Framtidens loggprogram

Danka

Member
Vi är ett gäng som jobbar professionellt med att ta fram nästa generations loggprogram.
Det nya programmet är baserat på det redan Svenska programmet HF Logg.
Skillnaderna är att det är mer framtidssäkrat, förbättrade versioner och mer strikt gentemot ADIF 2.0 mm.

Just nu söker vi seriösa beta-testare.
Som beta-testare får man givetvis en gratis licens.

Finns det något intresse för detta här?
 
Vi är ett gäng som jobbar professionellt med att ta fram nästa generations loggprogram.
Det nya programmet är baserat på det redan Svenska programmet HF Logg.
Skillnaderna är att det är mer framtidssäkrat, förbättrade versioner och mer strikt gentemot ADIF 2.0 mm.

Just nu söker vi seriösa beta-testare.
Som beta-testare får man givetvis en gratis licens.

Finns det något intresse för detta här?

Vill ABSOLUT inte uppfattas som negativ MEN finns det verkligen behov för ytterliggare ett loggprogram ? Känns som "marknaden" är mättad med både gratis versioner och betal versioner. Vi, SK7OA, använder HF Logg och det allmänna intrycket är att loggprogrammet är bra förutom när man ska importera loggar. Vid importen tar det extremt lång tid och detta drar ner värdet i HF Logg, jag jämför med VQLog som jag personligen använder. Riggstödet i HF Logg är också bristfälligt fungerar bara när det själva vill.

/Robban
 
Kul med en reaktion :).
Syftet med den nya applikationen är att ersätta HF logg och rätta upp de brister som du beskriver. Den nya applikationen kommer även att skeppas på engelska.

Frågor:
Hur stora (hur många qso) är loggfilerna som du/ni uppfattar går långsamt att importera i HF Logg.
På vilket sätt är riggstödet bristfälligt i HF logg? Finns det inte support för tillräckligt antal riggar eller strular det när man valt rigg?
Vilka modeller av riggar använder du?

Är jättetacksam för input.

/MVH Danka
 
Last edited:
Kul med en reaktion :).
Syftet med den nya applikationen är att ersätta HF logg och rätta upp de brister som du beskriver. Den nya applikationen kommer även att skeppas på engelska.

Frågor:
Hur stora (hur många qso) är loggfilerna som du/ni uppfattar går långsamt att importera i HF Logg.
På vilket sätt är riggstödet bristfälligt i HF logg? Finns det inte support för tillräckligt antal riggar eller strular det när man valt rigg?
Vilka modeller av riggar använder du?

Är jättetacksam för input.

/MVH Danka

Aha, jag kanske förstår ! Vi kanske skulle diskutera vidare per mail istället ??
 
Jag tycker många loggprogram har lite väl många "finesser" som aldrig kommer att användas eller inte kan nyttjas - inte av mig i varje fall.. Då känns det inte motiverat att lägga ut 500-600 riksdaler på detta. Troligen skulle en avskalad version till ett lägre pris, säg halva vara mera intressant.

Det duger bra med en som ger mig statistik som DXCC, awards, QSL m.m. förutom själva loggen. Själv kör jag dock linux i min PC och har fri programvara baserad på öppen källkod istället.
 
Så sant: Gratis är gott ;)

nGenLog är ett kommersiellt (professionellt utvecklat) program som fungerar på nuvarande, och kommer att fungera på kommande versioner av Windows (alla andra loggprogram som är utvecklade i VB6 är inte lika säkrade). Stor vikt är även lagd på att data lagras och valideras korrekt enligt ADIF-standarden. Om man resonerar som så att 'kvalite på data är viktigt', dvs loggar från flera år tillbaka ska vara korrekt lagrade kanske inte 500-600 riksdaler är så faligt. Men det är såklart alltid en balansgång, och givetvis upp till var och en. Vi erbjuder i allafall möjligheten. Annars kan du gå med som beta-testare (då krävs dock lite engagemang med feedback på programmet).
 
Så sant: Gratis är gott ;)

nGenLog är ett kommersiellt (professionellt utvecklat) program som fungerar på nuvarande, och kommer att fungera på kommande versioner av Windows (alla andra loggprogram som är utvecklade i VB6 är inte lika säkrade). Stor vikt är även lagd på att data lagras och valideras korrekt enligt ADIF-standarden. Om man resonerar som så att 'kvalite på data är viktigt', dvs loggar från flera år tillbaka ska vara korrekt lagrade kanske inte 500-600 riksdaler är så faligt. Men det är såklart alltid en balansgång, och givetvis upp till var och en. Vi erbjuder i allafall möjligheten. Annars kan du gå med som beta-testare (då krävs dock lite engagemang med feedback på programmet).


Är det inte bättre att fixa de irriterande buggarna i HF-logg och när det är klart påbörja en annan version. Vore kul med ett buggfritt program, framför allt om man betalat för det, innan det överges. Installeringsbuggarna har nu varit sedan Vista versionen 5.2.2 släpptes, snart ett år. Man kan ju förvänta sig att rapporterade buggar åtgärdas.
 
Håller helt med dig. Vi förstår att man inte vill betala för samma sak flera gånger och har diskuterat om vi skulle ha ett rabbaterat pris för de som redan köpt HF Logg. Tyvärr är det inget som är klart ännu men ha lite is i magen...
 
Håller helt med dig. Vi förstår att man inte vill betala för samma sak flera gånger och har diskuterat om vi skulle ha ett rabbaterat pris för de som redan köpt HF Logg. Tyvärr är det inget som är klart ännu men ha lite is i magen...

Med andra ord har ni redan övergett HF-logg för VISTA. Talar ju inte direkt för en nysatsning av annat logg-program av samma konstruktörer. Risken att hamna i samma båt på nytt är då uppenbar. Tack för mig, ser det som lärpengar. HRD gäller hädanefter.
 
Nej det är inte sant. Det är nu nya konstruktörer som skapar ett NYTT program som är baserat på det redan Svenska programmet HF Logg, så risken är minimal att hamna i samma båt är ganska liten. Tanka hem och testa demot på Next generation logging software for radio amateurs - nGenLog.com, och testa. Programmet påminner mycket om HF Logg, men är gjort från start av professionella utvecklare. HF Logg finns fortfarande kvar och körs av dess ursprungliga skapare.
 
Och varför vägrar dom att fixa den primära buggen i Vista-versionen? Du vet vilken jag menar, att rätta felaktig path och namn borde väl inte vara för mycket att ordna.
 
SM5KRI: Nu har vi sänkt priset till 399:-
Det kanske passar din plånbok bättre ;)


Plånboken spelar ingen roll, jag har hittat en annan lösning som fungerar perfekt i min linuxdator, och bygger på open source, helt i min smak. Avskalad, enkel och stabil.
 
"Det är nu nya konstruktörer som skapar ett NYTT program som är baserat på det redan Svenska programmet HF Logg, så risken är minimal att hamna i samma båt är ganska liten."

Tillåt mig att le lite grann :)

Jag själv arbetar och har arbetat med programutveckling sedan 80-talet. Rent generellt vill de flesta programmerare alltid göra nya program. De flesta programmerare orkar inte, vill inte och tycker det är tråkigt att arbeta med andras program. Dessutom anser man ofta att den tidigare utvecklaren har gjort fel och man själv kan göra det mycket bättre. Och så uppfinns hjulet på nytt...

Felrättning av gamla program lockar väldig få. Dessutom blir ofta det ur teknikerns perspektiv och man glömmer ofta bort vilka behov den "vanliga" användaren har. Exempelvis att programmeraren tycker det är roligare att addera en ny funktion, gärna datateknisk komplicerad, i stället för att rätta ett stavfel i en meny.

Inget nytt under solen.

mvh
Markku
 
Logplus det var the #1 Logg

Tänk om någon kunde fixa Logplus till Windows miljö. Troligen det bästa logg programet som skapats, tyvärr så har konstruktören slutat med det , och det verkar vara svårt att få tag i källkoden tyvärr.
Har dock kört med Vq log i många år, helt ok utan allt för mycket tjafs som man inte använder.
Även jag har testat HF logg och det har MYCKET buggar och klarar inte Dxcc som det borde göra.
 
UcxLog

Jag använder UcxLog 6.29, som jag tycker fungerar förträffligt, både för att logga vanliga qso:n som i contest.

Gratis ä gött!
 
Back
Top