Frekvensnoggrannhet på VHF-fyrar

SM4GRP

Active Member
Hej,
Jag behöver kalibrera min 144MHz-transverter men har ingen tillräckligt bra signalgenerator. Är det någon här som känner till frekvensnoggrannheten på de vanligaste 144MHz-fyrarna. Jag har hittills använt SK6VHF och SK4MPI men är inte säker på att det räcker när man kör MSK441. De fyrar jag hör mer eller mindre jämt är: SK6VHF, SK4MPI, OZ7IGY, LA8VHF och SK1VHF.
Om inte det går att kalibrera mot en fyr får man väl ta till GPS-synk. Tips på bra GPS-mottagare?
73 / Kjell-Göran SM4GRP
 
OZ7IGY är GPS-låst.

SK6VHF justerades till "exakt" innan provdriften.
mha en GPS-låst frekvensräknare. (~10E-11)

Efter provdriften och en återstart låg den 4 Hz fel
men om/hur den har drivit nu efter några månader
vågar jag mig inte på att säga.

På nätet finns en grupp "Time Nuts".
Sök i deras digra arkiv.

På eBay dyker det ofta upp begagnade GPS-låsta
frekvensnormaler. Trimble brukar vara
ett av dom fabrikat som syns.
Små moduler med antenningång och
utgångar för 1PPS och 10MHz.
 
Hej Ulf,
Det var ett tag sedan.
Tack för info. Då "lånar" jag OZ7IGY och SK6VHF och trimmar min DEMI-transverter efter dom. Transverten + radio (där 99% av felet ligger i transvertern) ligger ca 65Hz för högt vilket verkar strula till det för MSK144.
73 / Kjell-Göran SM4GRP
 
https://www.beaconspot.uk/beaconm.php?bandmhz=144

är bra att ha. Var dock uppmärksam på att det kan finnas "föråldrade" uppgifter om/då fyrvaktare inte har uppdaterat info.
Då man duttar på en fyrs plupp på kartan och väljer "Last 50 spots for blabla" så kan man se vad spottare har angett för frekvens.

65 Hz fel? Det låter som försumbart. Kan det verkligen vara så grinigt? Tycker nog att, om så är fallet, har programeraren missat något viktigt.

SK4MPI är GPS-låst nu för tiden.

Ha det gott.
 
Ang SK4MPI, vilken frekvens är den angivna hos den?
Bärvågen mellan telegrafin?
Morsetelegrafin mark eller space? den är ju F1 nycklad.
Eller maskintelegrafin och vilken av dess frekvenser är referensfrekvensen.
Får inte något att stämma nu för tiden.... Men det kanske är jag som gör nåt fel.
Tycker nog det var bättre förr, men kanske inte alla använder fyrarna för att detektera om det föreligger norrskensreflektioner, Aurora.
Även om man försöker bedöma aktuella utbredningsfenomen så är en ren bärvåg bättre....
De
SM4FPD
 
SK4MPI frekvens 144412 kHz är låst till GPS-referens om de fyra PI4-tonerna sänds regelbundet. De startar vid hel minut, dvs man kan ställa inte bara frekvens med fyren utan även klockan om man har koll på minuterna själv. Fast Kjell GVF noterade att det skiljer 100 ms mellan IGY och MPI, även om man räknar med gångvägen... Nominell frekevens är det på "mark" på morse-FSK och den kontinuerliga bärvågen innan hel minut. Utan låsning är det endast morse-FSK och ton. Det är likadan styrsändare som på OZ7IGY, den finns beskriven av Bo OZ2M på http://rudius.net/oz2m/ngnb/. Se även artikel i QTC om fyren för några år sen, strax efter att nya sändaren startades.
/Jan, fyrvaktare sen 80-talet
 
Hur kollar man då frekvens emot en fyr? Jag gör så här:
Mode USB. Ställ in frekvens 1 kHz under nominell frekvens så noggrant det går, dvs koppla bort VFO-ratt med någon knapp på riggen och knappa in frekvensen med knappsatsen. Mät LF med datorn, den ska vara 1 kHz. Är LF-frekvensen högre är riggens frekvens lägre än inställd, och tvärt om.
Tänk på att på stora avstånd kan det vara flygplansreflex på QSB-toppar och då är det dopplerskift, högre frekvens om avståndet via flyget minskar och lägre när flyget avlägsnar sig från linjen mellan dig och fyren. På 144 rör det sig om några 10-tals Hz som mest, syns som sneda streck om man har "vattenfall" i datorprogrammet.
/Jan
 
Nollsvävining på MPI när den lägger ut "carrier" ska vara 144411200.
Min FT-847 är 640(ish) Hz sned..
Någon får gärna rätta mig om jag har fel
 
Ja, frekvensen på MPI är 800 Hz högre, 144412000 Hz. Att nollsväva till 0 Hz är svårt om man har branta filter, och kräver rejält med signal. Mäta frekvens i ett vattenfall på datorn går att göra på signaler så svaga att de inte hörs. Har riggen en medhörning på CW som stämmer med offset på RX, som t ex TS-2000 har, så kan man stänga av VOX i CW, trycka ner nyckeln, lyssna och nollsväva mot den, i alla fall om fyren producerar en hörbar signal. Men tråden startade med en digi-mode som de flesta använder dator till, därför hänvisning till vattenfallet som jag tycker är absolut enklast att använda. Att jag angav USB beror på att då anges frekvensen på majoriteten av riggar som frekvensen på den undertryckta bärvågen. På CW är det mer variation.
Men berätta mer detaljer hur du nollsvävar. Mot LF-ton eller likström? Mode CW eller USB?
/Jan
 
Hej igen.
Jag uttryckte mig lite luddigt kanske.
Jag kollar frekvensnoggranheten mot PI4-fyrarna mha PI-RX.
VFO 800Hz under nominell fyr-frekvens, och hoppas att "carrier" hamnar i närheten av 800 Hz :D

By the way så har vi fått SK3SIX att snurra igen. Just nu i provdrift från mitt QTH,
Kommer troligen att flyttas till sitt ordinarie QTH i början av januari-18

Uppdatera fyrlistan i PI-RX för aktuell info. Alernativt beaconspot.uk

Nya frekvensen är 50.468, och även den är GPS låst, och sänder PI4/FSK CW/Carrier.
Sekvensen börjar på varje helminut.

Senare i vår hoppas vi även få igång SK3VHF på 144 MHz med samma koncept.
 
Med min IC-910, och läge CW, och med BK (break in) avstängd, håll ner nyckeln och dra VFO tills man hör en svävning.
Mycket enkelt att göra, och radion gör så oavsett vilken frekvens på sidetone man valt. Ja lite tonkänsla får man kanske ha....
Dvs CW mottagarens beat-tone är lika med sidetonens frekvens.

Jag hamnar nu 30 Hz över i frekvens, Dvs skalan visar 144,412030 MHz, men det är ju 10 år sen jag intrimmade kristallen, eller så har fyren drivit lite.....

Med en äldre radiostation utan kristallugn, exvis en ICOM IC-211E, ja dels har vi ingen ugn, dels finns två kristaller i PLL som kan påverka frekvensen.
Dels är sidetone en LF oscillator som inte har med vald BFO frekvens att göra, dvs det går inte satt sväva. Sen påverkar förstås BFO i mottagaren, dvs en tredje kristall som har med saken att göra. Man får helt enkelt efter uppvärmning kalibrera mot fyren, och komma ihåg felet vid passning på andra fyrfrekvenser.
Hamnar vi +- 1,5 kHz får vi vara nöjda.

30 års skillnad i radiostation har en viss inverkan.

Att Morse på fyrarna minskar i popularitet är förståeligt, då allt färre radioamatör kan den ädla konsten.
Men själv saknar jag en lång bärvåg och en Morse ID.... särskilt när man ligger och väntar på ett riktigt Norrsken med aurora sigs....

En annan sak när man ligger och spara efter fyrars svaga bärvåg, är att man ha svårt att välja vilken ton man skall lyssna på. Man "känner sig fram" med VFO tills det verkar höras bäst. Vad man egentligen gör då är två saker, dels en smaksak och hur egna örat funkar, dels högtalarens brister.
En enklare högtalare, ex den som sitter i radiostationen, kan ha våldsamma resonanser, och variationer i frekvenskurvan. Dvs man kan i värsta fall höra bättre utanför CW-filtrets passband, om högtalaren ger 10 - 20 dB mer på en ton precis utanför passbandet.
Hörlurar kan vara värt att prova då de har slätare LF-kurva.


De
SM4FPD
 
Back
Top