Frekvensräknare med nixierör

Ska du ha den som frekvensräknare?
Jag har en passion och bygger Nixie-klockor utav 1960-70 tals retrolook professionella instrument .

Jag har en nixie-donator HP-5221 Counter. Tidräknare i befintligt skick men som saknar ett rör. Funkade sist den var påslagen.. (om det är rören och panelen du vill åt?)
mvh
 
Tack för svar, det är en koplett frekvensräknare jag är ute efter. Jag har en tidig Drake-line från -65 och jag tänkte koppla den till.
 
Att hitta en räknare med Nixie-rör som är mindre än 28 cm djup blir besvärligt.
HP och Philips "form-faktorer" var dryga 40 cm djupa.

Sedan uppstår problemet med maximal räknefrekvens.

De utgångar som finns på baksidan av Drake 4-linen för lokaloscillatorerna ligger
11,1 MHz ovanför mottagarens/sändarens inställda frekvenser, så det behövs en räknare
som klarar minst 41 MHz, och som dessutom är presetbar till 889000 (förutsätter en räknare som visar 6 siffror)
så att den kommer att visa rätt.

Sådant är besvärligt att hitta.
Det närmaste jag har sett är nog HP5214L, som dock bara gick till 300 kHz i sitt grundutförande.
Har även för mig att det fanns en Philips-räknare från tidigt 70-tal som också var preset-bar.

Annars får man klara ut det med huvudräkning
 
Så är det AOM men jag har sett räknare som inte är så djupa. Racal har en och den går till 3GHz och det finns fler men som du skriver kan det bli knepigt att hitta. Tanken är att jag skall ta utsignalen när jag sänder för att se om jag ligger rätt. Mottagaren och sändaren följer varandra bra i frekvens så är det redan stationer på frekvensen så går det bra men är jag först så blir det lite knepigt då utväxlingen på frekvens-rattarna är väldigt liten så det räcker att nysa så är man off :)
 
Vi kan börja med att begrunda dessa drygt 50 år gamla visdomsord från SM6AZQ,
samtidigt som vi också håller i minnet att radioamatörer, per definition, inte kan "ligga snett på kanalen".
Riktig amatörradio på HF och "seriösa delen" av VHF använder inga frekvensraster eller några frekvenstoleranser,
så den som först använder en frekvens ligger därmed automatiskt på "rätt frekvens".


1659964115541.png

Om du ska verifiera din sändningsfrekvens så behövs ingen preset-räknare, men då kommer problemet hur man
ska få till en stabil signal som motsvarar den undertryckta bärvågen, eftersom man kan anta att trafiksättet är SSB.
Hade trafiksättet varit telegrafi hade problemet aldrig uppstått...

Bärvågsläckaget genom signalkedjan ligger på minst -50 dB ner från full uteffekt så den kan räknas i millivolt på antennutgången,
och dessutom kommer brum och brus att vara i ungefär samma "härad" som bärvågsresten. Då blir visningen kraftigt ostabil.

Det finns inget enkelt sätt runt sådant, det som ibland används för att verifiera frekvenstoleransen hos professionell materiel
där man inte kan upphäva bärvågsundertryckningen är att injicera en 1000 Hz ton i mikrofoningången och sedan dra lägga till (LSB) eller dra bort (USB) 1000 Hz från räknarens visning. Då har man fått fram den undertryckta bärvågens frekvens.

En komplikation hos just Drake 4-serien är att den istället för att upphäva bärvågsundertryckningen och koppla förbi sidbandsfiltret, vilket görs i de flesta andra stationer när bärvåg för telegrafi eller avstämning ska åstadkommas, istället gör så att bärvågskristallen "dras" några 100 Hz så att den finns inom det ena SSB-filtrets passband vid telegrafitrafik och avstämning.

Detta medför att visningen på skalan, ifall man har kalibrerat mot en kristallkalibrator i SSB-mottagningsläge inte längre kommer att stämma exakt i avstämnings- och telegrafi (CW) läget.

Utbudet av "små" räknare med Nixie-rör är annars rätt litet.
Något som kanske skulle passa är de "urtida" Heathkiträknarna IB-101 eller IB-1101.
Har sett någon sådan på "loppis" vid enstaka tillfällen.
 
Last edited:
Eldorado USA gjorde några fina nixieräknare här en bild på en sån från 1970 talet det kanske är en sån som du ska ha tag i men då är det nog ebay som gäller mvh sm0ydo
 

Attachments

  • vintage-eldorado-1615-frequency_1_b7ac8565d0e95e0339b76dbf1074fdc6.jpg
    vintage-eldorado-1615-frequency_1_b7ac8565d0e95e0339b76dbf1074fdc6.jpg
    26 KB · Views: 4
Plötsligt slår det mig att jag ju har en frekvensräknare med nixierör. Den är 23 cm djup. Klarar 15 MHz. Frekvensräknare.jpg
 
En klassiker...

Laborationer i "elmät" på gymnasiet säger jag bara, tillsammans med oscilloskopet OS1000 (2480 kr) och digitalvoltmetern DMM2 (1100 kr) samt för räknaren 1980 kr. En månadslön var runt 3400 kr för en gymnasieingenjör, eller 4000 för en läroverksadjunkt...

"Rule Britannia"

och

"Tempus Fugit"
 
Last edited:
Plötsligt slår det mig att jag ju har en frekvensräknare med nixierör. Den är 23 cm djup. Klarar 15 MHz. View attachment 8334
Rätt format, jag hade tänkt en som klarar samtliga band men jag hör av mig på telefon ändå, kanske svårt att få allt i detta fallet. Jag ringer på det nummer som finns på SSA.
 
Om du kan tänka dig något modernare än Nixierör, så finns den här frekvensräknarmodulen på E-bay.
Den kan ställas till önskad MF, dvs kan visa rätt frekvens trots att man mäter på lokloscilatorn.
Finns i tre färger, och överkomligt pris.
https://www.ebay.com/itm/401344177275?hash=item5d71fa247b:g:ldoAAOSw07Be7ceg&var=670957708899
Liten, så den diskret går att bygga in nästan i vad som helst.
Roligt gammelord för frekvensmätare:

Cymometer


SM4FPD
 
Om du kan tänka dig något modernare än Nixierör, så finns den här frekvensräknarmodulen på E-bay.
Den kan ställas till önskad MF, dvs kan visa rätt frekvens trots att man mäter på lokloscilatorn.
Finns i tre färger, och överkomligt pris.
https://www.ebay.com/itm/401344177275?hash=item5d71fa247b:g:ldoAAOSw07Be7ceg&var=670957708899
Liten, så den diskret går att bygga in nästan i vad som helst.
Roligt gammelord för frekvensmätare:

Cymometer


SM4FPD
Tack för tipset men nixie skall det vara så det passar i vintage-hörnan i radiorummet.
 
En passande apparat för Vintage-hörnor kunde vara BC-221 Frequency meter som användes under WWII för att säkerställa att sändarna inte hamnade snett på kanalen. På den tiden representerade delstrecken på skalorna ofta 50 eller hundra kHz med ett inbördes avstånd av några millimeter i värsta fall.

a43.jpg
BC-221 är en sinnrik konstruktion som medger kalibrering av sändare och mottagare ner till ca 100 Hz. Fantastiskt på den tiden. Bara den individuellt medföljande kalibreringsboken i locket är ett underverk. En sådan BC-221 apparat finns i mitt eget radiomuseum och fungerar ypperligt fint.

Nästa steg i utvecklingen kom 1951 då HP lanserade sin HP524A Frequency meter.

a44.jpg
Bakom de vertikala öppningarna i fronten döljer sig sex rader med 10 lampor som tändes upp för resp siffra.

a45.jpg
De följande åren lanserades fler allt bättre modeller som gick allt högre upp i frekvens med allt större noggrannhet.

1959 kom den sista förbättringen i HP524 serien lampraderna ersattes med Nixie-rör.

a46.jpg

Som sagt frekvensräknare är ett måste om man använder vintage-radios och om man inte vill riskera att bli anklagad för att ligga snett på kanalen. Kruxet är bara att inom amatörradio på kortvåg tillämpas inte någon form av kanaltrafik så av den anledningen behövs inte heller någon räknare. Den som börjar en sändning ligger per definition på rätt frekvens oberoende hur mycket den avviker från multipla 1 kHz-punkter med tio eller fler decimaler. Möjligen behövs en räknare för att veta attt man inte sänder utanför bandet. Kul projekt vilket som. :)
 
Last edited:
En HP524C på sin rullvagn "bör ej saknas i något hem" eller i någon välutrustad radiostation...


1660073560620.png

Om man vet vad man gör så kan man komma långt med en interpolationsoscillator som BC-221 eller liknade, men
att ställa in den frekvens man ska jämföra med är inte alldeles elementärt om man vill komma inom +/- 200 Hz eller så.
Detta problem undviks genom den lite senare "dekadoscillatorn" där man ställde in frekvensen med dekadrattar.

1660076284976.png

Så länge som man håller sig till hela kHz och "noll-svävar" så ligger man mindre än 10 Hz "snett på kanalen".
Detta brukar räcka.
 
Last edited:
En passande apparat för Vintage-hörnor kunde vara BC-221 Frequency meter som användes under WWII för att säkerställa att sändarna inte hamnade snett på kanalen. På den tiden representerade delstrecken på skalorna ofta 50 eller hundra kHz med ett inbördes avstånd av några millimeter i värsta fall.

View attachment 8345
BC-221 är en sinnrik konstruktion som medger kalibrering av sändare och mottagare ner till ca 100 Hz. Fantastiskt på den tiden. Bara den individuellt medföljande kalibreringsboken i locket är ett underverk. En sådan BC-221 apparat finns i mitt eget radiomuseum och fungerar ypperligt fint.

Nästa steg i utvecklingen kom 1951 då HP lanserade sin HP524A Frequency meter.

View attachment 8346
Bakom de vertikala öppningarna i fronten döljer sig sex rader med 10 lampor som tändes upp för resp siffra.

View attachment 8347
De följande åren lanserades fler allt bättre modeller som gick allt högre upp i frekvens med allt större noggrannhet.

1959 kom den sista förbättringen i HP524 serien lampraderna ersattes med Nixie-rör.

View attachment 8348

Som sagt frekvensräknare är ett måste om man använder vintage-radios och om man inte vill riskera att bli anklagad för att ligga snett på kanalen. Kruxet är bara att inom amatörradio på kortvåg tillämpas inte någon form av kanaltrafik så av den anledningen behövs inte heller någon räknare. Den som börjar en sändning ligger per definition på rätt frekvens oberoende hur mycket den avviker från multipla 1 kHz-punkter med tio eller fler decimaler. Möjligen behövs en räknare för att veta attt man inte sänder utanför bandet. Kul projekt vilket som. :)
Riktigt häftiga gamla räknare. Så var det förr med att ligga snett men sällan nu då de flesta kör med "moderna" stationer, det är ju många ringar som körs på 80m och jag kan garantera att om den som startar ringen ligger snett kommer det inte dröja länge förrän det kommenteras av övriga ringdeltagare.
 
Ja så illa är det. De få gånger jag kör SSB och ropar allmänt anrop så brukar jag välja lite udda frekvenser som t ex 3721,7 kHz. Sen väntar jag med spänning på den första som gnäller om "Öhhh du ligger snett på frekvensen" -Nej, jag ligger exakt på min egen frekvens säger jag. -Hmm, då måste du ha fel på radion för min display visar 3721,6. -Jaha, då har du ställt in din radio 100 Hz lågt eller så visar din radio fel för jag sänder på 3721,700. Sen blir kortslutningen total.
 
Back
Top