Frekvenser, multipplar?

Bonazera

Well-Known Member
Hej. Som färsk och nyfiken amatör i övre + åldern har jag en antagligen dum fråga, men inga frågor - inga svar, så jag chansar ändå.
Jag vill ha EN antenn i första hand för warcbanden, eller mellan 10 och 20 meter, den ska vara liten till utrymmet och diskret, dipol eller vertikal, lätt att tillverka och sätta upp - ta ner!
Jag förstår att det inte finns nåt enkelt svar på det men om man kan få 2 eller fler band på samma anten är jag glad.
Det gör naturligtvis inget om man kan köra 2M till 160M heller på den.

Hörde att man kan köra 11 och 15 meter på samma antenn pga att de är multippla med varandra.
Hur eller var får man reda på vilka frekvenser som är multippler av varandra?
3 ggr eller 5 ggr frekvensen, eller vad är det som gäller för att räkna ut det?

73
 
Måste nog ställa mig frågande till din uppgift att 11 och 15 skulle vara "multiplar".
Verkar vara en CB-skröna, tyvärr.

Däremot så är 7 och 21 MHz i resonans, en ½-vågs 40m-antenn blir "trippel"
halvvåg för 15m.
Det gör att dipolen har strömmatning, i mitten, för båda banden.

Berätta gärna om hur det ser ut där du funderar på att "smyga upp" en antenn:
Hus, träd, fackverksmaster, så kan vi lättare ge dig förslag på lämpliga(?) antenner.
 
Hej "Bonazera".

Jag satte upp en dipol, totalt 41,5 m lång med balanserad matning och då funkar den perfekt från 12m till 80m, och hjälpligt på 160m.

Det kräver en matchbox också, jag byggde en S-match med endast en luftlindad spole, en toroid (som balun) och en gammal vridkondensator.

Om du inte vill gå lägre än 20m så räcker det med en dipol som är totalt 10m lång och då funkar den säkert bra upp till 6m utan problem.

Här ser du lite bilder av bygget:
Antenn-bygge

Lycka till,
// Åke
 
Hej Åke jag skulle också vilja bygga mig en dipol med en S match vart hittar man
ritning och bygginstruktion om det?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hejsan Lasse!
Jag skrev om den i QTC decembernumret 2009. Jag har byggt ett flertal olika varianter av S-matchen och även andra typer för balanserad matning...alla fungerar utmärkt. Åkes bilder ger ju en viss info hur Du kan bygga
PA0FRI är min källa till S-matchen...hans hemsida innehåller en massa exempel på S-matcher.
Jag matar min lopp som är 100m runt om med S-matchen...går utmärkt. Även min 2 el quad matar jag med stege och S-match.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
SM0ETT, med flera:

Någon sa att 15 och 11M skulle gå att köra på samma antenn, antagligen en "skröna"!
Jaha, 7 och 21 MHz är OK, hmm!
Har gjort en liten dipol för 21MHz där den går bra, däremot går den inte på 7MHz, där slår SWR i botten! Den funkar inte på nåt annat band heller utom 6M som verkar hålla sig inom ramen.
Dipolen är 2x3,38 meter, koaxmatad med en lindad choke vid antennen.
Blir det annorlunda att mata med stegkabel, i så fall hur lång och vilket Ohmtal?

Anledningen att jag vill ha en liten antenn är att jag vill ha den på en 8 meters plastbåt.
Dipolmåttet får inte vara över 8 meter. Framåt max 5 meter, bakåt max 3 meter.

En vertikal är inte heller lätt då den helst inte får vara över 3 meter!
Jag har en aluminiumbom tvärsöver taket på c:a 2 meter som sitter på grabbräcken på sidorna som är c:a 1 meter och utgör jordplanet.
Möjligt är att jorda med kabel ner i sjön, om det kan hjälpa till.
Där sitter en 2 meters pinne som funkar bra och det finns plats för en "typ" mobilpinne till. Tänker på monobandare, Outbacker eller kanske helst en Screwdriver, Yaesu Atas 120 till min FT857 men där är pengarna ett stort hinder.
Hur bra funkar en Outbacker jämfört med monobands-spröt?
Byta spröt eller tråden på Outbackern måste man ju upp på taket för att göra.

Hur räknar man fram tripplar och multiplar, trippel förstår jag, ex: 3 x 7 MHz = 21MHz men multippel? Det finns ju 5/8 antenner!!

Mycke funderingar blir det och jag väntar mig förslag från det här utmärkta forumet!!!

73
 
Du missförstod resonemanget med 21 MHz och 7 MHz på samma antenn.
Antennen måste göras för 7 MHz för att funka på 21 MHz. Inte tvärtom!

Men det löser inte din platsbrist på båten, tyvärr.

/Ingvar
 
Anledningen att jag vill ha en liten antenn är att jag vill ha den på en 8 meters plastbåt.
En vertikal är inte heller lätt då den helst inte får vara över 3 meter!

73

Varför får den inte vara högre än 3m?

När du ligger still med båten så kan du sätta upp större antenner.
Antingen en vertikal byggd av ett långt teleskopmetspö matad via en ATU.
Eller två metspön i 90grader (mellan spöna) och en tråd mellan de två.
Med 6m långa spön får du en 18m delta-loop.
Jord i vattnet med kablar funkar väl men ett jordnät är bättre.

/Micke
 
Hej Åke jag skulle också vilja bygga mig en dipol med en S match vart hittar man
ritning och bygginstruktion om det?

mvh Lasse sm0ydo
PA0FRI är min källa till S-matchen...hans hemsida innehåller en massa exempel på S-matcher.

@Lasse sm0ydo:
PA0FRI är också min källa (på inrådan av SM7CBS Tore - tack!).
Du hittar den här: s-match
Bifogad bild är den variant jag byggt. Jag har även antennuttag över vridkondensatorn som jag använder för 21 och 24 MHz.
För 18 Mhz - 1,8 MHz kopplar jag antennen över spolen.

Med tanke på enkelheten i ett sådant antennsystem och hur många band man täcker med en enda antenn är jag förvånad att det inte är fler som använder denna typ. Men det är möjligt att det finns nackdelar som jag inte upptäckt.

// Åke
 

Attachments

  • baluns1.gif
    baluns1.gif
    6,7 KB · Views: 215
Last edited:
Jag använder samma schema som utgångspunkt. På senare tid har jag experimeterat med att bygga en "vridinduktor" av ett högeffektsreostat. Jag ersätter helt enkelt motståndstråden med koppartråd och får därmed en spole med variabelt uttag via släpkontakten.
Kalmarklubben planerar att som klubbprojekt bygga s-matcher och stegmatare till hösten. Parallellt kommer vi att ha teorigenomgångar. Av det skälet efterlyser vi "vågmaskiner" som Du kan se på bifogad länk.
AT&T Archives: Similarities of Wave Behavior - AT&T Tech Channel
Jag ber om ursäkt för att jag är "off topic".

Tore SM7CBS
 
Last edited:
SM7CZR:
Ja, så blir det ju förståss, och då blir den för lång.

SM0GLD:
Vi har några broar här på sjön som begränsar höjden, dessutom är det kanske inte så trevligt att ha metspöna i luften utan att fiska! Det är inte många som förstår det "vackra" med radiohobbyn.
Jag har nog också funderat på metspön men vi är två i familjen så det sprack.

På midsommar skulle man kunna ha en inverterad v-dipol med flaggspel i men det blir i så fall bara en monobandare för 10 eller 12 meter.

Ha det bra, fortsätt gärna spåna!
 
För att återgå till ämnet i tråden undrar jag om det finns någon som kan ge mig ett tips på antenn enligt mina önskemål?

SM0YDO:
Varför inte starta en egen tråd ang dipoler, S-match och omkopplare!
 
Back
Top