Frekvenser i farozonen

sa0bga

Well-Known Member
Intressant artikel på IDG.se om operatörerna och frekvenser i framtiden.
Inga frekvenser är heliga för operatörerna längre så visst vore det bra om amatörradioorganisationerna och andra intressenter med närstående och likartade intressen engagerar sig i dessa frågor, tillsammans.

Operatörerna: Ge oss tv-frekvenserna
 
Det finns inga frekvenser som är "skyddade" från marknadskrafterna.

Hittills har amatörradion klarat sig genom att vara sekundäranvändare hos verksamheter som
inte gärna mobiltelefoni och mobildata delar banden med.

Nu är det så att sådana radiotjänster (primärt radar) flyttar allt högre upp i frekvens, så
att tidigare delade frekvenser under c:a 3 GHz blir mer och mer kommersiellt intressanta.

ESR bevakar spektrumfrågor genom att ha medlemmar strategiskt placerade i olika organisationer och företag.

Det finns representation inom bl.a. Elsäkerhetsverket, LFV, FMV, Chalmers,Linköpings Universitet/FOI, Nordiska Radiosamfundet, Radionavigeringsnämnden och Nationalkommitten för Radiovetenskap.

Dessutom brukar yrkesverksamma ESR-medlemmar besöka och rapportera från olika seminarier och symposier om spektrumplanering och spektrumpolitik "å yrkets vägnar". I mån av tid och lägenhet går jag själv på de orienteringar som PTS ibland håller om EU:s spektrumpolitik.

Det är dock högst osäkert om detta kan ha någon verkan till amatörradions fromma på längre sikt.
Spektrumbehovet från mycket kapitalstarka kommersiella aktörer är närmast omättligt, och det behövs välslipade och genomtänkta argument för att kunna bemöta sådana inom de internationella organen.

Argument som går ut på att vi behöver frekvenserna för att kufar ska kunna ropa "59" till varandra är knappast direkt verkningsfulla.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
för att kufar ska kunna ropa "59" till varandra är

Det där är något du har skrivit vid ett flertal tillfällen nu. Det får mig att undra om du personligen har något emot contesting? Eller om du rent av menar att constesting är ett "problem" för amatörradion? Eller är det bara vanlig härskarteknik på forum?
 
Jag tror snarare att det är ett uttryck för att det är svårt att argumentera för att radiosport skall vara ett argument i budgivningen om frekvensutrymme. Men du får gärna ge ett exempel på varför radiosportutövande skall få förhindra utbyggnad av mobilt bredband.


(Ja, jag vet att jag dörjar med detta inlägget :) )
 
Det är den bild som förmedlas utåt av amatörradion.
Att radioamatörer i stor utsträckning är kufar är odiskutabelt,
och innehållet i många QSO:n är just "59".

Jag tror dock att diskussioner om mikrofonstativets färg och beskaffenhet
eller lufttrycket i Ankvattnet inte heller ger oss några direkta "pluspoäng"...

På den "gamla goda tiden" reglerades trafikens innehåll till att

"vara begränsad till meddelanden rörande experiment eller anmärkningar av personlig karaktär, alltför oviktiga att ifrågakomma för befordran över de allmänna teleförbindelserna"

En del tog detta bokstavligt, nu som då...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Fast jag tror inte motståndarna behöver några fler gratisargument från oss och en så "tung" person som dig K-A.

Om jag bara sammanfattar de senaste som jag minns.

1. Amatörer är kufar.
2. Ropar bara 59
3. Diskuterar trivialiteter.
4. Köper färdiga plastradios som de ändå varken förstår eller behärskar.
5. Kör för höga effekter.
6. Respekterar inte bandplaner eller bandgränser.
7. Mer än 100W på kortvåg är farligt och skrämmer vanliga människor
8. Fri antenngain på VHF och högre band är diskutabelt.

Jag kanske missat eller missförstått något?

Fortsätter denna propagandakampanj tror jag amatörradion snart är lika död som den påstås vara... Tyvärr.
 
Jag minns att SM3KYH skrev om ett infomöte på PTS där slutsatsen blev att var och en som använder spektrum sannolikt kan räkna med att motivera användningen i framtiden, det ska finnas en verklig samhällsnytta. "Radiokufar" väger nog ganska lätt om ett svart hål av typen mobilt bredband placeras i den andra vågskålen. Att man över huvudtaget kommer på idén att vilja kapa åt sig TV-frekvenser måste väl vara ett extremt tydligt tecken på att det finns ett behov av mer frekvenser.
 
Kanske läge att börja skissa på en avvecklingsplan av oss själva? Eller kanske det är det SSA pysslar med redan?
 
Kanske läge att börja skissa på en avvecklingsplan av oss själva? Eller kanske det är det SSA pysslar med redan?
Hej!

Om vi börjar med att göra oss osams med myndigheten PTS samt även börjar att sända lite här och var utanför banden så kan det nog fungera....

Jag tror nog att dom kommande 6 åren kan bli en del svåra nyheter men vi får tänka positivt och vässa argumenten.

mvh Håkan
 
Hej!

Om vi börjar med att göra oss osams med myndigheten PTS samt även börjar att sända lite här och var utanför banden så kan det nog fungera....

Jag tror nog att dom kommande 6 åren kan bli en del svåra nyheter men vi får tänka positivt och vässa argumenten.

mvh Håkan

Så är det nog.

Amatörradion lever på gamla meriter.
1947 var knappast EMC eller EMF påtänkt annat än som BCI och TVI.
Genom att ha hjälpt de västallierade i krigsansträngningarna så fick den internationella amatörradion
sin nuvarande status som ett tack.

Nu ser världen väldigt annorlunda ut, helt andra frågeställningar och prioriteringar styr hur spektrum
fördelas. Dessutom har frågan om exponering av allmänheten för EMF kommit upp på dagordningen.
Något som sannolikt kommer att få betydelse för effektgränserna i Europa är tolkningen i nationella regler av det nya EMF-direktivet, t.ex. som den tyska självdeklarationen som alla sändarinnehavare som sänder med mer än 10 W EIRP måste lämna in.

Slutligen har nog avvecklingen redan inletts, när SSA hamnat på kollisionskurs med PTS när det gäller radioamatörernas kompetens. Förmodligen kommer klavertrampet att hanteras genom "att upplösa medlemskåren och välja sig en ny..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag minns att SM3KYH skrev om ett infomöte på PTS där slutsatsen blev att var och en som använder spektrum sannolikt kan räkna med att motivera användningen i framtiden, det ska finnas en verklig samhällsnytta. "Radiokufar" väger nog ganska lätt om ett svart hål av typen mobilt bredband placeras i den andra vågskålen. Att man över huvudtaget kommer på idén att vilja kapa åt sig TV-frekvenser måste väl vara ett extremt tydligt tecken på att det finns ett behov av mer frekvenser.

Det jag skrev om kan läsas här PTS Spektrumstrategi - ESR

Mobiloperatörernas argument för att kunna "ta över" TV-frekvenserna är att de lika gärna kan förmedla det hela som typ IPTV - en tjänst i sina mobila bredbandsnät. Därmed menar de att man kan utnyttja spektrum effektivare. Hmmm, jag antar att vi då måste betala dem också för att få tillgång något vi redan kan ta emot gratis?:mad:
Edit: Bortsett från licensavgiften då.
 
Back
Top