Frekvensräknare med nixierör

Det där fick jag lära mig tidigt i min amatörkarriär...

Förste man är riktkarl, frekvensen är en målsättning så man i alla fall vet var man skall hitta varann :)
 
Det där fick jag lära mig tidigt i min amatörkarriär...

Förste man är riktkarl, frekvensen är en målsättning så man i alla fall vet var man skall hitta varann :)
Så kanske man lärde sig men så funkar det sällan i praktiken idag vilket som sagt gör det lite knepigt när man kör gamla stationer och är först. Lyssna runt på 80m på förmiddagen när det är massor med ringar och annan trafik och kolla hur många som inte ligger exakt på 1kHz.
 
Fördelen med 1 kHz raster är ju att de som inte klarar av att ställa in sin mottagare med hörseln kan ställa in steglängd 1 kHz och bedriva kanaltrafik.

Det är annorlunda för oss som växt upp i den analoga tiden med allehanda apparater där delningen mellan skalstrecken oftast var 50 eller 100 kHz och apparaterna sakta drev i frekvens under förbindelsen. Minns när jag fick min första Drake med 1 kHz delstreck på ratten. Helt fantastiskt på den tiden att kunna ställa in så exakt, visserligen med hjälp av kristallkalibrator och god syn, men ändå.

Den som lärt sig att ställa in en SSB-signal med <10 Hz noggrannhet med hörseln utan hjälpmedel som en digitalskala har inga problem. Problemet är att få lärt sig att ställa in sin radio och det är därför att 9 av 10 svarar på en något avvikande frekvens i de fall man nu medvetet lägger sig på en udda frekvens som 3721,7 där 300 Hz till närmaste 1 kHz punkt är för mycket för de som tvångsmässigt ställer in radion på 3722,0000 kHz, Man blir då tvingad att försöka ställa in så det det blir läsbart. Trots det kommer sändningen sen att hamna fel +/- 100 Hz. Antingen låter då motstationen för ljus eller för mörk. Man vet då att motstationen har noll koll på sin egen radioanläggning.
 
Och utöver detta som Bengt nämner hade forntida radiogrejer backlash, dvs kuggspel, (slark på Norska) och ännu värre i planetväxlar med kletig smörja i typ Heatkit.
Man vred lite och sen fortsatte den att vrida sig lite mer, vrider man sen tillbaka för att försöka komma rätt så glider smörjan i växeln lite mer åt andra hålls. dvs det är närmast omöjligt att ställa in exakt. Flyttar man lite på radion, eller andas på den så flyttar frekvensen sig märkbart.
På frekvenser över 14 MHz räcker det att titta på radion så drev den flera tiotals kHz.
Men en radio som Bc-348 var ändå rätt skaplig, dock kostade säkert bara utväxlingen som en halv HW-101.
Drake hade en VFO där en skruv förde en kärna in och ut genom VFO spolen. Permabilitesavstämning.
Med en fjäder som drog åt ett håll kunde glappet i skruven minskas och det hela blev rätt bra i alla fall de första åren.

Personligen tycker jag det är utmärkt att använda frekvenser som slutar på kHz, då slipper man ju leta efter motivationer, men om nostalgin gäller för de som var med förr så kanske udda frekvenser är något som känns, ---- bättre......
Det är ju knappst fult att använda exakta frekvenser, och telegrafisterna har än inte lärt sig köra transivt, utan de flesta kör semidulex.

idag ondgör man sig om en kristall driver 10 Hz på HF, dvs en kristall med temp kompensering som styr hela riggen.
Krisallkalibratorn som Bengt nämner låg väl inom +-500 Hz kanske. Men man kunde hitta rätt band i alla fall. såvida inte krisltallkalibratorn hade 25 kHz toner, då blev det svårt att hitta rätt.

Så visst är det bättre nu, mycket bättre än förr. Det gamla är inte något att önska sig tillbaka, mer än att nöjet att kunna hur det var förr är kul. Men knappst för de som inte var med då.

SM4FPD
 
Nja, kristallkalibratorerna på den tiden var generellt ganska bra men under förutsättning att de regelbundet justerades förstås. Enklast var att sväva kalibratorn mot någon av de stora rundradiostation som sände på frekvenser som slutade på 25, 50, 75 eller 100 kHz (om kalibratorn lämnade 25 kHz) Gärna högt upp i frekvens. Noggrannheten kunde då bli någon enstaka Hz en liten stund beroende på kalibratorns långtidsstabilitet. Men mer fel än +/- 50 Hz i normalläget tror jag var ovanligt. För mer exakta mätningar och inställningar fanns ju normalfrekvensstationerna och med ett oscilloscop inkopplat och en mottagare som inte var begränsad i lågfrekvensen dvs kunde lyssna ner till "DC eller 0 Hz" så blev det ännu mer exakt. Sen fanns så klart andra metoder som gav möjlighet till justering ner till bråkdelar av en Hz. Men inte nödvändigt med sådan noggrannhet för normal amatörradiotrafik.

Men som du säger, tiderna har förändrats och numera är det få som kan acceptera att en mottagares display visar flera Hz fel. Vare sig det behövs eller ej så anskaffas bättre referensoscillatorer till transceivrarna och vi kopplar in våra mätinstrument till 5 eller 10 MHz normaler som synkas med GPS eller på andra sätt. Sen finns det så klart goda skäl att ha exakt koll på frekvenserna för de som sysslar med de digitala moderna på ett mer seriöst plan.
 
Jag har sagt det tidigare, och det kan upprepas, att vi förr eller senare kommer att hamna i kanaluppdelade amatörband även
på HF och "seriösa delen" av VHF/UHF. Orsaken är helt enkelt att kunskaperna i hur man hanterar apparater och trafiksätt
vilka medger "fria frekvensval" utan kanalraster inte finns längre, vilka var en av de faktorer som påtagligt skilde amatörradio från privatradio. Radioamatörerna är de enda som har sådana friheter i dag.

Då kommer en påtaglig del av det kulturarv som utgör amatörradions särart att ha gått förlorad, vilket i sanning är ett fattigdomsbevis.

"Våga ligga snett på kanalen!"
 
Snart är det bara digitala trafiksätt som gäller, vi är på god väg dit redan.
Det är som att köra bil, man kan titta i backspegeln ibland men till 99% måste man titta framåt annars blir man kvar där man startade.:)
 
Rolig tråd och alla intressanta inlägg. Du får hålla utkik på Tradera. Bara denna senvåren har 4-5 retro-professionella frekvensräknare passerat för några hundra.
Heatkit hade en serie frekvensräknare IB-1100 med mindre höjd och djupmått som säkert står i ladorna. Många amatörer byggde nog dessa på 70 talet. Jag experimenterade för att få digitalavläsning på en gammal trafikmottagare men offset för MF spökade som sagt. Hittar inte min just nu men måttet stämmer nog väl.

Varför inte bygga en retro look räknare baserad på något billigt begagnat 7 segment led frekvensräknarchassie där det är enkelt att kapa BCD koden och stoppa in den i 74141 Nixie drivers och Nixierör eller ryska motsvarigheter som finns i denna tråden. Bygg in i något gammalt patinerat instrument, båtankare med tidstypisk panel som finns på Tradera regelbundet... Men det var ett långskott.
 
Inget långskott... det var dit jag var på väg, men som vanligt kom något emellan och intresset för projektet svalnade....

Edit, nu är i alla fall min fabriksbyggda gamla räknare med nixierör på väg till SM6POP :)
 
Det är som att köra bil, man kan titta i backspegeln ibland men till 99% måste man titta framåt annars blir man kvar där man startade.

"Den som varken ser bakåt eller framåt har anledning att se upp" :)

Snart är det bara digitala trafiksätt som gäller, vi är på god väg dit redan.

När det till sist blir fullbordat, att applikationerna kör ihop ett DXCC medan signalinnehavarna är på semester,

1660149107274.png
försvinner varje motivering för att upplåta amatörbanden i fortsättningen.
 
Det har kommit en nixie-räknare från SM3ZBB med rätt mått och som fungerar utmärkt så min köpesannons är inte aktuell längre.
Tack för affären Lars!
 
Roligt att se det varma retroskenet från Nixie till liv igen. Snyggt på kvällen med det gröna Drakeskenet upptill.
(jag har 6 Nixieklockor på olika platser hemma). Någon med ryska rör men dessa var nog begagnade och har krånglat en del.

Ser ut som ett Advance ? Lite oheligt kanske men annars kunde du ju bygga in det i ett 4- Drake-vrak med deras grafiska profil, design och färg. Eller låta tillverka en Drake inspirerad panel. Men det kanske är smaklöst .....
 
Smaken är som baken…. På en R-4C valde jag att montera en LCD-modul med programmerbar offset för MF. Kugghjul och skala är sparade för ev. återställning till original. På en annan R-4C har jag en liknande modul ansluten till INJ-anslutningen. Väldigt nöjd med båda.
 

Attachments

  • 39F9E11D-C17A-481E-989C-21E9194574D1.jpeg
    39F9E11D-C17A-481E-989C-21E9194574D1.jpeg
    36,7 KB · Views: 11
Smaken är som baken…. På en R-4C valde jag att montera en LCD-modul med programmerbar offset för MF. Kugghjul och skala är sparade för ev. återställning till original. På en annan R-4C har jag en liknande modul ansluten till INJ-anslutningen. Väldigt nöjd med båda.
Ja, smaken är delad, att sätta en sådan display på Draken är i det närmaste att häda i min värld men väldigt praktiskt skulle jag tro.
Lite som att sätta en elmotor på en fin Puch Dakota.
 
Back
Top