Franklin array trådantenn

BYC de APQ

Jag har gjort en ritning på den colinjära antennen med detaljbilder hur man löser vissa problem.
Men, jag kan inte lägga in bilden som bilaga. Kanske jag gör något fel? En kompis som jobbar för försvaret och är bra på datorer kunde inte hellre! Det gick ju bra att bifoga en bild innan man "förbättrade" HAM.SE

I mitt tycke har inte HAM.SE blivit bättre sedan man uppgraderade det - snarare tvärtom!

Jag kan skicka bilden till din E-mail adress om du vill uppge den.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej Bengt, ja jag vill hemskt gärna ha din ritning. Har jobbat och så är det fotboll för tonåringen i familjen, så det har varit ont om tid för det här roliga. Är inte så hemlig av mig så mailadressen är sa3byc@webon.se

Tack på förhand!

/Johan
 
@APQ:

Det var inte trivialt att få in en bild Bengt!

Ska se om det går att förklara begripligt :)

När du klickar på "Bifoga bilder till inlägget" så får du upp ett nytt fönster.

Nu blir det förvirrat för de bilder som visas i övre delen av fönstret är de
bilder som du redan laddat upp till ham.se. Dessa verkar ligga i en mapp
som systemet kallar "home"

För att ladda upp en ny bild måste du klicka på knappen med ett grön
cirkel med ett plus samt texten "LADDA UPP". Den är nästan högst upp
till höger i fönstret.

När du klickar på denna knapp dyker ett nytt fönster upp, längst ner
finns i det fönstret en knapp som heter "Select files". När du klickar
på denna dyker en vanlig filväljare upp och du kan bläddra dig fram
till den bild du ska ladda upp. Eventuellt behöver du markera bilden
i home fönstret för att den ska komma med i meddelandet.


Om någon undrar så är det huskatten Bosse som mediterar över livet.


Min åsikt om länkar bör väl ha noterats vid det här laget :)
 

Attachments

  • bosse_tmp.jpg
    bosse_tmp.jpg
    38,7 KB · Views: 75
Last edited:
Har suttit och titta på det här på morgonen och tänker jobba enligt följande: jag är en stor fan av monobanders och kommer att bygga den här med målet att ha resonans på 18.120 cirka (kör huvudsakligen SSB, även om cw träning pågår), kommer att av praktiska orsaker (allt annat är koaxmatat och jag har bara tuner för koaxmatning) att ha en 1/4 trafo av 75 ohm koax och sedan 4:1 balun. För enkelhetens skull så skulle jag vilja använda Tore -CBS rosenpinnar för spacing av elementen. Av samma praktiska orsaker (har en hel del meter kvar) så kommer jag att använda DL tråd.

Nu ser jag fram emot Bengt's ritning och att få göra en jämförelse med de mått jag fått fram :)

Skall beställa hem lite bandkabel och 75 ohms koax nu, behöver ändå lite till ett par loopar som skall upp, så nu måste jag få tummarna ur. Annars har jag nog det jag behöver för att få till det, skulle vara tiden som fattas då. Prioriterat är att få till min remote switchning snarast, jobbigt att springa och byta manuellt.

En radio kompiz från SM0 distriktet som tipsade mig om Franklin och fick mig att flytta upp den på prioriteringslistan för antennexperiment verkar hänga på. Skulle vara kul om några hänger på och provar så kan vi ju jämföra våra erfarenheter här.

/Johan

Ps. för övrigt så anser jag att antennexeperiment är något av det roligaste som finns ...
 
Det är en intressant antenn typ, inte så vanlig på kortvåg däremot är de flesta vertikalantenner
för VHF/UHF som ger lite vinst byggda efter samma kolinjära princip.

Alltid kul att bygga egna grejer :)
 
KBW de APQ

Tack för den utförliga beskrivningen hur man får in en bild på HAM.SE. Tyvärr misslyckades vi - jag och en kompis som jobbar för "knektarna" professionellt med datakommunikation!
Efter flera försök tolkade han HAM.SE som HAR ANNORLUNDA METODER.SE

Om du ger din E-mail adress skickar jag över ritningen till dig.

Skickade den på E-mail nyss till BYC. Med min THUNDERBIRD är proceduren mycket enkel. Man "drar" bilden från skrivbordet till "bilagor" så är saken klar. Jag är inte bra med dator osv, men det är ju för sådana som jag som programmerarna skall ha i åtanke.

73
Bengt
SM6APQ
 
Visst, kan inte en vanlig användare förstå hur man gör så är systemet i princip oanvändbart.
En förenkling är i högsta grad önskvärd.

Jag tror du fick min mailadress förut, men Johan, SA3BYC, kan nog skicka den till dig, vet att
han har den sedan tidigare.

Thunderbird är även min favorit när det gäller mailprogram
 
Jag tror du fick min mailadress förut, men Johan, SA3BYC, kan nog skicka den till dig, vet att
han har den sedan tidigare.
Jag har sökt i alla filer jag har Bengt, KBW, men jag hittar inte din mailadress. Däremot har vi utväxlat en hel hord med PM, kan det vara så att det aldrig blev några mail? Jag har normalt järnkoll på alla inkommande mail och arkiverar som en bättre bibliotikarie (svårt ord det där, blev nog fel ...). Skicka mig ett mail KBW på sa3byc@webon.se så skickar jag över ritningen direkt.

/Johan
 
BYC de APQ.

Du får gärna vidarebefordra min beskrivning och enkla ritning till kompisar. Det är ju inte JAG som har designat antennen.

Jag skrev i ett tidigare inlägg att måtten är inte så kritiska på "centimetern".

Antag att halvvågorna på 8,28 meter blir lite längre, t ex 9 meter och kvartsvågsstubbarna då lite kortare. Vad inträffar? Jo halvvågorna blir "separerade" med c:a 1,5 meter. Då ökar gainet en aning på bekostnad av att det uppträder små "tjuvlober" och impedansen i matningen ändras (vilket inte har någon betydelse om man använder avstämd stege).
Det hela påminner då om två "Double Extended Zepp"!

En fördel med "trådriktantenner" är att måtten oftast inte är så kritiska jämfört med "End Fire Array" = Yagi-antenner.

Man kan kombinera colinjär, broadside, end fire i det oländliga. Det är bara fantasin och tillgängligt utrymme som sätter stopp (och ibland Xyl och grannar!).

73
Bengt
SM6APQ
 
Visst, kan inte en vanlig användare förstå hur man gör så är systemet i princip oanvändbart.
En förenkling är i högsta grad önskvärd.

Jag tror du fick min mailadress förut, men Johan, SA3BYC, kan nog skicka den till dig, vet att
han har den sedan tidigare.

Thunderbird är även min favorit när det gäller mailprogram

KBW de APQ

Är det så svårt att implementera "Drag & Drop" på HAM.SE, när det gäller att skapa en bilaga?

Jag har inte valt Thunderbird som mailprogram. Det var "knekten", min computer adviser, som bestämde!
För länge sedan hade jag Eudora. Mycket användarvänligt!

73
Bengt
SM6APQ
 
Som sagt, det är fullt möjligt att korta ner "fasningsstubbarna" om man tycker kvartsvågslängder blir för långa och i gengäld förlänga de "strålande" horisontella delarna. Det blir lite mer gain, men tyvärrockså totalt sett en lite längre antenn.
Sture I5/SA5A
 
@APQ:

Vet inte hur detta system fungerar, det är inte mitt område av programmering
så hur svårt det är att implementera "äkta" drag n´ drop har jag ingen aning om.

SM6APQ colinjär antenn.jpg


Men jag lägger upp din ritning, det var enklare med GLD´s första metod.


Men ändå, ska inte länkarna ha en markerande färg?
 
@APQ:

Men jag lägger upp din ritning, det var enklare med GLD´s första metod ...
Tack, tack, varför tänkte inte jag på det ... hade besparat mig en del mailutskick .. lol .. Skall man döma av intresset så kommer det att hänga Franklin skapelser lite både här och där i SM'landet. /Johan
 
Jag undrar om inte impedansen i matningspunkten blir rejält lägre än 1000 ohm, eftersom man matar i ett strömmaximum.

Runt 200 - 250 beroende på höjden över marken.

Det borde alltså gå att mata med ett heltal gånger 1/2 elektrisk våglängd av balanserad matare med godtycklig impedans,
och sedan ha 4:1 balunen på marken ifall man önskar använda en sådan.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Funderar på två saker:
1. Blir inte ändeffekterna högre för de yttre hlvvågslängderna och borde vara lite kortadre än de inre?
2. Borde inte stubbarna vara något kortare med anledning av våghastighetsfaktorn, men är det högohmig stege är det kanske tillräckligt bra?
 
Man kan mata lågohmigt om man kortar ner de två inre horisontella delarna tills kvarts våglängder. Men då blir bara tre halvvågor i fas, istället för fyra, och därmed lägre gain.
 
Ännu en fundering från en " mindre vetande": Nedre punkten på stubbarna borde väl hålla nollpotential?
I så fall vore det väl bättre kortsluta den mittre stubben i botten och mata den en bit längre upp, där man får rätt impedans direkt (50 ohm)?
Men jag kan ju ha missuppfattat. Har semester och hjärnan inställd på standby.
 
Bra fråga! Som du beskriver kan man också göra. Då bör man koppla in sig med en balun 1:1 på 50 ohms-stället eller en 4:1 på 200 ohms-stället på den mittre stubben. Om det är bättre eller sämre kan man diskutera! Jag skulle fortfarande prioritera att köra med högohmig stege ner till radion och använda en balanserad tuner där. Vill man bara köra ett band behöver man inte röra den. Vill man prova vad antennen kan ge på andra band kan man använda tunern. (Blir lite skrivfel och missade bokstäver härifrån stranden ...) Sture
 
Back
Top