Tack för svar alla!
Vet dock inte om det är aktuellt att försöka montera rören så dom går att få isär längre. Tror jag helsvetsar dom! När jag ändå är igång så svetsar jag ihop 3 rör. Svetsar ihop dom till en mast med 0,5m sida. Gjuter sedan en 100m3 betongklump o fäster i. För säkerhets skull så tror jag att jag gräver ner skiten under jord så bara 2-3m sticker upp.
Nu tror ni jag blivit galen
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Ja nästan
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Har i alla fall sista dygnet fått lära mig hur in i H ... det kan blåsa här på nya Qth't uppe på fjällkanten. Kom upp i måndags morse, som hängiven radioamatör sätter man först upp en provisiorisk metspö dipol, kokar kaffe, sätter på radion och sedan efter några Qso så börjar man bära in annat ...
Sedan sätter man upp en metspö mast till, måste ju bli Qrv på flera band. Går som tåget, störningfritt häruppe! När man nyss kommit från fjollträsk tror man knappt det är sant. Dubbelkollar alltså skarvar, koaxer, etc. Jodå det hänger ihop, det är S-0 i Qrm/Qrn
Hurra! Nåväl, tillbaka till ämnet ... 2 master uppe, allt frid o fröjd.
Vaknar kl 03.30 onsdag morgon av att fan är lös! Han dansar schottis med hela huset! Det visar sig när jag kommer upp att det dock inte är sagde herr som dansar, utan det blåser, så in i fytte fn ... blåser det.
Senare på onsdagen, efter att vinden lagt sig lite, har man dvs. jag samlat ihop trådresterna och metspöbitarna. Skarvat ihop rörbitarna med silvertejp (portabel amatörens bästa vän) och fått upp dipolerna igen. Sa ju att jag var hängiven radioamatör, sådana sätter upp antennerna snabbt igen. Fast nu med något reducerad höjd över havet, så kallad Tax mast, map på benhöjd ... Så nu sitter man onekligen här o funderar; känns som någon skickade ett litet meddelande, något i stil med:
Välkommen till Jämtland grabben! Här bry vi oss int om utifall maströra går att fås isär, inte. Utan här drar vi hopa röra rejält, stagar vi uta bara fn.. på flera höjder ... De e priset för att bo högt o störningsfritt!
Ja ni får ursäkta det här mer "fillesofiska" än tekniska inlägget, men jag var bara tvungen.
Mina små tekniska funderingar, hur få isär ett maströr, känns plötsligt lite oväsentliga. Å frågeställningarna får nog bli lite annorlunda framöver.
Näe, nu skall jag sluta skriva av mig stormtraumat o plåga er Kära amatörkollegor med mitt "filesoferande" och gå och läsa tråden om "stagning av spagettimaster" eller vad den nu hette!
/Johan
Ps. fast det är väl värt besväret att staga rejält, kanske något lägre mast än man tänkt ( bor ju ändå 510m över havet från början) för förmånen att få köra radio i en sådan här totalt störningsbefriad miljö.
Pps. Moder natur ger oss radio vågor att ha kul med, men nog sjutton känns det som hon tycker att man skall få kämpa lite för att hålla på med Världens bästa hobby
Ppps. som filosofisk amatörkåsör förbehåller jag mig rätten till alla stavfel, felsyftningar och irriterande särskrivningar ... Hi Hi