Frekvensräknare för QRSS

mikael.andersson

Well-Known Member
Jag har börjat att experimentera lite med QRSS, och att skicka DFCW(dual frequency CW), där kort/lång är 5 Hz högre än den andra. Men mitt oscilloskop visar bara frekvens ner till jämna 10-tal.

Finns det någon bra frekvensräknare som kan visa så lite som 5Hz i skillnad mellan två signaler?
 
Frekvensupplösningen i en "vanlig" frekvensräknare är 1/gate-tiden.
En gate-tid av 1 sekund ger 1 Hz i sista siffran, och tiden för t.ex. 1/10 Hz blir då 10 s.

Mer avancerade räknare vilka arbetar med periodtidsmätning och omräkning till frekvens
kan visa 1/100 Hz i sista siffran med mättider på någon sekund.

1657711455354.png
 
Gate-tiden hos räknarfunktionen i en sådan är valbar mellan
0,01 och 10 s, alltså en frekvensupplösning av 100 till 0,1 Hz.

Man ska dock vara observant på vilken tidbasnoggrannhet som erbjuds,
ofta är den inte bättre än 10-20 ppm vilket medför en felvisning
av 10-20 Hz per MHz.
 
Ok, då fungerar det säkert bra för mina behov. Jag hittade den här modellen som har upp till 80MHz, och har fått bre recensioner på dom ställen jag kollat. 2800kr är ganska överkomligt.



1657800900752.png


1657801036856.png
 
Vid valet av frekvensräknare bör upplösningen vara bättre än den sista
siffran i det egna kravet man har och att om den interna referensen är
"mindre noggrann" - att det finns ingång för en extern referens på baksidan.
 
För att se frekvensskillnad på 5 Hz med en värdesiffra eller två spelar noggrannheten ingen roll, det räcker med att upplösningen är tillräckligt bra. Jag hade använt ett SDR-program för att mäta, för egen del Linrad som har närmast oändliga möjligheter att ändra parametrar (och göra fel så man inte ser nåt alls). Med LF från en SSB-mottagare in via ljudkortet är det inte svårt att få igång programmet. Med spektrum in nån annan väg är det lite mer konfigurering som krävs, För egen del var det knepigast att få in drivrutin för RTL2832-baserade USB-pinnar. Det är det enda förutom ljudkort som jag provat.
/Jan
P.S. Länk till Linrad http://sm5bsz.com/linuxdsp/install/compile/wincompile.htm
/Jan
 
Last edited:
Hur fungerar ext. ingången på funktionsgeneratorn, har den precis som oscilloskopet en väldigt hög impedans på ingången? Eller finns det risk för att räknaren går sönder om jag mäter över ett effektmotstånd där jag sänder 10W HF?
 
Du bör använda en 10:1-prob för att vara på den säkra sidan.
10 W HF motsvarar 23 V över 50 ohm, vilket kan vara för mycket för en del ingångar,
i synnerhet hos billiga instrument. Dessutom slipper du inverkan från lasten av kabelkapacitansen över motståndet.
 
Tack för hjälpen! Beställde ett från Conrad, det kom dagen efter till dörren! :D

Fungerar precis som det är tänkt, visar frekvensen väldigt noggrant. Spänningen till mätningen ska vara mellan 2 och 20v, men proben har ju som SM0AOM skrev 10:1 som inställningsmöjlighet.

1657894121533.png
 
Det kan vara på plats att titta lite på vad som egentligen avses med
"upplösning" och "noggrannhet".

Upplösningen på en konventionell räknare bestäms entydigt av 1/gatetiden i sekunder. En gate-tid av 1 sekund ger en upplösning på 1 Hz. Upplösningen kan i princip göras hur stor som helst. En gate-tid på 100s ger en sista siffra av 0,01 Hz.

Sedan är räknare behäftade med en fundamental osäkerhet av +/- en enhet i sista siffran. Detta kommer dock att medelvärdesbildas bort när man gör många mätningar.

Dock blir aldrig absolutnoggrannheten bättre än vad tidbasen eller referensoscillatorn medger. Det är därför fel att tro att bara för att displayen visar 7 eller 8 siffror, alla är signifikanta.

Man kan aldrig få fler signifikanta siffror än 10-logaritmen av 1/tidbasnoggrannheten, så om den är 2*10^-6 eller 2 ppm
blir detta avrundat nedåt 5 siffror.


1657896550725.png
Detta illustreras i diagrammet ovan, som kommer ur en HP-katalog från forntiden.

Vid noggranna mätningar brukar man sträva efter att ha en tidbasnoggrannhet som ger minst en signifikant siffra utöver vad man behöver i sina avläsningar. Säg att man mäter en frekvens av 10 MHz och önskar få 7 signifikanta siffror, då behöver tidbasen vara bättre än 10^-8. Detta är inget som billiga kristaller klarar av, och är en av orsakerna till att bra räknare är dyra.
 
Last edited:
Back
Top