FreeDV. Nu börjar det likna något.

SM7TJC

Well-Known Member
FreeDV | HomePage

Nu verkar det som att några lyckats hitta ett vettigt system för digitalt tal på amatörbanden. Med FreeDV så har man MINSKAT bandbredden jämfört med vanlig SSB. Det är ju helt klart ett steg i rätt riktning.
Kvaliteten är riktigt bra för en bandbredd på 1100Hz.
 
Kul!

Undrar varför man inte valt Opus som codec? I och med Opus release så har t.ex Speex lagts ned. Är det ren GPL fundamentalism;)
 
Någon i närheten av Farsta STHLM som vill prova?
Kan köra på 144 MHz. Har inga antenner för kortvågen här hemma i stan.
På 144 kan jag nog få till en HB9CV på balkongen.
73 Göran
 
Någon i närheten av Farsta STHLM som vill prova?
Kan köra på 144 MHz. Har inga antenner för kortvågen här hemma i stan.
På 144 kan jag nog få till en HB9CV på balkongen.
73 Göran

Om du ger mig tid så kan jag köra, 5 - 50W HB9CV i Bandhagen. Har inga problem att köra SM0NJM på 2m.
 
Tid är det gott om.
Pillade lite på förmiddagen.
Först gick säkringen i nätagget.
Men nu så är jag nog ganska QRV.
Anetten har jag inte tagit itu med ännu.
Solen skiner och det är nästan vindstilla och ingen nederbörd.
Alltså får det vänta tills antennväder infinner sig.
Ska göra annat nu. Meckar vidare ikväll. Då är det i alla fall mörkt och kallt.
Vi hörs hoppas jag. Rattar in t.ex. 144.365 MHz nät jag provar.


73 Göran
 
QRT 144.365 MHz freedv. Eq. FT-817 HB9CV 30m AGL RigExpert WinXP.
Tar nya tag imorgon. Det vart envägs dv i alla fall. Tack för detta.
73 Göran
 
Last edited:
Ska försöka lyssna in på frekvensen trots att jag har dålig antenn för 2m

Kanske kan ni posta här när försök är på "g"

/Micke
 
SM0IKR, Göran och jag försökte köra ett QSO under helgen. Här lite reflektioner från min sida.

Jag kunde läsa Göran men han kunde inte läsa mig. Vi var Väl 5-9 :))) hos varandra så det var inga problem med den underliggande förbindelsen.

Det var inte helt trivialt att få igång det hela, det krävs 2 ljudkort, eller om du har ett BT-headset, det och ett ljudkort. En brist i mjukvaran är att man inte kan spela in sig själv så att man kan lyssna av hur man låter. Jag fick inte till det, tror jag, för som sagt det går inte lyssna av vad som sänds ut. Dessutom triggade jag en bugg vars enda lösning, enligt hemsidan, var att gå in i registereditorn och radera bort programmets inställningar.

Att sitta med laptop och vara inkopplad till riggen känns inte helt optimalt heller. Undra om det är möjligt att dressera t.ex en RPI med en mindre display att hantera FreeDV, en sådan enhet skulle kanske även kunna hantera BPSK31.

Nu till ljudkvaliten, SM0IKR lyckades få iväg läsbar DV - men herre gud, Plåt-Nicklas lät bättre på sin tid! Det videoexempel som ligger på hemsidan låter lika hemskt, så det är väl så det ska låta.

Det första försöket gjorde mig inte så hungrig på mer.

Är inte 144,236 en bättre frekvens som aktivitetscentrum för freeDV då 14,236 tydligen är den frekvens som används på 20m, men den kanske är vikt för annat trafikslag?
 
Last edited:
Till att börja med ska jag försöka lyssna och då behövs väl ändå bara ett ljudkort.
Men visst har jag två ljudkort i datorn, det är bara det att man har så mycket kablar anslutna och man vill ju inte riva allt.

ang ljudkvaliten: jo jag tycker det lät illa om ljudklippen, är det codec-beroende kanske?

/Micke
 
Till att börja med ska jag försöka lyssna och då behövs väl ändå bara ett ljudkort.
Men visst har jag två ljudkort i datorn, det är bara det att man har så mycket kablar anslutna och man vill ju inte riva allt.

ang ljudkvaliten: jo jag tycker det lät illa om ljudklippen, är det codec-beroende kanske?

/Micke

Bitraten är så pass låg som 1400 bit/s och då körs aven text meddelanden i den kanalen så de anger en effektiv rate till 1375 bit/s. Det är nog svårt att få något vettigt ljud i den hastigheten oavsett codec.
 
Låt oss inte deppa ihop över kvallen. Det är tanken som räknas.
För att lyssna så borde det ju räcka med ett ljudkort.
MEN
Det är lite (i mina ögon) knepigt med inställningarna av detta.
Prova går ju.
Kör igång och se om du kan få bruset igenom till högtalaren i analog-läge.
Är QRV imorgon.
Få se om jag ska ta laptoppen med ut i bilen och testa lite under dagen på 14MHz.
Jag har alltid riggen kopplad till laptoppen när jag kör radio så det är som vanligt. ;-)
73 Göran
 
Kul grej detta; måste testas snarligen.

Är dock liite fundersam på frekvensvalet på 2m. Vore det inte naturligt att välja de frekvenser som är avsedda för "digital voice"? Det är ju slikt det handlar om.

Visserligen är detta lika eller tom mindre bandbreddskävande än normal SSB, men det känns liasom ändå som att det är knas att ligga bland SSB-folket. De kommer att uppfatta sändningen som en oönskad signal, en störning.

Ett argument _för_ att lägga sig i SSB-segmentet kan vara att man faktiskt använder sin sändaren i SSB-läge, men det tyx mig ändå som det inte riktigt passar där.

Ett argument för att _inte_ ligga på "digital voice"-frekvenser är att de som kör med de proprietära DV- eller D*-grunkorna knappast kan läsa detta nya. Eller kan di det?

What say?
/Janne
 
Ett argument _för_ att lägga sig i SSB-segmentet kan vara att man faktiskt använder sin sändaren i SSB-läge, men det tyx mig ändå som det inte riktigt passar där.

Ett argument för att _inte_ ligga på "digital voice"-frekvenser är att de som kör med de proprietära DV- eller D*-grunkorna knappast kan läsa detta nya. Eller kan di det?

What say?
/Janne

Fast digital voice är ju inte = D*
Så jag ser ingen anledning att inte använda dom frekvenserna.
 
Fast digital voice är ju inte = D*
Så jag ser ingen anledning att inte använda dom frekvenserna.

Håller med dig, eller gör jag? Det är krångligt med dubbelnegationer ;)


D* är inte smalbandstrafik, det är tänkt att köras på kanaltrafik. FreeDV är avsett att vara "digital SSB" och kräver ännu mindre bandbredd. För mig är det självklart att det hör hemma någonstans på "låga delen". Dessutom, inte ens när det är tester så är det trångt där, det finns plats för FreeDV.
 
Last edited:
Håller med dig, eller gör jag? Det är krångligt med dubbelnegationer ;)


D* är inte smalbandstrafik, det är tänkt att köras på kanaltrafik. FreeDV är avsett att vara "digital SSB" och kräver ännu mindre bandbredd. För mig är det självklart att det hör hemma någonstans på "låga delen". Dessutom, inte ens när det är tester så är det trångt där, det finns plats för FreeDV.

Oja, det är förvisso digital ssb, men det är ju även digital voice eller hur?

Det är väl bara bra att det är smalbandigare?

Eller så fläskar man på kvaliteten tills man upptar samma bandbredd som D* och fm
 
Oja, det är förvisso digital ssb, men det är ju även digital voice eller hur?

Det är väl bara bra att det är smalbandigare?

Eller så fläskar man på kvaliteten tills man upptar samma bandbredd som D* och fm

Med högre bandbredd är det inte längre FreeDV och förmodligen lämpligt att få dela kanaler med D*.

D* star tar upp en 12,5 KHz kanal även om jag har för mig att själva bredden är 8 KHz. I grunden är D* digital ersättning för FM, trafiken överförs via fm-modulation. Lite osäker då jag inte är någon stor supporter av D*.

FreeDV upptar runt 1,5 KHz eller så, moden är avsedd att överföras via en SSB station och för den typen av QSO som SSB används, tester, DX ...

Det finns redan digitala moder för MS och EME och de ligger nära frekvenserna där man kör de ursprungliga analoga moderna.

Som sagt, det finns ganska få digital kanaler för D*. Det smala FreeDV har gott om plats på låga delen och kan utan problem samexistera med SSB.
 
Back
Top