Frekvensräknare till Ten-Tec Argosy.

SM3GUJ

Well-Known Member
I den artikel som jag fick i pdf-format idag redovisas en schemalösning för en frekvensräknare som verkar mycket elegant.
Det är en "static (non-multiplexed) four-digit counter" .Vidare står det i artikeln "The static digital display design in the modified Argosy uses three ICs and does away with the multiplexer noise so familiar to other designs."
Att den är static, non multiplexed, innebär att en IC Intersil ICM7225 samtidigt driver fyra st. 7-segments LED-displayer.
Man slipper därför multiplexerigen av displayerna, och en massa pulståg som far runt i ledningarna mellan räknarkortet och displayen. Förutom ICM7225 behövs även en ICM7207. Kruxet är att dessa kretsar nog har slutat tillverkats för ett bra tag sedan. Varför försvinner allt som är bra ur marknaden?

Jag har en annan räknare, som jag hittat på nätet, påtänkt för denna modifiering:
50MHz frequency counter, V-meter & SWR/PWR indicator
Den använder multiplexering, men strömmarna är rätt så låga.

Är det någon som kan råda mig i denna fråga?
Blir det svårt att skärma bort störningarna från den räknare jag överväger att bygga?
Finns det någon modern lösning på "static (non-multiplexed) four-digit counter" som använder komponenter tillgängliga idag?
Pga bl.a. smakskäl och på hur displayfönstret ser ut i Argosyn, mörk, något transparent, så föredrar jag LED-displayer framför LCD-displayer.
 
Jag har förvisso bara byggt två varianter av dl4yhf's frekvensräknare men de har fungerat bra och jag har inte upplevt några problem med störningar från muxingen.

Sök på dl4yhf så hittar du lite att välja på :)
 
Jag har förvisso bara byggt två varianter av dl4yhf's frekvensräknare men de har fungerat bra och jag har inte upplevt några problem med störningar från muxingen.

Sök på dl4yhf så hittar du lite att välja på :)
Jag har varit o kontakt med DL4YHF "Wolf". Tyvärr beter sig hans konstruktion inte som jag behöver ha det. Den skall kunna räkna bara antalet kHz och inte visa MHz-talet, något som den andra räknaren jag funderar på gör, det står uttryckligen på den hemsidan.
Men i många avseenden använder de rätt lika teknologi, en PIC som driver LED-displayer med låg strömstyrka, så då kanske jag kan vara hoppfull?
 
Back
Top