Off topic ;-)
Jo, det är ett klart intressant ämne, det finns ju ett antal "super" lösningar som sägs vara svaret på alla utrymmesproblem. Men jag har inte sett några beskrivningar på antenner byggda på fraktaler.
Egentligen planerar jag att flytta nordvart inom ett år eller så, och målet är att skaffa mig ett boende som tillåter lite större utsvävningar. Jag har haft en multibandsvertikal på balkongen, ( jag bor på 3e, översta vån ), men jag var tvungen att plocka ned den i somras då föreningen beslutade att renovera, balkongerna... Det lät riktigt bra men innebar mer eller mindre bara ommålning av räcket, och sedan sattes eternitplattorna tillbaks, och då med popnitar i en konstruktion som i övrigt är av kolstål. Det kändes inte så genomtänkt, men var säkert billigt.
Av den anledningen har jag inte satt upp antennen på nytt, dessutom har jag ett bakgrundsbrus på 5-8 S hela tiden, och plåttaken runt omkring mig verkar ge riktverkan, för jag hörde mer eller mindre bara mycket starka stationer östvart ifrån, det fanns något undantag, någon fransman och en spanjor... Förmodligen krokodiler hela bunten. ( läs stor mun, små öron )Och jag vill inte uppfattas som en krokodil, problemet är att jag helt enkelt inte hör genom allt "oväsen"...
För att förtydliga så finns det dagar då det är nästan tyst, men de dagarna är inet många på ett år, tror industrierna häromkring går i treskift ;-)
Så det tar emot att vara aktiv när jag vet att jag förmodligen hörs bra, men jag hör bara en 10-20 % av de som dristar sig till att svara på ett CQ.
Det är bara det att det kliar lite i fingrarna och i öronen. Det gör lite ont att ha radion stående här på skrivbordet, tyst och ensam ;-) Vad jag egentligen är ute efter är en antenn som inte är så bred, och jag har funderat på en "Shorty-forty" frågan är bara hur jag skall få plats med den, och var... Har lite lösa funderingar på att hänga upp den som ett "L" i så fall. Men som sagt, det är frågan om jag skall ha lite is i magen och ladda för det nya boendet istället.
Men det hindrar ju inte att fraktalantenner är intressanta, och det hade ju varit lite häftigt att kunna diskutera sig fram till något som fler av oss lägenhetsboende radioamatörer kunde ha nytta av.
En sak jag funderat på är att ta en flerledare och splejsa in den i en nylontamp, och då så att tampen förblir sträckt medan ledaren följer någon form av fraktal och följer tampen som en sinus våg... <-- luddigt förklarat, men tanken är rätt luddig den med.
Är osäker på hur det skulle påverka effekten av antennen i sig, för de beräkningsmodeller/program jag hittat ger mig inte möjligheten att testa någon utanför de väl beprövade modellerna.
Någon form av dipol skulle förmodligen vara det absolut enklaste, men problemet är att de tar plats, den minsta förkortade 40m jag har hittat är 5,6 meter.
För resonans på 7,1Mhz -
Martin E. Meserve - K7MEM - Electrically Shortened Center-Fed Half-Wave Dipole ( 3-30 MHz )
En förkortad dipol för 7,1Mhz
Available Space A - 5.6 M ( Totallängd )
Dimension B - 1.68 M ( avstånd från matning till spole )
Dimension C - 1.12 M ( avstånd från ovanstående till isolator )
Inductance - 42.093 uH
Diameter - 169.1 mm ( på spole/rullen )
Length - 84.5 mm ( på spole/rullen )
Turns - 15.0 ( på spole/rullen )
Wire Size - 3.0 mm
Jag borde kunna "joxa" upp en sådan liten dipol, men frågan är om det verkligen är någon mening med att sätta upp något så litet, för man kanske inte bör förvänta sig så mycket av den.
// Christopher - SM7WYG