FT-1000 MONI ton ljuder hela tiden.

sm3eqf

New Member
Jag har en bekant som bad mig kolla en ärvd rig inför försäljning (han är inte radioamatör).
Det är en Yaesu FT-1000 som jag testat och har en frågeställning kring.

De grundläggande funktioner för mottagning och sändning på de olika banden och moder verkar fungera korrekt och ge uteffekt.
Men det finns en funktion för att ställa Monitor ton som jag är osäker på om den är korrekt.
Problemet är att om man vrider upp ratten Moni så är det en kontinuerlig ton (redan i mottagningsläge både i LSB och CW) med ökande volym ju mer man vrider på ratten.
I noll läge på ratten är den tyst. Jag jag fick uppfattningen att man skulle kunna stänga av tonen i högtalaren (efter inställningen) med ”MONI gray button” men det verkar inte fungera.
Knappen Moni inidikerar med sin led på respektive av men tonen förändras inte utan är kontinuerlig.

Någon som vet om detta är ett fel eller är det jag som inte begriper bättre ?

I manualen kan man läsa:
The monitor control adjusts the audio volume of CW sidetone and transmit RF monitor during transmission, when activated by the gray button with the same name.
MONI gray button. Enables the transmit (RF) monitor in all modes (except CW, in which the onitor function is always on to produce the sidetone.
73 de SM3EQF
 
Låter som nyckelingången är aktiverad.
Brukar vara en kvartums telefonjack.
Endera sitter en plug i jacken, som är kortsluten för att förra ägaren skall lätt kunna alstra bärvåg.
Eller så är det fel i jacken, kortis.

Åskan eller statisk el kan skada kretsarna innanför telegrafnyckeljacken.
Det kan oxo sitta avkopplingskondingar vid jacken som det kan ha blivit kortis i.

Man kan oxo tänka sig att någon öppnat radion och kortslutit vid anslutningarna på nyckeljacken, med avsikt att få bärvåg för avstämning exvis.

Prova att slå på "break in", eller VOX för att se om transivern slår om till sändning, när du väljer trafiksättet CW.
Gör den så är det med säkert något av ovanstående.

Stoppa in en kvartums telefonpropp och motståndsmät.

SM4FPD
 
Jag fick svaret av en erfaren FT-1000 amatör SM7BHM Ewe.
Det var så enkelt som att SPOT-knappen var intryckt.
Det var jag som inte begrep bättre, jag är ju inte kunnig på riggen.
Tack för svar.
Problem solved.
73 de SM3EQF
 
Back
Top