Foto och bilder på hemsida....

sm5ugh

New Member
Jag skulle vilja se just din åsikt hur du ställer dig till foto och filmer på din klubbs hemsida , som visar klubbens olika aktiviteter på ett positivt sätt.

Personligen är jag stor förespråkare för att använda denna teknik att föra fram en klubbs verksamhet och kunna visa på en trevlig uppslutning. En bild säger ju mer än tusen ord, och i film är det ju 24 bilder per sekund...

Men en del börjar dra öronen åt sig och tycker att detta med att synas på Internet är otäckt och kanske kan göra att just bilden där jag förekommer kan användas i fel sammanhang.

Hur tycker du?
Är det OK för dig att synas på klubbens hemsida?

Tacksamt för många svar! :)

73 de SM5UGH Peter

(Såg att rubriken blev fel....Foto och filmer på hemsida, skulle det vara!)
 
Last edited:
En persons rätt att känna en fredad, privat sfär väger alltid tyngre än någon klubbs hobbyverksamhet, enligt mig.

Kan hålla med dig lite, men samtigt blir det ju svårt att fråga alla om man har en större tillställning liknande en loppis, eller föreläsning med stor uppslutning.
Sen kan man ju undra varför man inte skulle våga eller vilja visa sig på en oskyldig bild på en amatörradioklubbs hemsida...det är ju inte så att man blivit tagen "med händerna i syltburken" och att bilderna är tillräckligt smaskiga för att vara intressanta för "mindre nogräknade sidor"...
 
Sen kan man ju undra varför man inte skulle våga eller vilja visa sig på en oskyldig bild på en amatörradioklubbs hemsida...

Om man inte själv har något emot att bli fotad så kan det nog vara svårt att förstå att andra inte vill bli det. Personligen har jag aldrig gillat att bli fotad och jag tycker det är oartigt när folk springer runt och trycker upp en kamera i fejjan på mig. För övrigt finns det redan nog med miljöförstöring som det är, och det är då helt onödigt att bilder på mig ytterligare ska bidraga... :D

/Anders SM4RNA
 
Jag är ingen direkt fan av att synas ensam på bilder, men i ett sammanhang då det gäller att visa på en klubbaktivitet eller liknande så finner jag ingen anledning att "gömma mig" utan ställer gärna upp i "reklamsyfte". Det är ju en del av marknadsföringen...syns vi inte så finns vi inte (det räcker inte längre med att "hörs vi inte så finns vi inte")
 
Jag är ingen direkt fan av att synas ensam på bilder, men i ett sammanhang då det gäller att visa på en klubbaktivitet eller liknande så finner jag ingen anledning att "gömma mig" utan ställer gärna upp i "reklamsyfte". Det är ju en del av marknadsföringen...syns vi inte så finns vi inte (det räcker inte längre med att "hörs vi inte så finns vi inte")

Ja det låter ju bra och förnuftigt. :)

Det jag vill säga är bara att de som inte gillar att förekomma på bild är inte på det viset för att djävlas. Om man lider av höjdrädsla eller klaustrofobi förekommer det normalt en helt annan förståelse. Få skulle tvinga upp en höjdrädd i en sky-lift eller en klaustrofobisk person in i en hiss. Samma förståelse tycker jag man borde ha för en som känner obehag av att fotograferas, filmas och se sig själv på bild eller film. Sunt förnuft säger att det inte är farligt att stå i en skylift, åka hiss eller bli fotograferad. Trots detta finns det personer som känner obehag, ibland mycket stort obehag av detta.

Jag försöker bara förmedla det att personer som upplever obehag av att fotas varken behöver vara kriminella eller vara redo för hispan. Om någon visar missnöje eller rent av blir upprörd av att bli fotograferad så kan det finnas det en helt naturlig förklaring till det. Inte logisk, men naturlig.

/Anders SM4RNA
 
Värt att ha i åtanke är väl endå att en bild som publicerats på Internet snabbt hamnar på andra mindre nogräknade sajter... Utan ens vetskap! Och bilderna kan mycket väl användas i annat syfte än vad som var avsikten från början, av någon annan alltså.

Jag gillar inte att vara med på bild överhuvudtaget, och jag vill absolut inte figurera på massa Internetsajter...

Man får gå runt med burka på huvet så man fredar sig från alla förb. mobilkameror folk springer runt med...
 
Back
Top