Frågor kring Beverage

SM6WET

Well-Known Member
Hej!

Tänkte sätta upp någon/några beverageantenner över CQWW-CW helgen och har några funderingar.

1. Någon som har en länk till rätt 9:1 Unun /Transformer för matningen? Hittar flera olika alternativ. Vet inte vilken jag ska välja.

2. Tänkte använda 1,5mm² FK att linda Ununen med, är det för grovt? Rekomenderas annat?

3. Vad för kärna skall jag införskaffa mig till att tillverka Ununen av? Var kan jag köpa den?

4. Odal säljer 500m rullar av elstängsel för ca 80 spänn, det är en slags rep med inlindad galvad metal. Någon som vet om eventuell inbyggt resistivitet kan påverka resultatet? Vad tål den i sträckning? Har läst på flera Beveragehemsidor att materialet inte alls har stor betydelse och att oavsett vad jag har så hör jag bättre på den än på min vertikal. Men någon här kan ju ha en annan åsikt.

5. Även längder ges det olika bud på, massa olika bud, och en del säger att minst en ½-våg så är det bättre än TX-antennen. Tänkte dra en oavslutat 160m Österut för att få så
sätt få både Öst o Väst beroende på vilken grayline jag är i. Tänkte sen dra en ca 320m rakt norrut också den oavslutat för dubbel riktverkan.

6. Sist men inte minst, är det någon som kört Beverage på RX-antennen på en FT-920? Tydligen fungerar det mindre bra med vissa radioapparater att köra bävrar för nära sändarantennerna då vissa riggar inte jordar av lyssnarantennen vid nyckling.

Tacksam för svar!

73 de Magnus

PS. Antennerna ska bara sitta uppe över contesthelgen så livslängdsproblematiken behöver inte tas hänsyn till.
 
Länge sedan jag höll på med sådana antenner, men kanske du finner svaren här:

DXing.info
DXing 'Over Your Shoulder' with Beverages :: DXing.info
http://www.dxing.info/equipment/impedance_matching_bryant.pdf

2. Jag skulle tycka det är för grovt om du bara ska ha den till mottagning, toroiderna är inte så stora så så det får inte plats med mer än ett par varv FK, bättre med en 0,4 mm lackisolerad på en 50 mm järnpulver toroid, ex FT-82-77, altenativt T-200 eller liknande.

3. Prova med SM5BOQ, Corecom kolla SSA SM callbook: SSA - Föreningen Sveriges Sändareamatörer

4. Jag har använt så tunn tråd som 0,5 mm2 (lättare att hantera) men en bra kompromiss är RK 0,75 mm2 (typ lampsladd) om det bara är en temporär uppsättning.

5. Ju längre, desto smalare lob, men efter några våglängder är det inte meningsfullt att dra längre trådar. Då får man ha flera trådar i olika riktningar för att täcka in en hel kontinent som USA/Sydamerika. Återigen en kompromiss, beroende på hur brett område man vill täcka in men 320 meter är inte så illa ändå.

6 Ingen erfarenhet av sändning (QRO) nära en mottagarantenn, men jag kan tänka mig att man bör kunna dämpa eller koppla ifrån mottagaringången under själva sändningspasset om man kör med QRO ...

Mina erfarenheter är huvudsakligen baserade på ren mottagning, NDB-fyrar och mellanvåg men jag har även kört en hel del QRP, ca 2-3W på en 200 meter lång antenn dragen rakt norrut på 160 meter via en MLB, Magnetic Longwire Balun. Inga dx direkt men väl ett flertal ryssar i zone 19 har gått bra att få i loggen.

Lycka till med contesten! Tyvärr kan jag inte vara med.
 
Har själv tänkt experimentera med bävrar någon gång men har inte funnit tid ännu.
Blir nog inte i år heller tyvär.

En källa med praktiska tips är Tom, W8JI's hemsida Beverage Antenna Construction

Jag har ett litet antal av FairRite 2873000202 kärnor om du vill testa.

// Sverker
 
Back
Top