Frekvensräknarmodul

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag behöver en frekvensräknare som display till en vfo men jag hittar ingen bra sådan.
Förr i tiden fanns det små moduler att köpa, var finns dom nu?
 
Något som detta?

Jag har ingen egen erfarenhet av vare sig modul eller denne säljaren. Den kommer (förstås) från Kina så 75 kr + moms tillkommer.
 
Ibland så finns det sådanna här moduler som räknar bort mellanfrekvensen som typ 10,7 MHz eller 455 khz
så räknaren Visar rätt hur det är med den här vet jag inte
 
Det står inget om det i den korta beskrivningen så jag skulle inte räkna (heh!) med det. Jag gjorde några tafatta försök att hitta en sådan modul du nämnde på eBay men lyckades tyvärr inte.
 
Jag har haft ett par sådanna moduler en var en byggsats ifrån Yosty elektronik som jag har kvar och den andra
var en modul ifrån Miko Komponent jag har datablad till det i någon pärm

Det här hittade jag på nätet

1616488339419.jpeg
 
Last edited:
Miko komponent låg nere i en källare i Västertorp i Söderort innan dom flyttade till Norsborg
jag var dit många gånger eftersom jag då bodde i Fruängen längs motorvägen då på1980 talet

mvh sm0ydo
 
De (0.1-60MHz 20MHz ~ 2.4GHz RF Signal Frequency Counter Cymometer Tester) jag har ska tydligen följa den här manualen och verkar klara IF mm. Är dock tveksam om den verkligen klarar 2.4GHz
 
Med en sökning på "frequency counter with programmable if offset" fick jag denna träff:

Jag har två räknare av den typ som IK3OIL visar, han kanske kan leverera kretskort och programmerad PIC om du vill bygga själv:
www.ik3oil.it/project_eng.htm

Lennart
 
Långt ifrån en bra inkoppling av RF:en men 53MHz iaf och kör jag i prescaler-läge så hänger den med till runt 370MHz, Går säkert skruva på de tre pottarna och sedan om kopplar in den lite bättre så kommer man nog en hel del högre upp. För 150 pengar kan den ligga på lådan imorgon, skicka pm ifall det är intressant.
 

Attachments

  • fc.JPG
    fc.JPG
    244,2 KB · Views: 7
Tack för alla bra förslag!
Vi får se vilken väg jag tar.
Jag behöver ingen IF-skift. Displayen ska bara visa 1,8-2MHz. Helst med nixirör :p
 
Back
Top