Fråga angående Dipol

SA7ACA

Active Member
Hej.

Har begränsat utrymme i min trädgård och har därför funderat på att sätta upp en 2x19,5m diipol där ena benet går norr-söder och det andra väst-öst, alltså som ett "L" sett uppifrån.

Min fråga är alltså som följer:
Finns det några direkta nackdelar med detta och framför allt, hur blir strålningsloberna?

73´s

SA7ACA
 
Hej.
Finns det några direkta nackdelar med detta och framför allt, hur blir strålningsloberna?


Det som händer är att matningsimpedansen sjunker, ner mot 30ohm och resonansfrekvensen stiger, kanske c:a 100kHz, vid antennens grundfrekvens. Gäller när antennen hänger c:a 10m upp.
Strålningsloberna påverkas inte nämnvärt.

Alltså är det ingen omöjlig konfiguration. Anpassning 50 - 30 ohm går relativt enkelt att ordna men du kan nog även köra direkt mot 50 ohms koax med ett SVF om c:a 1,7:1. Dvs med marginell förlust vid rimliga kabellängder.

Lycka till!

/Lasse
 
Kanske att du får en viss riktverkan.
Men en icke-optimal antenn är ju mycket bättre än ingen alls!
Och ofta blir det bättre än man tror.
I teorin har ju t ex en rak dipol också riktverkan men när jag ser i loggen på mina QSO'n så skulle man tro att jag har en rundstrålande antenn.
Testa helt enkelt - teorin och praktiken verkar inte riktigt alltid vara i linje när det gäller antenner.
Min systerson bor i ett ombyggt vattentorn och skickar ut ett 6 m långt metspö genom fönstret när han skall köra 20m. Han hade inge stora förväntningar på att det skulle funka men har kör både USA och Sydostasien på det sättet!
// Åke
 
En dipol är under alla praktiska förhållanden i princip rundstrålande! Dvs när den hänger lägre än en halv våglängd upp.

/Lasse
 
Jag tror inte heller att det finns några nackdelar med att sätta antennen som du föreslår. Jag tänkte ändå passa på och tipsa om att man kan förkorta en dipol genom att låta en del av dipolbenen längst ut hänga rakt ner.

Om man låter den yttersta tredjedelen (alltså 6,5m) på båda sidorna av dipolen hänga neråt fungerar det "lika" bra som en dipol utspänd i sin fulla längd. Med "lika" menar jag att matningsimpedansen sjunker till ca 60 ohm, vilket är bra eftersom det hamnar närmare 50 ohm samt att du bara tappar ca 0,2 dB. En sådan antenn blir alltså 2x13m plus de tåtar som hänger neråt längst ut.

Går man lite längre i trådböjandets konst och låter halva dipolbenen hänga nedåt, sjunker matningsimpedansen till ca 40 ohm. Man tappar då ca 0,7 dB jämfört med vanlig dipol.

Genom att göra på det här viset kan man istället kanske få upp dipolen och dess mittpunkt högre vilket i slutändan kan innebära att den böjda dipolen funkar bättre än den fullt utspända.

Bara ett alternativtips, alltså! Lycka till!

/Sture
 
Aha, låter intressant. Tack för tipset. Vad händer om man låter ett "ben" hänga ner?

73´s de SA7ACA
 
De funkar nog bra det också! Kanske skulle det egentligen behöva vara lite olika på dipolhalvorna, men som sagt jag tror det funkar bra ändå. Bra att göra en "choke balun" vid matningspunkten om du matar med koax.
 
Bäst är nog att få samma längd på benen. Jag tror att bästa resultat med en förkortad antenn är om dipolen uppifrån ser ut som bokstaven Z med förlängningsbenen vinklade åt var sitt håll. Då kommer dom elektriska kraftlinjerna att vandra en längre sträcka jämfört med om benen "bröts" åt samma håll.
Lycka till
73
Bengt /SM6APQ
 
Apropå "rundstrålande" halvvågsdipoler.
En 80 m dipole som hänger 25 m över mark (som hemma hos mig!) är praktiskt taget rundstrålande i elevationsvinklar högre än 30 grader.
Ref. ARRL Handbook, Antenna Fundamentals, Directive patterns of a horizontal half-wave antenna at three radiation angles, 9, 15 and 30 degrees.

Enligt US Marine Corps FIELD ANTENNA HANDBOOK är 30 graders elevationsvinkel lämplig för ett avstånd på 725 km på dagen och 1328 km på natten.
En lämplig elevationsvinkel för förbindelser upp till 153 km på dagen och 290 km på natten är 70 grader.
Detta innebär att praktiskt taget alla våra "lokala" trivsel-kontakter på 3.7-MHz sker med elevationsvinklar omkring 70 grader oavsett antennens höjd. Där blir dipolen RUNDSTRÅLANDE!
Detta bör ta udden av alla 80-meters-amatörer som tror att man har minimum strålning i trådens riktning.

73
Bengt /SM6APQ
 
Testa helt enkelt - teorin och praktiken verkar inte riktigt alltid vara i linje när det gäller antenner.

Jag skulle vilja hävda motsatsen. Överensstämmelsen är tämligen god men då gäller det att man har en korrekt modell för sin teori.

Att jämföra praktiska erfarenheter med antenn-teori och -egenskaper som gäller för "fri rymd" är inte rättvisande!

73/Lasse
 
Ålrajt, har varit frånvarande ett tag här, men har läst alla intressanta svar. Tackar så mycket för det.
Är det möjligt att ha flera dipoler med samma matningspunkt, tex 2x19,5m plus ex 2x40m för 150/160-bandet?

mvh: sa7aca
 
Ålrajt, har varit frånvarande ett tag här, men har läst alla intressanta svar. Tackar så mycket för det.
Är det möjligt att ha flera dipoler med samma matningspunkt, tex 2x19,5m plus ex 2x40m för 150/160-bandet?

mvh: sa7aca

I början av tråden hade du ju bara plats för 2x19,5m.
Har tomten växt? :)

/Micke
 
I början av tråden hade du ju bara plats för 2x19,5m.
Har tomten växt? :)

/Micke

Hehe, njae, men om jag vinklar till ett L så finns det mer plats, sen har ju framkommit att man kan låta ändarna "hänga ner" vilket åxå ger "större tomt" ;-)
 
Har du funderat på en horisontell loopantenn? Själv är jag inne på en sådan. Har just nu en Carolina Windom och tänkte ge mig på en horisontell loop också.

73 de Kai
 
Ålrajt, har varit frånvarande ett tag här, men har läst alla intressanta svar. Tackar så mycket för det.
Är det möjligt att ha flera dipoler med samma matningspunkt, tex 2x19,5m plus ex 2x40m för 150/160-bandet?

mvh: sa7aca

Du skulle ha kunnat ställa ytterligare en fråga:

Är det möjligt att köra flera band med samma antenn, även om ändarna hänger ned och dipolen är vinklad i mitten något?

Svaret är att det går utmärkt! Man byter koaxen mot stege!
Denna lösning finns beskriven på flera andra trådar här på forumet.

Tore SM7CBS
 
Last edited:
Back
Top