Frikoppling av QSL-byrån?!?

SM0TSC

Well-Known Member
Är det inte dags att det börjas fundera kring att friställa qslbyrån från SSA alternativt tillåta medlemsskap i enbart qslbyrå! Jämför med medlemskap i A-kassa utan att vara fackansluten. Finns säkert mängder med amatörer ute i SM som skulle önska detta

Vad tycker ni??


73 de SM0TSC - Johan

PS Aktivera 6m & låga 144 MHz även mellan testerna ni anar inte vad som finns där ute särskilt på 6m DS
 
Ett mycket bra förslag, det är många som skulle nappa på det. SSA enbart qslbyrå mot en mycket lägre avgift.

SM6WXA/Janne
 
SM0TSC said:
Är det inte dags att det börjas fundera kring att friställa qslbyrån från SSA alternativt tillåta medlemsskap i enbart qslbyrå! Jämför med medlemskap i A-kassa utan att vara fackansluten. Finns säkert mängder med amatörer ute i SM som skulle önska detta

Vad tycker ni??


73 de SM0TSC - Johan

PS Aktivera 6m & låga 144 MHz även mellan testerna ni anar inte vad som finns där ute särskilt på 6m DS

Nja jag vet inte. SSA behövs för att bevaka våra intressen gentemot myndigheter och andra aktörer som vill åt våra frekvenser till deras tjänster.

Jag kan tänka mig att frågan kommer upp just nu beroende på den debatt om hemliga protokoll och dåligt med info från SSA. Förhoppningsvis skall väl det bli bättre i framtiden. Ett öppnare SSA står högt på dagordningen kan man tänka sig........

SSA behövs. Men man skall noga överväga inom SSA hur man tar hand om sina medlemmar och funktionärer.

73 de Uffe
sm7sek
 
SM0TSC said:
Är det inte dags att det börjas fundera kring att friställa qslbyrån från SSA alternativt tillåta medlemsskap i enbart qslbyrå! Jämför med medlemskap i A-kassa utan att vara fackansluten. Finns säkert mängder med amatörer ute i SM som skulle önska detta

Vad tycker ni??


73 de SM0TSC - Johan

Det är upp till var och en att starta en ny QSL-byrå. Att ingen gjort det ännu
bör väl bero på att majoriteten av amatörer i SM är nöjda med den service SSA erbjuder?

Om vi har ett lite längre och bredare historiskt perspektiv än det som hittills redovisats i diskussionerna i det här forat så har SSA betytt en hel del för svenska hams, som intresseorganisation. T.ex. då PTS tog över som förvaltare av RF-spektrat efter Televerket/Telia. Juristerna på PTS jämställde då amatörradio med kommersiellt utnyttjande av frekvenser och ville ta ut en betydligt saftigare avgift än den som varit tidigare. Genom en insats av SSA förhindrades detta.

Ungefär på samma sätt som facket gör en hel del nytta både för sina medlemmar och de som enbart är med i A-kassan. :D
Och på samma sätt som man kan kritisera sitt fackförbund för inställningen eller prestationen i sak kan man kritisera SSA på vissa punkter. Däremot är iallafall jag tveksam till om amatörradion överlever på sikt utan en intresseorganisation som kan diskutera med PTS och lagstiftare när det behövs.

Ronny/SM7RRF.
 
Kan man inte tänka sig tvärtom: Vara med i SSA, men utan att använda QSL-byrån mot en lägre avgift? Som det är nu är väl QSL-hanteringen subvensionerad?
 
SM7SEK said:
Nja jag vet inte. SSA behövs för att bevaka våra intressen gentemot myndigheter och andra aktörer som vill åt våra frekvenser till deras tjänster.

Jag kan tänka mig att frågan kommer upp just nu beroende på den debatt om hemliga protokoll och dåligt med info från SSA. Förhoppningsvis skall väl det bli bättre i framtiden. Ett öppnare SSA står högt på dagordningen kan man tänka sig........

SSA behövs. Men man skall noga överväga inom SSA hur man tar hand om sina medlemmar och funktionärer.

73 de Uffe
sm7sek

Helt klart behövs SSA, men man borde kunna välja om man enbart vill ha qslbyrå. För unga amatörer är 440:- mycket pengar.

MVH
Janne
 
Ang qsl-kort så vinner eqsl mer o mer terräng.Bland det senaste är att man försöker att få det godkänt för DXCC hanteringen,och jag har förmig att man var en rätt god bit på vägen för att lyckas med det.
 
Flera tråder utrullade här - SSA, QSL och DXCC.
- Alternativ QSL-service finns redan via vanliga posten, för dem som inte vill vara med i SSA eller orkar organisera en egen byrå. Elektroniska QSL är ytterligare ett alternativ. Kan man skicka miljarder dollars runt världen i form av digitala ettor och nollor kan man nog också skicka QSL med tillräcklig säkerhet.
- QSL och DXCC: Några använder för hög effekt regelbundet eller har krämat på lite extra någon gång för att knipa ett rart DX. Några kör ihop nya länder med sin egen signal från klubbstationen. En del kör SSB på CW-delen i testerna. Många DX-QSO körs idag utan att man utväxlar anropssignalerna minst en gång per QSO (Vissa DX-stns sänder bara sin egen signal var tionde minut eller så ... kanske räknar de med att man ser deras call via något DX-cluster?) Några är så fräcka att de kompletterar sina QSO via något cluster eller på webben. Man kan ha olika uppfattningar om var gränsen går och jag avser inte att moralisera över att andra tycker annorlunda än jag. Men jag inser alltmer att det handlar om att sträva efter något för sin egen del, att sätta egna mål, att jämföra med sig själv. QSL och särskilt QSL för DXCC blir alltmer betydelselöst. För en radioamatör borde prestationen att pratat med någon på en liten ö på andra sidan jorden vara viktigare än prestationen att få loss ett QSL. För min del räcker det med att man på heder och samvete talar om hur många DXCC man kört!
- SSA: Jag har varit med i 30 år nu. Jag tycker det är en jättebra förening. Den har betytt mycket för mig. Tillvaratagit mina intressen, skickat QTC nästan varje månad och erbjudit QSL-service. I och för sig har jag inte skickat elller hämtat ut QSL på många år. QTC minskar ju också i betydelse, eftersom webben blir alltmer både nyhetsförmedlare OCH en resurs ndg tekniska artiklar. Men fortfarande blir jag lite glad när den ligger i postlådan.
Jag betalar gärna igen lite till denna förening, även om jag just nu inte använder QSL-servicen eller läser så mycket i QTC. Kanske sponsrar jag därmed några nya och/eller unga radioamatörers använding av dessa resurser. Men ... det är helt ok!
 
Nu har ni nog missförstått lite

Jag har absolut inte förespråkat nån nerläggning av SSA utan endast en möjlighet att kunna skicka/ta i mot QSL via SSA´s QSL byrå för dom som av någon anledning inte vill vara med fullt ut! Jag håller tilll 100% med att SSA har behövts & har gjort massor för vår hobby! Med en ny styrelse & friska viljor som kommer det säkert bli så i framtiden oxå! Jag är helt säker på att -5XW är rätt man för orförande posten. Han har ju vart med om att driva upp Södertörns Radioamatörer till den stora klubb den är idag

73 de SM0TSC
 
Borde nog kunna ordnas men om det finns dom som enbart vill ha hanteringen av QSL-kort och inte det övriga "kittet" så innebär det ju att dom får betala mer för sina QSL än dom andra som har "allt" eftersom det tydligen sker viss sponsring via huvudföreningen.

Jag tycker det är onödigt att gnälla övger SSA's avgifter eftersom en snabb kontroll har gett vid handen att SSA ligger i genomsnittet av amatörorganisationer vad gäller avgiften. Det är mycket bättre att gå igenom ekonomin och se vad som kan skäras bort alternativt minskas drastiskt.

Sedan är ju SSA "facket" gentemot diverse myndigheter och för att få en fackförening att agera bra gäller det att man är aktivt konstruktiv, dvs bidrager med besök på möten, egna motioner, allmän lobbying etc.

Att tala om att SSA inte agerar så har dom ju bevisligen gjort detta iom att den s.k webmastern fick silkessnöret pga misskötsel av sin arbetsuppgifter.

Jan
 
Man kan ju tänka sig att dom som inte vill vara medlemmar i SSA men enbart vill ha QSL service kunde få ett slags medlemsskap för det. Detta skulle dock innebära Dyrare pris per QSL eftersom man inte är "riktig" medlem. Det kommer att förbli "monopol" på QSL verksamheten i all evighet eftersom det system som används har beslutats genom IARUs försorg, och det är ett bra system! Enkelt för alla parter. Att involvera flera QSL organisationer per IARU medlemsland går inte, då skulle alla behöva hålla reda på vilken QSL organisation SM9ÅÄÖ är med i, å det går ju inte.

Vill man förändra dagens system, ex införa någon form av annan QSL service är det bara att motionera till nästa årsmöte. För egen del tycker jag QSL verksamheten är perfekt förutom priset, som jag anser borde vara gratis, för 440 spänn borde det så att säga "ingå", så är det ex i Finland.

/Teemu WKA
 
Håller med ovanstående skrivare om att det inte skulle fungera med flera byråer. Har för mig det finns några mindre länder som har flera motsvarigheter till SSA men jag tror att dom kör gemensam QSLbyrå.

Jag har för egen del varit nöjd med SSA. Håller med om att det är mycket pengar per år men man får en hel del i paketet.
1. SSA bevakar våra intressen.
2. QSL-hantering
3. QTC vilket faktiskt är en vädligt bra tidning med hög kvalitet med tanke på att vi faktiskt inte är så många medlemmar.

Inte för egen del, men jag kan tänka mig däremot att det skulle kunna vara möjligt att till en lägre kostnad få vara med i SSA med QSL hantering utan att få QTC till en billigare peng.......... Det är trots allt QTC som kostar en stor del av pengarna.

73 Magnus
 
Om dessutom en mer användbar och intressant webbplats ingår i priset .... då är det ju bra. :)
 
Jag tycker att det vore bra med en uppspaltning, typ tidigare inlägg.

Att kunna välja att betala för en eller flera av följande:

1. QTC tidningen
2. QSL hanteringen
3. SSA's medverkan för att representera våra intressen

Genom medlemmarnas bidrag i detta fall skulle det direkt ge en insikt i
om vad vi vill ha, och det man betalar för får man, demokratiskt ?

Jag menar inte att man skall sluta med ngn av ovanstående verksamhetspunkter, men kanske fördela om medlemsavgiften efter intresset om medlemmarnas önskemål, och kanske rentav sänka den...?

När det gäller QTC så tycker jag att den väl skulle kunna gå i en nätupplaga, men jag är väl medveten om att det fortfarande finns gamla "rävar" som knappt har ett modem.
 
Hur funkar det igenteligen ? jag vet att många äldre har talat om att de vill slippa tidningen qtc för att synen inte hänger med längre.Tidigare så vet jag att man inte kunde slippa undan..men går det idag? får de isåfall ändå betala full avgift?
 
sm0gjk said:
Jag tycker att det vore bra med en uppspaltning, typ tidigare inlägg.

Att kunna välja att betala för en eller flera av följande:

1. QTC tidningen
2. QSL hanteringen
3. SSA's medverkan för att representera våra intressen

Genom medlemmarnas bidrag i detta fall skulle det direkt ge en insikt i
om vad vi vill ha, och det man betalar för får man, demokratiskt ?

Jag menar inte att man skall sluta med ngn av ovanstående verksamhetspunkter, men kanske fördela om medlemsavgiften efter intresset om medlemmarnas önskemål, och kanske rentav sänka den...?

...

Är det inte så att det är precis sådana beslut vi har ett årsmöte och distriktsmöten till? Även om SSAs årsmöte klantat till det med insynen i senaste årsmötesbeslutet så är det väl just frågorna om vad SSA ska lägga pengarna på och arbeta med som den demokratiska processen i föreningen ska komma fram till?

Förutom årsmötena så är distriktsmöten en viktig instans för att föra informationen vidare till SSA:s operativa ledning. Där kan dessutom icke-SSAmedlemma framföra åsikter som indirekt kan påverka SSA genom att DL hakar på och driver förslaget vidare.

I t.ex. bankvärlden har ju de senaste tio åren inneburit att man inte längre vill låta tjänster subventionera varandra, utan att den som köper tjänsten ska betala vad det kostar. Det är både konkurrensskäl och lönsamhetsskäl som ligger bakem det resonemanget, men eftersom jag uppfattar mitt medlemsskap i SSA som att jag är medlem i en icke vinstdrivande organisation så har jag inte så mycket emot att vissa tjänster som uppskattas av medlemmarna subventioneras. Och om jag inte minns fel så gjordes det för några år sedan en attitydundersökning som visade att QSL-hanteringen var uppskattad av många medlemmar.

Jag misstänker att en uppdelning av avgiften enligt ovan skulle leda till en fördyring, kanske särskilt för yngre eller nybörjare som nog vill ha hela kakan med både QSL, QTC och intressebevakning och övriga tjänster.

73 Ronny/SM7RRF
 
jag tycker att det är bra som det är med ssa som håller i QSL hanteringen vem skulle vilja åta sig att sitta med alla dessa kort som kommer in och som ska ut till andra amatörer.det skulle kunna vara valfritt om man vill betala hel avgift eller inte om man vill ha tidningen QTC.
73 de Thomas WQT
 
SM7RRF said:
Jag misstänker att en uppdelning av avgiften enligt ovan skulle leda till en fördyring, kanske särskilt för yngre eller nybörjare som nog vill ha hela kakan med både QSL, QTC och intressebevakning och övriga tjänster.
73 Ronny/SM7RRF

Javisst kan det bli en fördyrning för vissa grupper, men varför skall vissa andra bekosta andra ? I så fall får man naturligtvis sänka kostnaderna därmed även eventuellt sänka "kvaliteen" hos dessa andra grupper så att man uppnår en "maximal säljbar" nivå. Detta gör totalt sett alla nöjda, än en gång tycker jag att SSA skall representera medlemmarnas intressen och fördela resurserna för olika intresseområden därefter ...
 
,Urban GJK sa; "När det gäller QTC så tycker jag att den väl skulle kunna gå i en nätupplaga, men jag är väl medveten om att det fortfarande finns gamla "rävar" som knappt har ett modem."[/QUOTE]

Ska du säga, Ubbe!? Du har ju inte ens ett habilt ritprogram i din burk. Hade du haft det hade du väl kunnat fixa till din nuna däruppe till vänster? *Hi* OBS SKÄMT!

Jag tycker SSA-upplägget är bra med QTC QSL å alltihop.
Detta förutsatt att funktionärerna sköter sig å verkar fullt ut för hobbyn. Jämför vad vi får för de pengarna kontra det vi får för PTS apanaget. Stålarna till PTS ger oss absolut INGENTING vad jag vet?

Det tog PTS1,5 år att få tyst på en rysk illegal tfn som dagligen störde ut trafiken här. Ändå så behövde dom inte ens pejla själva, dom fick adressen av hjälpsamma amatörer. Suck... JANNE
 
Kul med debatt. Ny här.
Det finns dom som säger att det borde finnas ett SSA "light" där man slipper QTC (och ev. annat) och att man bara är med i QSL-distributionen, samt dem som försvarar SSA och gängse ordning.
Vad kan jag då göra med mina sparade 440 pix om jag väljer att inte vara medlem i SSA? Kanske köpa en dagstidning för cirka 1,25 per dag, köpa en halvskaplig flaska whisky (vi pratar ett år.. inte månad..), köpa 1,5 bok (inte pocket) o.s.v. Vill man dessutom skicka qsl så får man till detta addera (om man skickar 100 st per månad) en hel krona per dag.
Jag har ju svårt att se att det kan göras billigare. Dock tycker jag att SSA kan se över hur man skall kunna betala sin avgift. Varför inte autogiro och 40 spänn per månad som alternativ? De flesta av oss vet ju hur tuff december och januari kan vara.
Summa sumarum från mig: Var med/gå med i SSA, är du inte nöjd så försök att påverka. Men tro inte att det blir billigare eller enklare.
73 de dagh

Ps. Hm.. var det någon i denna debatt som pratade om äldre som inte kunde tillgodogöra sig QTC? Om så var fallet så finns ju tidningen i talform. (Och hur många hobbyföreningar kan säga det om sitt "organ"?)
 
Back
Top