Framtidens extremt billiga batterier (?)

SM6YPU

Member
Jag hittade en hoppfull prognos om framtidens batteripriser:


Författaren tittar på tidigare prisutveckling, ekonomi i mer storskalig produktion, övergång till natrium istället för litium i batterierna och så vidare, och spår att vi 2030 kommer ha batterier för under 50 $/kWh där materialkostnaden bara är några dollar. Därifrån kommer det fortsätta neråt. Han spår vidare att detta kommer leda till en alltmer decentraliserad energimarknad. Något dussin kilowattimmar batteribank hemma för att jämna ut elpriser kommer bli standard och andelen sol- och vindkraft kommer explodera.

Jag finner hans grafer övertygande och resonemanget rimligt om hans underliggande data stämmer. Vad tror ni? Har någon något kvalificerat att säga? Själv är jag försiktigt hoppfull.

Hur vi än vänder och vrider på det behöver ju våra grejer el, från egna batterier eller från väggen, så jag tänkte ämnet kunde vara relevant.
 
Jag utgår från att du/författaren menar statiskt batterikapacitet som inte är en metric som är så intressant för mig idag. Om vi utgår ifrån att en 100Ah 12v LiFePo kostar 2500:- på amazon.se och det det har en livslängd på 3000 laddningscyklar, låt oss säga 2500 för enklare beräkning då spelar det inte så stort roll om det blir billigare en en krona per laddning.
 
Last edited:
Ämnet är helt relevant, tycker jag. Dessutom intressant...

Men även om man kan skapa prognoser på hur saker har utvecklats tidigare, så har man ändå en osäkerhetsfaktor i den miljöstress som ökad produktion av nånting (oavsett vad, nästan...) ger. Det brukar kunna bli rätt avsevärda bakslag när man ska intensifiera någon form av produktion. Kanske inte i första hand för producenten, men för samhället i stort, när jakten på en viss råvara (oavsett vilken) leder till utarmning eller förstörelse av viss naturtyp eller viss miljö. Det är dessutom inte helt okontroversiellt med batteritillverkning, tydligen, om man ser vad som händer hos en av de stora producenterna med fabriker i norra Sverige. Jag kommer att tänka på uttrycket TANSTAAFL (Robert Heinlein; The Moon is a Harsh Mistress. Uttytt: There Ain't No Such Thing As A Free Lunch).

Sedan är det väl så, att ju mer komplext man gör ett system, desto större risker skapar man när det gäller att påverkan utifrån ger oönskade konsekvenser. Om man tror, att ett stort antal "hembatterier" ska vara buffert i vår elnät, som ska driva smältverk, järnvägar och annan tung industri, så lär man ju behöva hantera risken att alla avancerade styr- och reglersystem, som ska ersätta tunga roterande generatorer, blir utslagna av några finniga ryssar i en cyberbataljon som fokuserar på Sverige.

I en ideal värld är innovationer oftast av godo, i en reell värld kommer de med en mängd frågetecken...
 
Back
Top