FRO:s nyttjande av militära frekvenser.

SM0RCL

Well-Known Member
Så har man läst ett beslut från HKV vad gäller FRO:s nyttjande av militära frekvenser. PTS har varit mycket noggranna med att påtala att på Försvarsmaktens frekvenser får det inte förekomma annan trafik än sådan som är förenlig med FM:s verksamhet. Dvs. eventuellt FRO-samband på t.ex. idrottstillställningar och dylikt är historia.

Samma begränsningar gäller för modulationssätt. Dvs. nu är det ALE, ALE3G, DART, CW och USB som gäller. Inga "amatörradiomodulationer"...

Har skrivelsen på jobbet, men misstänker att det kommer att medföra vissa förändringar i FRO:s verksamhet och aktiviteter.

Ska se om jag hinner fiska fram skrivelsen imorgon innan jag går av mitt dygn.

73 de Kai

PS: Gilla läget är nog helt rätt attityd i detta fallet...
 
Här är skrivelsen.

Så där ja, bifogar skrivelsen från Högkvarteret.

73 de Kai
 

Attachments

  • HKV 2011-11-25 12 700 FRO frekvenstilldelning missiv.pdf
    77,6 KB · Views: 491
FRO:s nyttjande av civila frekvenser!

Har skrivelsen på jobbet, men misstänker att det kommer att medföra vissa förändringar i FRO:s verksamhet och aktiviteter.

Tyvärr, SM0RCL, jag får nog göra dig besviken på den punkten :)

Jag tror tvärtom att viss verksamhet och vissa aktiviteter kommer att öka nu när FRO har fått sig tilldelat de civila frekvenser som de ansökt om i god tid innan detta beslutet blev offentligt.

Nu behöver FRO inte längre använda de militära frekvenserna till tveksamma, på-gränsen-till-tillåtet-aktiviteter med gröna frekvenser och gröna radioapparater utan nu kan avdelningarna köra samband vid tävlingar och evenemang hur, var och när de vill, naturligtvis inom PTS ordinarie regelverk.

FRO:s amatörradioverksamhet bedrivs helt och hållet inom amatörradiobanden, och de nya civila FRO-frekvenserna är inte några nya amatörfrekvenser, utan kommersiella frekvenser som vem som helst kan ansöka om och betala för.

Det är väl egentligen det enda negativa, att FRO inte längre kan "köra gratis" på lånade frekvenser i föreningsverksamheten, men om man väger den nya kostnaden mot "friheten" med de nya frekvenserna så är den på gränsen till försumbar.

FRO:s utbildning av sambandspersonal åt FM påverkas överhuvudtaget inte av detta beslut, här är det fortfarande 100% grön radio och gröna frekvenser som gäller.
 
Last edited:
Då har man lärt sig något nytt.

Sådana här skrivelser brukar tyvärr komma till på förekommen anledning. Jag hade inte ens koll på att FRO hade civila frekvenser/burkar. Trodde att allt var grönt :) . Men det är ju jättebra att det fungerar på så vis att man har civila frekvenser också.

Har också funderat på vilka befattningar som FRO utbildar till i krigs-/insatsorganisationen i dagsläget. Mest HV? Skulle också vara kul att veta om det körs HF2k/ALE i FRO?

73 de Kai
 
Back
Top