frekvens på bärbara telefoner?

SM6WET

Well-Known Member
Hej!
Har motvilligt köpt en ny bärbar telefon på öppet köp.
Motvilligheten grundar sig i att det varken står på kartong eller i manualen vilken/vilka frekvenser som basstationen o handenheten går på.

Finns det inte en lag i Sverige eller EU som säger att det måste stå?????
Isåfall vilken lag är det?

Tänker ringa till agentens support i morgon och vill ha lite kött på benen innan. Vill ju inte att den ska störa min mottagning på vissa band eller att jag ska störa YL som hellre pratar telefon än radio.

73 de Magnus
 
Nej. Jag tror inte att man behöver upplysa något så länge den är godkänd av PTS eller CE eller någon annan trevlig bokstavskombination. Att micron sänder på 2.5 Ghz tillsammans med WLAN och annat står inte heller på kartongen :)

Uteffekten på DECT är 10 mW, max 250 mW i pulsen och frekvensen 1900 MHz. Exakt frekvens vet jag inte men den finns på PTS hemsida.

73 de Uffe
sm7sek
 
Japp, vanligast är ju dect telefonerna på 2,4-2,5 Ghz. Finns väl fortfarande trådlösa på 900mhz men dom skall väl försvinna tror jag.
 
Min gamla är på 900MHz någonstans.
Tack för svaren, det upplyser en del.

Jag kanske hade fel, kanske var det i USA det var lag.
Tycker ändå att det borde finnas en lag att det borde stå ilka frekvneser utrustning går på, åtminstonde att det står tex 32MHz.

Om den på 2,4-2,5 MHz är det ju inte bra alls.
Kör i o för sig inte 13cm, inte än o inte hemma. Kan ju vara besvärligt för de få stationer som kör där med grannar som använder sig av hemapplikationer så nära, och lika besvärligt måste det ju bli för grannarna om inte värre. Och det kan vara lite svårt att förklara för dem att eter går före kabel.
Det råkade jag ut för en gång när jag bodde i hyreshus och störde några villor nedanför. Telia kabelTV hade varit så fruktansvärt kloka så att de lagt 2 av kabelTV kanalerna på 50MHz och 144 MHz. PTS blev inkopplade och grannar var inte glada att höra att eter gick före Kabel. Telia vägrade ändra det men fick till lsut ge med sig.

Var förresten inne på PTS och försökte hitta frekvensallokering men PTS hemsidas länkar vill sig inget vidare. Jag vet att jag hittat dit förut men hittar det inte längre. Hittade en sida med frekvenser långt nere på några KHz upp till 300 GHz nånstans.

73 Magnus
 
Lite mer info.

1881.792 ch 1
1883.520 ch 2
1885.248 ch 3
1886.976 ch 4
1888.704 ch 5
1890.432 ch 6
1892.160 ch 7
1893.888 ch 8
1895.616 ch 9
1897.344 ch 10

Dessa telefoner kör med 1152 kbit/s i hastighet. Max. effekt 10mW

//TL
 
Back
Top