Framtidens loggprogram

Felrättning av gamla program lockar väldig få. Dessutom blir ofta det ur teknikerns perspektiv och man glömmer ofta bort vilka behov den "vanliga" användaren har. Exempelvis att programmeraren tycker det är roligare att addera en ny funktion, gärna datateknisk komplicerad, i stället för att rätta ett stavfel i en meny.

Även känt som NIH syndromet (NIH = Not Invented Here)

Jag skrev mitt eget loggprogram 2002 med tonvikt på enkelhet, full support av alla de tester jag ville köra, full integration mellan test- och normala loggar, Cabrillo, ADIF etc. samt inbyggd RTTY, MFSK16 och PSK och, givetvis, kopplat mot QRZ.com samt RS232 interface mot dåvarande TS-570 och nuvarande Elecraft K3. Emellertid, jag har inte testat det mot Vista och skall, så länge jag kan spjärna emot, hålla Vista utanför huset.
 
Tänk om någon kunde fixa Logplus till Windows miljö. Troligen det bästa logg programet som skapats, tyvärr så har konstruktören slutat med det , och det verkar vara svårt att få tag i källkoden tyvärr.

- I Windowsvärlden är det normala att man INTE delar med sig källkod till andra. Undantag finns givetvis. Det medför väldigt ofta att när den ursprungliga utvecklaren inte längre underhåller sitt program, dör programmet ut. Speciellt när nya OS-versioner ges ut.

- I Linuxvärlden är det normala att källkoden är fritt tillgänglig, vilket möjliggör att program hålls vid liv i långa tider.

Sedan finns det andra synpunkter på Linux kontra Windows. Jag själv använder nu Linux, med det medför en hel del problem, då det mesta och bästa av HAM-program görs enbart för Windows.
 
Tyvärr så har nu nGenLog teamet lagt ner detta utmärkta program. Någon som
vet hur man kan få tillgång till källkoden för personligt bruk?
/Roger
 
Back
Top