Formering av elektrolytkondensatorer

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
När är elektrolytkondingar så "gamla" (eller tiden de har legat på lager) att de behöver formeras? Har stött på kondingar (i jobbet) som trots att de är nya, "lyfter på hatten", eller sväller upp vid anslutning till arbets-spänningen. Och, skall kondingarna formeras ända upp till "Maximum rating" ?

73 de Bjarne
 
Det är inte alltid att man långsamt kan släppa på full spänning på kondingpaketet.....även om det i den aktuella applikationen finns en HCB.

73 de Bjarne
 
Jag formerar lytarna upp till full spänning, vet inte varför men det känns ju helt rätt om dom nu jobbar på full spänning.. :rolleyes:

För lågspänning:
Ett vanlig labbaggregat och ett lämpligt strömbegränsningsmotstånd i serie.

För högspänning:
Vridtrafo kopplad till en graetzbrygga och sen ett strömbegränsningsmotstånd innan själva kondingen, glöm inte att ha ett bleedermotstånd också!

-Jag har läst nånstans om en hemmapulare som spenderar en hel dag med att formera en enda kondensator, det tycker jag är lite överdrivet och så mycket fritid har jag inte..

På en högspänningskonding så stegar jag 10V upp till maxspänningen, allt under kanske en halvtimmes tid, än har det inte smällt :D
 
Back
Top