Fritzel FB-53 rejäla längdproblem.

TOM

Well-Known Member
Hej på er!

Köpte en Yagi, Frtizel FB-53 för en tid sedan. Nu när jag skall sätta ihop den visar det sig att längderna är lite knepiga, i jämförelse mot ritningen.

Till att börja med mäter bommen 7,50m mot 7,1 enligt ritningen. (?)

Reflektorn och direktorn som skall vara placerade närmast matat element bygger båda två exakt 5,60m mot 5,97m resp 5,38m. (Det två som avslutas med trapsen längst ut).

Vidare verkar det som att placeringen av direktorn (som skall sitta närmast matat element) har varit placerat exakt på mitten mellan främsta elementet och matat element. (Enligt ritningen skall den sitta 1m ut framför matat element.) :confused:

På övriga element stämmer längderna.

Bommen bär inga spår av att elementen någonsin har suttit på något annat ställe, så nu undrar jag vad ni tror om detta. Ska jag köra såhär eller försöka återställa till de ursprungliga måtten/längderna?
Har monterat ihop den en gång enligt vad jag beskrivit, och min TS-870 stämmer av den på alla 3 banden, med 1:2 i SWR.

Kommer det att bli pannkaka i mottagningen eller är detta någon form av optimering som gjorts?

Hoppas ni förstod hjälpligt, är bra ringrostig - har varit QRT i nästan 15 år.

Är enormt tacksam för någon teori och vägledning! Bästa 73 SM5XGQ Tom, Sala
 
Det finns flera generationer av FB53an. Kanske kan skapa förvirring.
Jag har den äldsta. Jag rev lite i lådorna, men hittade inte beskrivningen i hastigheten.
Manualen till den moderna:
http://www.hofi.de/pdf/de/FR 6532.5.pdf

/Roland

Tillägg:
Jag var ute och spanade och kunde konstatera att elementens placering inte överensstämmer med placeringen på den "moderna". Dessutom har den ett enkelt rör som bom och en mindre balun. Dom två elementen utan ändspröt ser ut att vara lika långa.
 
Last edited:
Hej och tack för svar!
I den beskrivningen verkar det ju som att bommen är 7,50 dessvärre kände jag inte igen något av de andra måtten på placeringen och längden av elementen jämför mot vad jag har.

/Tom
 
ok, ja då verkar det ju vara lite mer som stämmer. Jag har också enkelt rör som bom, kan kanske tyda på att det är en äldre verision jag har. Ok, då kanske inte det är så mycket som är knas iaf då, får prova såhär först iaf. Tack!

//Tom
 
På den äldre versionen får man se upp med effekten på 15 och 10 m. På 20 m kör jag 1 kW, men på de andra banden drar jag ned till hälften efter att ha bränt spärrkretsarna några gånger. Det kan vara bra att se över spärrkretsarna om du har beamen nere. Dom är lätta att ta isär. Riktigt gamla traps har nitar som anslutning till spolarna och där blir det dålig kontakt med tiden.
Bra sida: fritzel trap&bal

/Roland
 
Hallo. Tack för den upplysningen Roland! Fick iaf upp den i mitt versatower och den verkar fungera bra. 20m får jag ruskigt bra signaler på, fått bra signaler både från JA och Nordamerika.
Får dock lite SWR på 15m, får stämma av den rätt ofta där. men har kört Sydamerika, Japan, Sydafrika med bra signaler. 10m går bra, får ingen konstig SWR där iaf. Körde Sydafrika och Sydamerika igår, med ok rapport. Dock verkar inte 10m vara i så bra "form" nu.

Kikade på länken som du skickade; där finns en bild i en broschyr från 73/74 när en FB53 sitter uppe i en mast, hur som helst så ser iaf min antenn ut precis så. Så jag hoppas och det verkar som att elementen hamnat rätt.

Lär väl försöka skaffa en slutsteg nu så jag kan få det där sista trycket i signalen. Men du går aldrig över 500W på 10/15m? Bra att veta det iaf så jag inte bränner något.
Jag kanske även skulle kosta på mig en fällning och gå igenom trapsen en gång, tror du det kan vara där felet sitter i att jag får högre SWR på 15m?

Största tack för dina svar, och tack för hjälpen! (Verkar som att du verkar vara den ende i hela Sverige som sitter på kunskap om den här antennen :)

Bästa 73 SM5XGQ Tom
 
Hej!
SWR o F/B på min FB53 på 21 MHz på 21 meters höjd:

FB53_15m_SWR.gif
FB53_15m_FB.gif

/Roland
 
Last edited:
Hur har du mätt F/B- förhållandet?

/ Göstha

Just den här mätserien gjordes med hjälp av en resonant loop i en tall ca 100 meter från beamen. Den matades med en skärmad tvåledare av teflon.
Jag har under årens lopp gjort mätningar av strålningsdiagrammen på mina antenner bla när jag gjort förändringar av antenninstallationen i masttoppen. Det har skett på lite olika sätt, men alltid med en mätantenn i skogen på lite varierande avstånd och höjder. Det har varit mycket avslöjande för hur antenner påverkar varandra i närfältet.
Ibland blir det oväntade komplikationer som när jag 1967 höll på och trimmade in min 4 el Quad. Jag hade byggt in en oscillator i ett hölje av en gammal reseradio och hängt upp i ett träd. När jag kom tillbaka efter en fikapaus var signalen borta. Det visade sig att någon hade tagit med sig "reseradion".

/Roland
 
Last edited:
Back
Top