Försegla maströrsskarvar, så dom går att få isär

SA3BYC

Well-Known Member
Skall upp med skarvbara maströr. I etapp ett så blir det 38mm diam rör, i nästa sväng blir det 50mm rör. Eftersom jag vill kunna dra isär rören vid en eventuell Qth flytt så tänkte jag dra på något medel för att försöka förhindra ihoprostning.

För att ge det hela en chans tänkte jag smeta på något i stil med zinkpasta eller den där guldfärgade varianten som bilverkstan brukar smeta på hjulmuttrarna. Dessutom skall jag inte slå ihop rören så väldigt hårt, utan knackar ihop dom lite lätt och säkra med en genomgående M8 bult i mitten på skarven.

Någon som har tips på A. vad man smetar på, B. kan man göra på något bättre sätt än jag tänkt mig?

Kanske en för praktisk o enkel fråga att ställa i detta forum, men jag chansar :)

/Johan

Jadu, polfett eller något vaselinliknande duger nog fint,
viktigast är ju att hindra vatten att rinna igenom röret så montera dit en "hätta" eller "topphuv" på toppen

till exempel:
Topphuv 38 mm > Skydd | Kjell.com

...fast den är ju för den grova änden så du får väl såga av första delen med den crimpta delen.

Du tänker nog på kopparpasta, det brukar funka på det mesta, men jag vet faktiskt inte hur det reagerar med galven i maströren.

Jag slog isär några maströr som hade suttit uppe i 10år utan smörjning genom att dra på dubbla rörklammer mot varndra och slå med hammare.

Vilken typ av rör, koniska eller sådana som är pressad i ena änden för att passa in?

Jag tycker inte du behöver säkra med en genomgående M8, om det är så att du tänkte borra hål för detta? Rören lär sitta ihop bra så det är ingen risk att de släpper av sig självt.

Jag hade på tidigare QTH 50 mm som funkade bra.

Hej alla och speciellt Johan!:)

Det framgår inte, om masten är en del av ett antennsystem eller inte.
Med andra ord, om rören behöver vara elektrisk ledande i skarven.

Jag brukar blanda vanligt bilfett med grafitpulver. Den senare, är en minst trettio år gammal produkt (inköpt 1978). Frågan är, om grafitpulverflaskan finns att köpa idag.

Går det att undvika att borra i rören, är det bättre. Eftersom det försvagar konstruktionen.
Då är det nog bättre att klämma åt. T.ex. med avgasklämmor.
Om konstruktionen dessutom är stagad, är risken minimal för vertikala rörelser.
(Spända wirestag förutsättes)
Detta, trots en eventuell stor vindlast på masttoppen.

För aluminiumrör, finns även alternativet aluminiumpasta.
Annat, som kan fungera, är litiumfett av olika slag.

Generellt, om allt får en ytbehandling av tunnflytande rostskyddsmedel, står sig nog konstruktionen väl mot väder och vind över tid.
M.a.o. enkel att demontera, för såväl flytt-tjänst som begravningsbyrå.

Annars, är det bara att värma på det yttre röret i skarven med gasol eller gassvets, så lossnar det nog.

Den slutliga lösningen finns ju alltid: vinkelslipen.

/Hans

Last edited:
Jag slog isär några maströr som hade suttit uppe i 10år utan smörjning genom att dra på dubbla rörklammer mot varndra och slå med hammare.

Jag bugar o Stortackar för tipset, samtidigt som jag skäms som en hund ... Slog mig galen för några år sedan när jag skulle dela rör ... så enkelt det hade varit med ditt tips. Varför ser man ibland inte det man har mitt framför näsan :)

/Johan

Vilken typ av rör, koniska eller sådana som är pressad i ena änden för att passa in?

Är sådana som är pressad för att skarva in i varandra, vanlig standard typ för t.ex. TV-antenn montage.

/Johan

Hej alla och speciellt Johan!:) Det framgår inte, om masten är en del av ett antennsystem eller inte. Med andra ord, om rören behöver vara elektrisk ledande i skarven.

Hej HPD! som alltid full av erfarenhet och Stort Tack för bra tips!

Skulle naturligtvis skrivit ut att det är en antennbärare i det här fallet, o ingen antenn i sig. Jordas med rejält jordspett i botten, så fick vi det klart också :)

Går det att undvika att borra i rören, är det bättre. Eftersom det försvagar konstruktionen. Då är det nog bättre att klämma åt. T.ex. med avgasklämmor. Om konstruktionen dessutom är stagad, är risken minimal för vertikala rörelser. (Spända wirestag förutsättes) Detta, trots en eventuell stor vindlast på masttoppen. /Hans

Ville säkra skarvarna så mycket som möjligt då stagningen till stor del kommer att utgöras av de dipoler (både Inv-V och Sloopers) som utgår från 3 olika nivåer på masten. Kan inte få riktigt det "draget" i linorna som med en rejält förankrad stagwire.

Någon större vindlast är det inte fråga om, möjligen, möjligen, så kommer det att hamna någon blindkäpp el. liknade för lokal 2m trafik högst upp.

Den slutliga lösningen finns ju alltid: vinkelslipen. /Hans

Var liksom den jag ville undvika ... Hi Hi ...

/Johan

Jag har fått isär ett par rörsektioner som suttit uppe något år genom att slå lätt med en hammare precic vid skarven flera gånger och sedan var det inga problem att dra isär dem med händerna. /K

Tack för svar alla!

Vet dock inte om det är aktuellt att försöka montera rören så dom går att få isär längre. Tror jag helsvetsar dom! När jag ändå är igång så svetsar jag ihop 3 rör. Svetsar ihop dom till en mast med 0,5m sida. Gjuter sedan en 100m3 betongklump o fäster i. För säkerhets skull så tror jag att jag gräver ner skiten under jord så bara 2-3m sticker upp.

Nu tror ni jag blivit galen :) Ja nästan :) Har i alla fall sista dygnet fått lära mig hur in i H ... det kan blåsa här på nya Qth't uppe på fjällkanten. Kom upp i måndags morse, som hängiven radioamatör sätter man först upp en provisiorisk metspö dipol, kokar kaffe, sätter på radion och sedan efter några Qso så börjar man bära in annat ...

Sedan sätter man upp en metspö mast till, måste ju bli Qrv på flera band. Går som tåget, störningfritt häruppe! När man nyss kommit från fjollträsk tror man knappt det är sant. Dubbelkollar alltså skarvar, koaxer, etc. Jodå det hänger ihop, det är S-0 i Qrm/Qrn :) Hurra! Nåväl, tillbaka till ämnet ... 2 master uppe, allt frid o fröjd.

Vaknar kl 03.30 onsdag morgon av att fan är lös! Han dansar schottis med hela huset! Det visar sig när jag kommer upp att det dock inte är sagde herr som dansar, utan det blåser, så in i fytte fn ... blåser det.

Senare på onsdagen, efter att vinden lagt sig lite, har man dvs. jag samlat ihop trådresterna och metspöbitarna. Skarvat ihop rörbitarna med silvertejp (portabel amatörens bästa vän) och fått upp dipolerna igen. Sa ju att jag var hängiven radioamatör, sådana sätter upp antennerna snabbt igen. Fast nu med något reducerad höjd över havet, så kallad Tax mast, map på benhöjd ... Så nu sitter man onekligen här o funderar; känns som någon skickade ett litet meddelande, något i stil med:

Välkommen till Jämtland grabben! Här bry vi oss int om utifall maströra går att fås isär, inte. Utan här drar vi hopa röra rejält, stagar vi uta bara fn.. på flera höjder ... De e priset för att bo högt o störningsfritt!

Ja ni får ursäkta det här mer "fillesofiska" än tekniska inlägget, men jag var bara tvungen.

Mina små tekniska funderingar, hur få isär ett maströr, känns plötsligt lite oväsentliga. Å frågeställningarna får nog bli lite annorlunda framöver.

Näe, nu skall jag sluta skriva av mig stormtraumat o plåga er Kära amatörkollegor med mitt "filesoferande" och gå och läsa tråden om "stagning av spagettimaster" eller vad den nu hette!

/Johan

Ps. fast det är väl värt besväret att staga rejält, kanske något lägre mast än man tänkt ( bor ju ändå 510m över havet från början) för förmånen att få köra radio i en sådan här totalt störningsbefriad miljö.

Pps. Moder natur ger oss radio vågor att ha kul med, men nog sjutton känns det som hon tycker att man skall få kämpa lite för att hålla på med Världens bästa hobby :)

Ppps. som filosofisk amatörkåsör förbehåller jag mig rätten till alla stavfel, felsyftningar och irriterande särskrivningar ... Hi Hi

Last edited:
Ja vädret i Jämtland kan ha sina sidor, det har jag upplevt på en mindre fjälltopp.
Ena stunden svaga vindar, senare stormvindar. Tog oss ned till säkerheten och bilen oskadda. Detta var för några år sedan, ingen radio då bara matsäck kamera och kikare. Utsikten var jättefin.

Back