Från 872A till dioder

SM0VPJ

Well-Known Member
Tänkte ersätta den gamla likriktaren bestående av 2 st 872A rör med 6 st DSA6-16f dioder enligt bifogad bild. Jag vill bara kolla med er här på forumet ifall jag har missat något vad det gäller inkopplingen av dioderna, varje rör ersätts med 3 seriekopplade dioder. Dioderna är på 1600 V och 10 A.
 

Attachments

  • ombyggnad av HV Psu.JPG
    ombyggnad av HV Psu.JPG
    34,8 KB · Views: 190
Last edited:
Nu får du en likriktad spänning som är högre än den var innan du bytte dioder.
I många liknande "ombyggnader" brukar man lägga motstånd i serie med dioderna för att kompensera för rörlikriktarens inre motstånd.

annars ser det helt rätt ut.

/Micke
 
Aldrig fel med högre spänning.
Jag har gjort så i många LF förstärkare, inte minst gitarrförstärkare, och musikerna upplever mycket mer kräm i grejerna. Inbillning förståss.

Min fråga till forumet är vad man kan räkna med för spänningsfall i rörlikriktare?
Är det som en i en halvledare ett relativt konstant spänningsfall, eller beter sig rören som motstånd? Dvs större spänningsfall per högre ström.

Sitter med ett likriktarrör för 45 Volt och 6 Amp.
Den heter 367 och är lampformad och förspeglad invändigt.
Avsedd som batteriladdare.
2 Volt 8 Amp glöd....
Så det lär finnas många olika typer av rörlikluktare.

de
Roy
 
Aldrig fel med högre spänning.
Jag har gjort så i många LF förstärkare, inte minst gitarrförstärkare, och musikerna upplever mycket mer kräm i grejerna. Inbillning förståss.

Min fråga till forumet är vad man kan räkna med för spänningsfall i rörlikriktare?
Är det som en i en halvledare ett relativt konstant spänningsfall, eller beter sig rören som motstånd? Dvs större spänningsfall per högre ström.
de
Roy

Har du mekat gitarrförstärkare så känner du nog till likriktarröret GZ34.
Röret har en tydlig resistiv karaktär.
Vid 200mA ca 15V spänningsfall.
Vid 350mA ca 20V spänningsfall.
Vid 500mA ca 25V spänningsfall.
Vid 650mA ca 30V spänningsfall.

Tyvärr hittade jag inga uppgifter för 872A men de flesta likriktarrör har denna resistiva egenskap.

/Micke
 
En lite kommentar eftersom ni pratar LF-förstärkare - är det LF du kommer att använda den till? I HiFi-sammanhang lägger man gärna kondingar över likriktardioder om de är av kisel. Anledningen är att de kan generera högfrekvent brus. Spelar antagligen ingen roll om det är till ett HF-slutsteg.

// Åke
 
Har du mekat gitarrförstärkare så känner du nog till likriktarröret GZ34.
Röret har en tydlig resistiv karaktär.
Vid 200mA ca 15V spänningsfall.
Vid 350mA ca 20V spänningsfall.
Vid 500mA ca 25V spänningsfall.
Vid 650mA ca 30V spänningsfall.

Enligt ett datablad från Raytheon har likriktarröret 872A:
Vid 1,25 A ca 10 V spänningsfall.

/ Göstha
 
Du bör sätta 5 eller 6 dioder i serie i varje gren om du
vill komma i närheten av 872A backspänningstålighet.
Detta rör är specificerat för 10000 V maximal backspänning.

När drosselingång används är det större risk för transienter vid in/urkoppling
så att den ökade säkerhetsfaktorn kan vara nyttig.

Kiseldioder och kvicksilverlikriktarrör har ungefär samma egenskaper i framriktningen,
c:a 1 V spänningsfall per diod vid max medelframström, 10 - 15 V för kvicksilverlikriktaren vid max framström.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
När drosselingång används är det större risk för transienter vid in/urkoppling så att den ökade säkerhetsfaktorn kan vara nyttig...
Kan man sätta någon slags transientdödare över dosselingången?

/ Göstha
 
Hej!

Men, nu till det stora problemet, att ersätta skenet från kvicksilverlikriktarrören....!
 
Hej!

Men, nu till det stora problemet, att ersätta skenet från kvicksilverlikriktarrören....!
Lätt som en plätt. Behåll rörsocklarna och glödströmstransformatorn. Sätt dit två stackar vita lysdioder och trä över dom var sitt lämpligt färgfilter. Det blir inte lika varmt, men det kanske är överkomligt.

/ Göstha
 
Tack för svaren! Kanske skulle man ragga tag på 2 st 872A ändå? Nätagget är inte till en LF förstärkare utan ett VHF-PA. Antalet dioder i serie på varje gren är inget problem då jag har en större mängd av dom. Eftersom jag tänkt stoppa in allt i en låda så bortfaller ju mysfaktorn av kvicksilverrörens glöd ändå. Vad det gäller den högre spänningen med dioder i likriktaren så får jag kolla hur mycket mer det blir och om det är något som behövs åtgärdas för att sänka spänningen.

Data på dioderna:

// Janne
 

Attachments

  • HV diod DSA6-16F data.JPG
    HV diod DSA6-16F data.JPG
    16,5 KB · Views: 158
Hej!

Ge mig någon dag så skall jag se om jag har mina nya 872A kvar.
Jag måste inflika, för de som inte vet att, Hg-likriktarrör lyser speciellt eftersom det är just kvicksilverånga i dem!
 
Back
Top