Fråga om PR-bandet (27MHz).

SM0RCL

Well-Known Member
Tänkte bevaka 11-metersbandet för att se när konditionerna börjar krypa uppåt. Och då först och främst genom att lägga in några minneskanaler i scanningen.

Mitt problem är att det finns ett antal frekvenslistor på nätet där både kanalnummer och frekvenser inte överensstämmer.

Så min fråga är vilka kanaler motsvarar vilka frekvenser?

Och vad gäller för modulationssätt för respektive kanal? Trots allt är det lite trevligare att ha ett modulationssätt som stämmer i scanninglistan. Tyvärr verkar både AM/FM/USB/LSB förekomma, så tips emottages tacksamt.

Även information om det finns specifika "anropskanaler" för 11-metersDX.

Jaja, en och annan kommer säkert att gnälla, men nu handlar det om vågutbredning, så jag vill verkligen veta. Förvarningen kan räcka för att ta sig från arbetsplatsen till radion nämligen ;)

73 de Kai
 
27.235 ssb och trippelfemman d.v.s 27.555 ssb är vad som ploppar upp i huvet utan några djupare funderingar och värderingar på folks frekvensval.

Anropskanaler AM/FM vet jag vad man har nu för tiden. Vill minnas att vi hade kanal 13 i vår byhåla på 80-talet.
 
27.235 ssb och trippelfemman d.v.s 27.555 ssb är vad som ploppar upp i huvet utan några djupare funderingar och värderingar på folks frekvensval.

Anropskanaler AM/FM vet jag vad man har nu för tiden. Vill minnas att vi hade kanal 13 i vår byhåla på 80-talet.

Dessa 2 är klart dom bästa, och då naturligtvis i usb läge, sen har du NCDXF/IARU Beacon Network på 28.200 cw som ett måste att lägga in.

NCDXF/IARU International Beacon Project - Transmission Schedule
 
Jag brukar få in en del amerikaner på kanal 38 LSB. Igår pratade jag med en kille från Spanien på 22 FM. Trodde först han satt i en lastbil på terminalen jag just körde förbi eftersom han gick in på en 9:a. Annars brukar det vara många turkar på kanal 21 FM mitt på dagen.
 
Numera är ssb tillåtet på alla kanaler och sedan oktober 2012 är det tillåtet med 4w am/fm och 12w ssb.
 
Just som konditions varnare är det nog bara 27.555 usb som är det säkraste kortet.
Man kan även lägga in 27.500 som är för cw/rtty och 27.700 där man kör sstv.
 
27.025 AM (kanal 6) är en bra kanal för att lyssna på konditioner mot USA.
Denna kanal ligger storfräsarna som kör slutsteg i USA.
Som SSB-kanal kör dom i USA mycket på kanal 38 (27.385) LSB.

Konditioner öster ut är lättare, där kan man välja nästan vilken frekvens som helst mellan 25 och 35 MHz FM och man kommer att höra rysska taxitanter hehe...
 
Just nu hör man stationer på kanal 6 AM från USA... Har hänt nästan varje eftermiddag/kväll senaste månaderna.
 
Back
Top