Fria tekniska böcker på nätet

JanneG

Well-Known Member
För många tekniska böcker som publicerades före ca 1964 har copyright aldrig förnyats och därmed är de numera i "the public domain". På sajten

Technical books online

finns ett stort antal böcker om radio- och audioteknik, elektronrör och mätteknik m.m. tillgängliga i PDF-format för nerladdning. Där finns flera handböcker som borde ha värde för oss även i dag, t.ex. "Radiotron Designers Handbook" utg. 1953 (1498 sidor - en klassisk handbok med mycket grundläggande kretsteori och praktiska råd som inte har något bäst-föredatum!), "The Radio Handbook" (1959) av W6SAI m.fl. Några av böcker borde ge starka nostalgikänslor, t.ex "The Radio Amateur's Handbook" från 1036 och "D/F Handbook for Wireless Operators" från 1942.

Många av filerna är rätt stora (40 - 70 Mb) så de tar tid att ladda ner om man inte har ett snabbt ADSL. De flesta böckerna är inskannade som bilder (dvs inte OCR-inläsning) vilket tyvärr gör att man inte kan söka i texten eller klippa ut text. Några antennböcker finns inte med i listan, men W6SAI-s bok innehåller såvitt jag minns ett bra avsnitt (för sin tidsepok!).

73 JanneG
 
Tack för ett bra tips JanneG
En fantastisk källa att ladda hem äldre böcker, inte minst ARRL handboken.
Men favoriten var ändå boken: Pactical Amplifiers Design där jag hittade ett projekt, "tre rörs hörapparatsförstärkare". Den blir bra att bygga när man blir gammal och tappar hörselceller.



En lämplig ryggsäck för hörapparaten med batterier etc fixar man lätt.
 
Hej JanneG, när jag behöver klippa ut en text eller bild från bla PDF-filer så använder jag ett gratisprogram som heter DeskScan och finns på denna adressen HOMEPAGE von Dirk Paehl välj English freeware bläddra sedan ner en bit på sidan så hittar du programmet Deskscan 1.38 - 455.98KB.
Visserligen så sparas bild-text bara till något av följande format BMP,JPG,JPEG2000,MNG,WMF, GIF,PCX,PNG, PDF and TIFF men jag har haft stor nytta av det.
Där finns också andra program för nerladdning bl a PDF-Tools men det är inget som jag har hunnit att kolla upp ännu.
Å andra sidan så kommer här säkert att dyka upp en hel del med andra programförslag, vilket är meningen med mitt svar, internet är stort och det finns ju alltid någon som har ett bättre förslag att komma med, jag ser fram emot detta.

73 de Stefan
 
Back
Top