Foster Seeley Phase Discriminator - för böfvelen!!!!

SM4WWG

Well-Known Member
Hallå!
Sitter och labbar lite med att bygga radiomottagare med mestadels diskreta komponenter.
Eftersom jag vill kunna räkna fram och förstå, och inte bara plocka godbitar från internet, så
fastar jag ibland på något område.
Just nu har jag fastnat på FM-detektering. Och precis just nu sitter jag med Foster Seeley fas diskriminator.
Jag blir inte klok på hur det ska fungerar!
Om jag förstått det rätt ska de båda avstämda kretsarna (mitt schema bestående av L1/C2 och L2/L3/C1) stämmas av exakt på IF-frekvens. Detta för att avvikelse från ommodulerad bärvåg ska generera fasskillnader, osv osv...
Har labbat en del i LTSpice och blir som sagt inte helt klok på detta. Har fått ändra en massa komponentvärden för att det ska bli något så där vettigt. Justerar jag avstämda kretsarna enligt instruktion så tycker jag det funkar dåligt (får väldigt lite utsignal). Om jag däremot förskjuter resonansen från, exempelvis 10.7 MHz, börjar det likna något. Men då är det väl mer en slope-detektor, eller hur?!?!?

Någon här som är duktig på detta och orkar förklara? Bjuder på en glass om någon dessutom kan komma med komponentvärden att sätta in i kretsen!!!

Mitt mål var att kunna räkna fram för ex 10.7 MHz och 455 kHz.

73 de SM4WWG
 

Attachments

  • detektor1.png
    detektor1.png
    55,1 KB · Views: 29
  • detektor2.png
    detektor2.png
    62,4 KB · Views: 27
  • detektor3.png
    detektor3.png
    94,5 KB · Views: 25
  • detektor4.png
    detektor4.png
    101 KB · Views: 26
Mitt råd:
Glöm de förhistoriska FM detektorerna.
De blir aldrig enligt teori, och är alltid omöjliga att trimma.

Glöm möjligheten att detektera smalnads FM på 10,7 MHz. Duger bara till rindradio FM om man tolerera störningar.
455 kHz funkar till smalbands-FM som amatörradiotrafik.

Sök i stället på qadrkturdetektor, dvs den FM del man finner i moderna radiotationer för FM amatörradio och komradio.
Finns i bra IC-kretsar och innehåller en "riktig" limiter som krävs.
Behöver bara en resonator för att funka.

Metoden finns numera i alla FM-radio för BC som bilradio etc.

När Qardaktirdetektorn kom var det som en ny värd inom FM-tekniken.
Ungefär i början av 1980 talet.
Jag vaknade när jag bytte min Kenwodd TR 2200 till en IC-280 i bilen.
Att vakna var dramatiskt i det fallet!!!!

Lite starkt påstående kanske, men jag har varit med och jävlats med de gamla FM-dtektorerna tillräckligt.

Att försöka förstår tänket är förståss en annan sak som kan vara av intresse.

SM4FPD
 
Mitt råd:
Glöm de förhistoriska FM detektorerna.
De blir aldrig enligt teori, och är alltid omöjliga att trimma.

Glöm möjligheten att detektera smalnads FM på 10,7 MHz. Duger bara till rindradio FM om man tolerera störningar.
455 kHz funkar till smalbands-FM som amatörradiotrafik.

Sök i stället på qadrkturdetektor, dvs den FM del man finner i moderna radiotationer för FM amatörradio och komradio.
Finns i bra IC-kretsar och innehåller en "riktig" limiter som krävs.
Behöver bara en resonator för att funka.

Metoden finns numera i alla FM-radio för BC som bilradio etc.

När Qardaktirdetektorn kom var det som en ny värd inom FM-tekniken.
Ungefär i början av 1980 talet.
Jag vaknade när jag bytte min Kenwodd TR 2200 till en IC-280 i bilen.
Att vakna var dramatiskt i det fallet!!!!

Lite starkt påstående kanske, men jag har varit med och jävlats med de gamla FM-dtektorerna tillräckligt.

Att försöka förstår tänket är förståss en annan sak som kan vara av intresse.

SM4FPD

Själva tanken var just det, att förstå tänket! Och tanken var att göra det med endast diskreta komponenter. Att smacka dit en kompetent IC-krets och en quad-coil lär man sig inte lika mycket på, även om det oxå är intressant och kul! :D

För övrigt kan jag meddela att jag nu lyckats hyffsat med att bygga en mottagare (rundradio) med diskreta komponenter och Foster Seeley-detektor. Det mesta har jag räknat på, och därefter byggt ihop.
Så vi får se om projektet yttrar sig som något mer än bara ett ihopkok på labb-bänken :) Kanske en ful-radio i labbet att lyssna på sjörapporten på? ;)

73 de SM4WWG // Jörgen
 
Back
Top