Ft-1000mp

sm3pwm

Member
Hej på er alla igen!
Jag är lycklig ägare av en FT-1000 MP. Filter har jag, 500 Hz och 120Hz eme filter.
Vad kan jag göra för att optimera min radio? Vilket SSB filter ska jag ha? I övrigt, vad finns att göra? Ska också säga att jag har front end kortet inmonterat. Skulle vara intressant att veta hur ni har era ft-1000 mp inställda när ni lyssnar efter svaga stationer?
Radion används av mig huvudsakligen för EME, men av mina söner till kortvåg.
73 de Sm3pwm Sverker
 
front end kortet

En liten fråga,
vilken skillnad blev det med reviderade front-end kortet ?
Funderar på om det är värt att göra uppgraderingen för en 1000MP som mest går på HF.

/Christer
 
Hej igen Christer!
Ska jag vara ärlig, så har jag svårt att märka skillnaden,men förmodligen hör man skillnaden om man skulle kunna skifta med och utan kort med en omkopplare. När jag satte in kortet kunde jag höra en brushöjning. Det fanns i beskrivningen att man skulle gå in i en meny och dra ner förstärkningen lite. Jag har skickat radion på rep en gång, då bad jag reparatören kolla upp intrimmningen av kortet. Här hade jag tur en gång, han behövde inte röra någonting, men han sa också att en del FT-1000MP kan bli sämre än vad de var före om man inte trimmar in den riktigt.

Sverker
 
Hej Janne!
Troligtvis är det som du säger, det går inte att göra en bättre station.
Sverker pwm
 
sm3pwm said:
Hej Janne!
Troligtvis är det som du säger, det går inte att göra en bättre station.
Sverker pwm

Visst går det att göra bättre stationer! Alltsedan man tillverkade den första sändaren/mottagaren har man förbättrat grundidén. Med säkerhet kommer det bättre utrustning i framtiden.

Någon som vill slå vad?

Hasse DLZ - www.radioshack.se
 
moddad MP

sm3pwm said:
Hej igen Christer!
Ska jag vara ärlig, så har jag svårt att märka skillnaden,men förmodligen hör man skillnaden om man skulle kunna skifta med och utan kort med en omkopplare. När jag satte in kortet kunde jag höra en brushöjning. Det fanns i beskrivningen att man skulle gå in i en meny och dra ner förstärkningen lite. Jag har skickat radion på rep en gång, då bad jag reparatören kolla upp intrimmningen av kortet. Här hade jag tur en gång, han behövde inte röra någonting, men han sa också att en del FT-1000MP kan bli sämre än vad de var före om man inte trimmar in den riktigt.

Sverker

En sista reflektion, i ditt fall antar jag att du kör på 28MHz för EME transvertern,
frågan är väl om IF modden för lägre brus har någon väsentlig effekt på 28MHz i jämförelse med 21Mhz och nedåt. FT1000MP har väl en egen preamp på 24-28MHz med högre förstärkning än dito preamp för <=21Mhz.

/Christer
 
Vill du dessutom köra WSJT så är du bättre lämpad med din 1000MP o transverter än att ha en Mark-V eller IV. 1000MP kan du köra alla filter oberoende av vilken mode du är i, så fungerar inte Mark V o IV.
 
Tänkte bara säga, jag har väl aldrig rattat så mycket på någon radio förut som jag gjort nu, ändå hittar man nya finesser lite då och då. Att "gräva" fram en svag station ur bruset går att göra på flera sätt med den här riggen. Samtidigt vet jag att det finns bättre hjälpmedel för att få fram svaga eme signaler. Med en del av dessa går det att ta fram stationer som ligger under bruset.
Kul att så många hakar på!
73 till er alla! Sverker pwm
 
Ja det är en fin station du har Sverker, jag är verkligen glad över min MARK V.

Lycka till med din fina YAESU.

Janne WXA
 
SMØWQT said:
Hej Sverker
jag har provat en Yaesu FT-1000MP det är en mycket trevlig station den slår dom flesta HF-riggar faktiskt. Lycka till med din rig.


SMØWQT Thomas WWW.SM0WQT.TK


Hej Thomas, Janne och övriga som läser.

Jag har provat och under längre tider kört många av de "nyare" riggarna typ FT-1000MP, Icom IC-756, Kenwood TS-870 m.fl.
I mitt tyckande ingen märkbar skillnad i kvalité utan det mesta är personliga tyckanden
om handhavande och möjligheter.
Att beskriva någon i den senare generationens stationer som bättre än någon annan
känns lite överdrivet.
Sedan att det är ett ständigt märkes-tjatande på skämt nivå amatörer emellan är en annan sak.
Givetvis utvecklas tekniken i transcievers likväl som (förhoppningsvis) annan teknik.
Det som uppfattas som bra av en användare är ett minus för andra.
Personligen blev jag aldrig "kompis" med min FT-1000MP, en helt suverän radio på alla
sätt men något gjorde att vi inte kom överens.

Peter -vkc
 
Håller med dig Peter.
Och mycket är nog en smaksak hur man gillar ljudet och vad man är van vid.
Personligen gillar jag inte Icom stationer - iallafall inte på kortvåg, tycker bakgrundsnoiset på något sätt påminner mig om en radio med för hög ställd notch. Låter billigt...
Är nog bara en smaksak.
73 Magnus
 
Back
Top