Frekvensblandning!!!!!

Torleif

Member
Hej. Sedan en tid har jag en praktikplats vid Närradion i Skellefteå. Våran huvudsändare finns på 89,7 MHz 1 Kilowatt ERP, och sedan har vi två slavsändare för att täcka upp hela kommunen, en i Jörn på 91,5 och en i Bygdsiljum på 95,0 Mhz. Sedan en tid, sedan Mix Megapol flyttade upp sin sändare till nästan precis samma QTH som våran sändare, på Vitberget i Skellefteå, så har störningarna på 74,0 Mhz startat.På detta berg finns fyra master placerade, Teracoms FM-TV station och tre andra mindre master. Våran och Mix Megapols sändare står högst 50 Meter från varandra. Mix Megapol sänder här över Västerbotten på 105,4 Mhz med 3 Kilowatt ERP . Nu har PTS påtalat för oss att våran närradiosändare på 89,7 Mhz stör Vägverkets kommunikationsradio på 74,0 Mhz i Norrbotten, dryga 5-6 mil upp i landet, Vi hörs tydligen lika bra på 74,0 MHz som på 89,7 Mhz.... Och innan mix Megapol flyttade upp sin sändare till samma QTH som vi har fanns inte problemet!!!!!
89,7 MHz x 2 = 179,4 MHz är våran första överton, som alla sändare mer eller mindre ger ifrån sig. och nu råkar fysikens lagar ha spelat oss ett spratt som kostar dryga 25 000 Kr att åtgärda, när flera radiostationer vill ha sin TX på samma QTH. 179,4 MHz minus Mix Megapols sändningsfrekvens på 105,4 Mhz blir 74,0 Mhz, där alltså Vägverket i Norrbotten håller till. Ett spärrfilter för dryga 25 000 Kr måste nu inhandlas och installeras för att täppa till övertonen på 179,4 Mhz därför att när två så starka sändare skall placeras på samma QTH kan tydligen sådana här fenomen uppstå.
Själv har jag aldrig hört talas om något liknande, men man lär sig alltid något nytt.
Att vi sedan kunde ratta in Mix megapol på ett tiotal ställen på FM-bandet när vi hade stängt vår sändare, var någonting som PTS definitivt skulle ta sig en titt på.....
PTS frågade mig vilket sorts radio jag lyssnade på när jag kontrollerade detta, jag sa att jag tog med mig min amatörigg, en Yaesu FT 897 som aldrig är öppnad.Då beslöt sig PTS i andra änden att en myndighetsinspektion av Mix Megapols sändare skulle göras.
Finns det någon som har råkat ut för samma problem eller något liknande förrut.Vår stationschef Bert Gustavsson är mycket intresserad
http://www.goldtown.se/ God Jul. /
 
Last edited by a moderator:
Det har blivit så överallt när "reklamradion" körde i gång, och dem sänder mycket övermodulerat också tyvär. Vi har mycket stora problem med blandfrekvenser runt om Billingeberget
//TL
 
Ett intressant problem!
Hur gick det sen? Blev allt bra med 25000:- kronors insatsen?
/ Ingvar
 
Intermod

Hi, att samgruppera sändare på en site har sina problem.
Förr när det endast var en entrepenör aktiv, gick det bra.
Nu med flera entrepenörer blir det ofta ett "hafsverk", och de olika sändarna stör varandra.

Lösningen på problemen är att i stort sett alla sändarna behöver CIRKULATORER på sina utgångar. Kopplad effekt från grann-sändarern kommer då INTE in till det egna slutsteget, utan bränns upp i cirkulatorns anslutna konstlast.

Ett alternativ till cirkulatorer är att använda sig av kavitetsfilter för egna frekvensen och / eller sug-kretsar för grann-frekvensen / -na.
Lycka till !
73 de Björn
 
Håller helt och hållet med Björn. Utan riktiga filter och cirkulator på sändaren så får man garanterat problem förr eller senare. Jobbande för länge sedan på PTS ( som då hette Frekvensförvaltningen) med just sådana här störningsproblem, och ett av de vanligaste fenomenen var att det vart IM-problem i nån anläggning när en ny sändare dök upp på en plats där många utrustningar sitter i samma mast.
Att du hör samma station på många frekvenser i din amatörrig är inte konstigt. Den orkar nog inte heller med miljön med många starka sändare utan att bilda falska frekvenser i mottagaren. Du behöver en proff RX med bandpassfilter och kanske dessutom dämpsats för att vara säker på att det du hör verkligen finns i luften och inte uppstår i din egen utrustning.
Alltför många gånger har jag hört just det du beskriver, och sen visade det sig att i 9 fall av 10 så var det RX-problem...

73 Classe
 
SM3GSK said:
Att du hör samma station på många frekvenser i din amatörrig är inte konstigt. Den orkar nog inte heller med miljön med många starka sändare utan att bilda falska frekvenser i mottagaren.
73 Classe

Jag upplever precis samma sak med min FT-897. Det uppträder distorderade signaler lite överallt på FM-bandet. Skräp...

Mvh
Fredrik
 
sm7czr said:
Ett intressant problem!
Hur gick det sen? Blev allt bra med 25000:- kronors insatsen?
/ Ingvar
Jo det löste sig,Killarna från PTS i Luleå har inte hört av sig sedan vi installerade filtret i början av Februari, så alla torde vara nöjda. Problemet torde vara löst.
Dessutom gick hela kalaset på drygt 8500 :- inkl.moms så stationschefen var rent av nöjd.

Stationschefen kunde dessutom konstatera att signalstyrkan på sändaren blev bättre, mindre brus i stereoläge, någon halvmil bättre räckvidd var en bonus som utföll.
 
Back
Top