Förkortad dipol för 160M

SM6VVT

Active Member
Är det någon här bland experterna som han något förslag på utförande av förkortad dipol på 160M?
Visst, det är 20 grader ute och solen lyser, för ovanlighetens skull, men det gäller att vara ute i tid!
Jag har tidigare på mitt antennberg haft en dipol för 80M, nu har jag en loop istället, men det finns skapliga fästen och höjd för en dipollängd
på 2x25 meter cirka. Skulle vara trevligt till vintern att bli QRV på 160M. Har funderat på en förkortad dipol men mina teoretiska kunskaper
räcker tyvärr inte till för att beräkna spolar och längder till dylik.
Hjälp behövs och tas tacksamt emot!
73 de Thomas SM6VVT nr Kungälv
 
…men mina teoretiska kunskaper
räcker tyvärr inte till för att beräkna spolar och längder till dylik.
Hjälp behövs och tas tacksamt emot!
73 de Thomas SM6VVT nr Kungälv
Inte mina heller. Saknar helt enkelt intresse för både dator , söka på nätet och att räkna. Som tur är behövs det inte heller.
Till min variant går det åt ca 2x35m tråd.
5 meter från inre änden har jag lindat mej en spole på varje ben. 50mm’s plaströr från tomma sillicontuber utgör stommen.
Linda på så många varv som fick plats…om de va 75varv eller ngt…och upp med den och klipp ändarna på den höjden den skall hänga tills man är nöjd.
Min har totallängder på ngt på 2x17m. Såklart blir den ju väldigt smalbandig. Ett fönster med max 2,0 i swr blir 40-50 kHz brett.
Placeringen av spolarna är väl valda. Ca 5m ut så ’går den’ lite på 20m också som bonus.

Vill du upp i dina maximala 2x25m inkl linor i ändarna är det ju bara att ta några färre varv. På köpet blir den då mer bredbandig MEN du kan då komma att tappa 20m’s.

Innan den förkastas redan på det teoretiska stadiet som teoretiker gärna vill göra med antenner som fipplas ihop på ett gehör, föreslår jag att du testar och låter dej bli förvånad över hur bra den går.
 

Attachments

  • IMG_7886.png
    IMG_7886.png
    4,1 MB · Views: 19
Förkortade dipoler fungerar alldeles OK, men man behöver känna till deras begränsningar.
Omgivningen, främst höjden över marken och hur ändarna är orienterade, kommer in på ett påtagligt sätt.
Dessutom blir bandbredden väldigt liten, så att försöka hitta resonanspunkten "på vinst och förlust" blir rätt besvärligt.

Även hur man utför förlängningspolarna för betydelse, det är svårt att få till spolar med bra Q, i synnerhet
när lindningen görs med 1000DL. Trådmaterialet i den har betydligt sämre HF-egenskaper än ren koppar.
 
Du K-A redogjorde i ngn tråd om ’skinndjup’ på diverse olika mtrl. Intressant att läsa. Där drog jag själv slutsatsen att DL kabeln precis skulle duga till dipoler trots allt.
Såklart kan man tänka sej att begränsningen vid högre effekter blir betydande. Linda spolar av den likaså.

För 1950kHz vidkommande har jag efter några års laborerande med mina kortade dipoler - jag har haft spolarna placerade 780cm ut också…för att komma åt andra band som bonus ist för 20m..kommit på att montagehöjd inte är allt för kritiskt på dessa ganska långa våglängder.
I villaträdgård kommer den hamna alldeles för lågt oavsett den hänger på 5 eller 10m. Det är i våglängd räknat som om den låg o sprattla ihopknycklad i gräset oavsett.
Man märker knappt ngn skillnad i prestanda eller annat mätbart…resonansfrekvens, bandbredd osv ifall man höjer den från 5 till 10m höjd.
Det är illa i vilket fall som helst.
Annat är det på 80m där det är möjligt att få till bra montage.

Iaf, kortad 160 dipol i villaträdgård är på det stora taget ingen höjdare. Markförluster är vida större än förlust att använda DL kabel MEN jämfört med att idiottuna en 80m dipol o liknande är det en hit däremot. Man kommer ut på mellanvåg alls.

Med spolarna 780cm ut hade den längder på 2x25m. Tomten räckte inte till utan ytterändarna fick vika av 90˚ i tomtens hörn ut mot gatan.
Med den fick jag stå ut med mkt noise från grannars skitelektronik.
Trådarna hamna närmare garagetak och annat.
När jag sen gjorde den kortare till dagens längder märkte jag främst hur störningarna i högtalaren minskade.
Den blev mer smalbandig MEN prestandan vart oförändrad. Engelska gubbarna på 1933kHz går in lika starkt. Mina svenska motstationer märker ingen skillnad vid samma effekter som tidigare.

Slutsatser jag drar är att en kortare dipol som får hänga fritt, klår en mkt längre som inte gör det.

Bilden visar inget speciellt mer än mina trådar i min Fan-dipol med ca 2m avstånd mellan trådarna 5m ut från matningspunkten.
De hänger precis under varandra. 80m överst, sen 40m o 160m underst. Prioriteten är den också med 80m främst.
Matningspunkt 13m upp från marken. Det kan vara intressant för dem som har problem med sina fandipoler att de olika trådarna påverkar varandra. Det gör de inte här.

Trådskaparen med större ytor kan säkert hänga sin skapelse mkt bättre och få bättre resultat än jag.
 

Attachments

  • IMG_7861.jpeg
    IMG_7861.jpeg
    452,4 KB · Views: 25
Tack för alla tips och råd! I höst skall det lindas och testas. Skall försöka få till det så att jag kan utnyttja maxavståndet jag har tillgängligt, c:a 2 x 25 meter.
73 de SM6VVT Thomas
 
En stegmatad dipol på c:a 2x25 m (ditt tillgängliga utrymme) utan spolar etc kommer säkert att gå att stämma av på 160 m och fungera alldeles utmärkt.

Själv använder jag en 2x10,2 m dipol med 12,9 m stege på 80 meter - inga spolar o a bjäfs - och den fungerar utmärkt på alla band (ej använd på 160).

Den stegmatade dipolen - antennen som koaxgenerationen glömde!

73, Rolf
 
Den stegmatade dipolen - antennen som koaxgenerationen glömde!

73, Rolf
Det får jag höra ibland. ’Bara att stämma och inga förluster jue’
Jo fast ännu bättre när man slipper stämma av alls…jue.
Att jag tycker koax är enklare o dra där jag vill ha kablagen är såklart en smaksak.
 
En stegmatad dipol på c:a 2x25 m (ditt tillgängliga utrymme) utan spolar etc kommer säkert att gå att stämma av på 160 m och fungera alldeles utmärkt.

Själv använder jag en 2x10,2 m dipol med 12,9 m stege på 80 meter - inga spolar o a bjäfs - och den fungerar utmärkt på alla band (ej använd på 160).

Den stegmatade dipolen - antennen som koaxgenerationen glömde!

73, Rolf
OK! Vad har du i nederänden på stegen? Balanserad avstämmare?
 
Byt ut loopen mot en likadan för 160m så har du alla band i en antenn.
Om du har plats vill säga.
Mjaee, har inte plats, eller rättare sagt inga lämpliga fästpunkter för sådan plus att vi har en sådan loop på klubben i Kungälv, trodde det skulle bli lätt som en plätt att köra alla band på den men det visade sig att den var mycket jobbig på vissa band med 200-300 och upp till över 1000 OHM i matningspunkten, minns inte nu vilka band.
 
OK! Vad har du i nederänden på stegen? Balanserad avstämmare?
Hej Thomas,

Jag har tidigare kört med div. hembyggda, balanserade avstämmare. Eftersom jag är 80 år, kör jag numera radio mest i motionsklassen och tillåter mig ta en del genvägar. Jag kör med en MFJ-939 autotuner plus en MFJ-912 balun, vilket fungerar mycket snabbt med min IC-7300. Avstämmaren står i ett annat rum än riggen.

73 & GL,
Rolf
 
på vissa band med 200-300 och upp till över 1000 OHM
Ja vad då da? det är väl inget att grina över. Justera längden till bästa kompromiss på favoritbanden.
Stegmatning och en lämplig avstämmare ger stora möjligheter och friheter.
Om allt ska vara koaxmatat så bör du inkludera det i dina krav/önskemål.
Själv kör jag med 2X55m dipol och 55m öppen matarledning som ger mig rimlig impedans på alla band.
Vill jag så kan jag köra med en manuellt balanserad avstämmare men jag har även möjligheten att koppla in en auto-tuner med balun.

Inte klokt vad fort man glömmer det där med multiband-antenn-jagandet när man väl installerat en stegmatad dipol som tar alla band.
Eller hur Rolf-5MX, jag tror det var du som sparkade mig i ändan.

Självkart är det givetvis så att denna antenn inte är den mest optimala på alla band men det är enkelt.

-6VVT vi hörs på 160m framöver.
 
Ofta blir det lite enklare om man ger upp på det "svåra" kravet... att den skall gå lätt att stämma av på alla kortvågsbanden. En lågt sittande kort dipol för 160 känns inte som någon höjdare :p Jag som har en liten villatomt ville gärna prova 160, men hade väldigt dåligt med fästpunkter. Ramlade på inv-L antennen.... Den jag har går på 80 och 160 meter tillsammans med lite kondensatorer och spolar. Den är 10 meter hög och 10 meter horisontell (löjligt liten på 160). Den vertikala pinnen står i kanten på tomten och sedan är den horisontala delen dragen in mot husets skorsten (förlängd med några glasfiber tältpinnar). Jordplanet är tämligen mediokert med ett 10-tal korta radialer, och matas med 50 ohm koax. Väljer du att behålla din nuvarande antennpark, gör du denna som "single band" för 160. Prestandamässigt går den här antennen osannolikt bra, och möjliggör både kortväga förbindelser som feta DX efter midnatt. Har du flera höga träd kan du laborera med att istället för ha L-form prova med T. De horisontella delarna tar ut varandra, och du får kanske lite lägre signalstyrka lokalt inom EU men bättre långt bort.
 
Jag körde en del 160 m på en 87 m horisontell loop med balanserad matning, flera QSO med hr. Chandravaal i Mongoliet.
 
Ja vad då da? det är väl inget att grina över. Justera längden till bästa kompromiss på favoritbanden.
Stegmatning och en lämplig avstämmare ger stora möjligheter och friheter.
Om allt ska vara koaxmatat så bör du inkludera det i dina krav/önskemål.
Själv kör jag med 2X55m dipol och 55m öppen matarledning som ger mig rimlig impedans på alla band.
Vill jag så kan jag köra med en manuellt balanserad avstämmare men jag har även möjligheten att koppla in en auto-tuner med balun.

Inte klokt vad fort man glömmer det där med multiband-antenn-jagandet när man väl installerat en stegmatad dipol som tar alla band.
Eller hur Rolf-5MX, jag tror det var du som sparkade mig i ändan.

Självkart är det givetvis så att denna antenn inte är den mest optimala på alla band men det är enkelt.

-6VVT vi hörs på 160m framöver.
Nu är den förkortade dipolen klar och upphängd! Använde mig av denna sida: https://k7mem.com/Ant_Short_Dipole.html
2 x 22 meter. Spolar 78 mH. SVR 1 på 1840 inom SVR 2 mellan 1810 och 1870. Gjorde den exakt enligt specen på K7mem,s sida och behövde inte göra någon efterjustering. Har bara testat några dagar och inom EU men fått mycket bra rapporter från alla. Mycket lyckat! Bifogar några bilder
20240920_205514.jpg20240927_162142.jpg20241005_131705.jpg20241004_164331.jpg
 
Back
Top