Fråga om egenskapad antenn

HoFFa

New Member
Hej.
Jag har en fråga angående egenskapade antenner.

Dra en spik in ett träd, anslut en ståltråd till en radioantenn. Uteffekt 5W. Nu ska man enligt signalistskolan kunna få en god utsignal. Låter vettigt i och med att allt vatten i trädet leder ström.
Men då var min tanke att vattnet även finns i jorden som trädet är ansluten till och antenner har blivit jävla stor och radion orkar knappast polladda hela jorden. (Vi har inte jordat radion)
Borde inte utsignalen bli skitkass? Någonting av trädet och jorden borde ju bli laddat men i och med att det är sjukt stor yta borde det bli väldigt lite. Eller tänker jag fel?
 
Jag har provat ett antal gånger och min erfarenhet är att ibland funkar det, men oftast inte...

Lite mer detaljerat så har jag lyckats att få kontakter med träantenner på 10 och 15 mb, men aldrig på längre våglängd. Jag har provat ett par gånger med både VHF och UHF med högst blandat resultat. Bäst verkar björkar vara, kanske det har med sammansättningen på saven?

Matningen verkar funka bäst med anslutningen en bit upp på trädet, så hur mycket som strålar från trädet och hur mycket som strålar från mataren är svårt att avgöra, men det blev i regel sämre då mataren inte anslöts till trädet vid de tillfällen som det gick att få någon kontakt.

Så har man glömt sin antenntråd kan det funka, annars är det inte värt besväret mer än att det är intressant att prova...
 
Kom bara ihåg att dra ur spiken, annars kan sågverkets sågblad eller klinga skadas.

de
FPD
 
Är spik det bästa?

Om jag kommer ihåg rätt har jag sett en bild på hur man skulle använda ett träd som mottagarantenn för kortvåg. Man skulle då använda ett specialtillverkat don som borrades in en bit upp i trädet.

Detta don var troligen identiskt med det don man använde inom försvaret för att skapa en jordpunkt (för åska?) i ett träd.

I mina gömmor har jag ett sådant don, benämnt jordledningsspets TC24014. Donet användes för att skapa en jordpunkt bland annat för bärfrekvenssystem, BF m/44 och kryptoapparat 101.

anslutning_träd_1.jpg

Jag vet amatörer som testat att använda en björk som antenn på kortvåg med gott resultat.

Någon annan som har provat?

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Vad är din fråga då?
Så ska jag svara (om jag kan).

Kolla mitt senare inlägg.
Jag trodde ärligt talat att det var ett skämt.
Men nu vet jag bättre.
 
Back
Top