit en plåtskruv för att ytterligare förbättra den elektriska förbindelsen.
/Ingvar
 
Last edited:
Med risk att få på nöten av förståsigpåare så påstår jag att det bästa är att popnita. Jag har ponitat en del skarvar och det har funkat ypperligt, även efter flera år. Grejen är att man behöver dra i ett antal popnitar som fördelas runt röret. På det viset blir skarven helt stum när nitarna spänner emot varandra. Det kan aldrig skaka loss, och man får bra kontakt genom nitarna. Vulktape behövs för att hålla fukten borta från skarven.
 
Hej.
Använd aluminium pasta (finns på Biltema) popnita sedan (men köp rostfria popnit) dels så drar de mycket bättre och är hållbara.Vanliga popnit har en tendens till att glappa upp.

lycka till
//Lasse
 
Tänk på att rostfritt och aluminium inte är så bra ihop, det fräter och blir skador. Har sett det på andra saker (veteranmotorcyklar/mopeder) bara ett tips från mig.


Janne:)
 
Trots det används SS (rostfritt) tillsammans med Aluminum. Inte mist av mastillverkare.
Dock används då nån form av smörja, och kanske Aluminumpasta från BILTEMA duger bra.
De finns olika legeringar av aluminium, och kanske de beter sig ilka med SS.
SS är en legering av Järn Krom och Nickel, kanske någon kemist finns här som kan förklara vad som händer eller inte händer.
Själv har jag inte sett några korrsionskador där SS och Al ingår.
Men Al ensamt kan många gånger börja oxidera med vitt pulver som resultat, exvis motorer, generatorer i bilar etc. I de fallen används ju mest galvade skruvar.
Ser vi på antennrotorer så har de Japanska ofta varit sammansrkuvade med SS skruv och verkar klara sig bra. De amerikanska har ofta en sämre Al legering och galvade skruv, ser ofta fulare ut.

Min erfarenhet säger att SS skruv med Al verkar vara en bra kombination.
 
Jag har gjort en vertikalantenn av aluminiumrör enligt samma teleskopiska princip och har sågat en liten slits i det grövre röret och därefter satt slangklämmor. Innan du sätter ihop rören putsar du dem med blöt tvål-ull (torka av noga efteråt) och därefter sätter du på s.k. kontaktolja vid skarven för att förhindra oxidering. Detta funkade fint hos mej.
Till slut kan du ju borra ett litet hål och skruva dit en plåtskruv för att ytterligare förbättra den elektriska förbindelsen.
/Ingvar

Vad jag vet så är det inte så bra att blanda rostfritt med aluminium. Det blir galvaniska strömmar, aluminiumet kommer att ta stryk! Vet inte hur det går med "galvade" skruvar men det borde bli bättre.



Det är nog det bästa sättet att göra det på, då kan man ju även få loss delarna. Rostfritt är nog bra till mycket, men man får tänka sig för. Nog om detta, lycka till SA7ANJ!





/Janne
 
Last edited:
Trots det används SS (rostfritt) tillsammans med Aluminum. Inte mist av mastillverkare.
----
Min erfarenhet säger att SS skruv med Al verkar vara en bra kombination.


Jag renoverade en gammal Hy-Gain vertikal antenn för många år sedan, alla galvade skruvar var i så dåligt skick, så jag bytte till nya rostfria, antennen fungerade som en ny. Efter några år inspekterade jag renoveringen och allt såg fräscht ut .. Så det kan löna sig att satsa på rätt material från början.
 
Last edited:
jag måste komma med en komentar i denna tråd
så fort som man blandar två metaller och tillsätter fukt.
så får man Reduktion+Oxidation det är o-undvikligt.
Det finns tabeller på hur mycket det blir ,
men skilnaden mellan Aluminium-rostfritt är mindre än aluminium-stål.
så det är bättre att köra med rostfritt, men det viktigaste är att förhinra att fukt kommer i mellan.
polfett plus vulktape är en bra kombination
 
använder s.k "rubber-grease", ett fett som påminner om polfett men är snällt mot gummi,plast,vulktejp.
I bilar används det till bromsoken för att smörja mellan oket lättmetall alt. stål och kolven i stål utan att åldra gummibälg/gummitätning

på mina egenbyggda antenner har RF + Alu varit OK både hållfasthetsmässigt och ur rostsynpunkt, galvat tar slut fort.
 
Galvat tar inte fort slut om man använder vulktape, mina antenner är mycket fina efter många år med galvat.


/Janne
 
Ett stort tack för alla svar och tips. Med hjälp av några andra trådar (bockning av rör) och den här tråden tycker jag mig ha kunskap för att gå ner i källaren och börja såga till rörbitarna. Förhoppningsvis skall antennen blir klar någon gång efter påskhelgen.

/Anders i Ängelholm
 
Om man tittar i en fysiktabell på metallers normalpotentialer finner man att mot en normalvätgaseleketrod har dessa metaller då:

Järn -044 Volt
Aluminium -1,7 Volt
Zink -0,76 Volt
Krom -0,6 Volt
Nickel -0,23 Volt

Vad man bör eftersträva är en så liten potentalskillande mellan de metaler som skall skruvas ihop.
Vad en legering som rostfritt hamnar vet jag inte men vi ser järn krom och nickel som ingår i rostfrit, och jämför vi det med zink så verkar det inte vara så stor skillnad om man skruvar med förzinkade skruvar eller rostfria skruvar.

Som jämförelse finner man potentialer med positiv spänning exvis koppar som ligger +0,51 Volt, så koppar och aluminum kommer då inte att trivas ihop.

Studerar vi fysiktabellen mer finner vi att Litium ligger på -2,96 Volt och vi förstår därför att en strömkälla byggd på bl.a denna metall ger hög spänning per cell.

Blandar du ihop Guld med aluminium blir det nog mycket oxider snart, då guld ligger på + 1,5 Volt

Så välj inte GULD SKUVAR även om det är lockande.

Tänker jag rätt?? Fråga en kemist. Finns det nån sån här?
 
Mekanismen bakom "rostfritt stål" är att ett inert oxidskikt bildas utanpå metallen.
Detta oxidskikt är ganska dåligt elektriskt ledande, så det blir svårare att få galvaniska strömmar
att flyta i gränsskiktet mellan de två metallerna.

Tittar man i tabeller över legeringars elektrolytpotentialer så ligger "tekniska aluminiumlegeringar" och rostfritt stål ganska nära varandra, något beroende på vilka legeringar det är frågan om (hårdare Al-legering medför oftast elektrolytpotential närmare 0).

En vanlig rekommendation är att göra en "katodisk" yta så liten som möjligt, vilket praktiskt innebär att man helst ska använda "rostfria" skruvar för att fästa aluminumplåt, inte tvärt om, eftersom rostfria legeringar är mer "katodiska" än aluminiumlegeringar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En viktig sak att tänka på när man bygger en egen antenn av aluminiumrör är att
man inte tar första bästa rör man hittar.

Tillverkarna pressar fram rör med olika legeringar för att få fram olika hårdhet eller yta.
Därefter "åldras" profilerna i en ugn i några timmar. Detta för att få upp hårdheten i aluminiumet.
Efter detta är det vanligt att man anodiserar profilerna. :eek:
Det är en process där man kör likström genom aluminiumet samtidigt som det ligger i ett syrabad.
Då får man ett hårt jämnt oxidskikt som gör profilen tålig mot repor och naturlig oxidering som ger en fläckig och ful yta.

En anodiserad profil ger mycket dålig ledningsförmåga och kommer kanske inte ge önskat resultat vid antennbygge.:confused:
Kontentan är att du bör välja en åldrad profil som inte har genomgått anodiseringsprocessen.

Aluminium och koppar bör inte blandas då de som SM4FPD beskriver i sitt inlägg
har relativt stor potentialskillnad och tillsammans med syre och vatten
kommer att leda till kraftig galvanisk korrosion.

73 de Emil
 
Citat från SM7TKR
Kontentan är att du bör välja en åldrad profil som inte har genomgått anodiseringsprocessen.

Bra att du skrev detta. Det var helt nytt för mig men jag tror att det stämmer efter att ha pratat med verkstadfolk.

Vad skiljer då ett anodiserat skikt (som jag tror är mycket tunnt) gentemot en ledare med plastisolering? I bägge fallen bör den elektromagnetiska vågen fångas upp inne i materialet. Eller skyddar ett anodiserat skikt mot elektromagnetisk strålning?

/Anders i Ängelholm
 
Last edited:
Back
Top