Ft-7(b)

SM0NCL

Well-Known Member
Är det någon som använder sin gamla FT-7a fortfarande ?

minns att den FT-7a jag hade runt 82-84 var lite döv, trots idogt rattande på "tune" ratten,
hade också lite problem med kontakterna mellan kort och moderkort.
Bytte också nån fettransistor i mottagardelen.

Såklart:)

Min FT-7B går som ett urverk. Men jag använder den mest som "nödmaskin" eftersom den länge var det enda jag kunde köra på 12 volt.

...och varför undrar du?

/Micke

Det var en på Tradera för några månader sedan. Så det finns nog en och annan kvar. Ska ha dig i åtanke om jag ramlar på någon!

Min gamla FT-7 var helt underbar, saknade dock CW-filter och WARC-banden i den, speciellt när man ville ut en lördag och det var test. Jag lärde mig dock att lyssna av bandet hemma först. Sedan jag blev med K2, är det lite enklare.

Det är en fin radio, som är enkel att meka i, även om den var blytung för sin storlek.

Attachments

• RADIO5.JPG
    RADIO5.JPG
    73,9 KB · Views: 85
Min gamla FT-7 var helt underbar, saknade dock CW-filter och WARC-banden i den, speciellt när man ville ut en lördag och det var test. Jag lärde mig dock att lyssna av bandet hemma först. Sedan jag blev med K2, är det lite enklare.

Det är en fin radio, som är enkel att meka i, även om den var blytung för sin storlek.

Verkligen... trevlig analog teknologi med rätt bra prestanda. Körde 132.000 poäng (ca 600 qso) på SAC QRP i början på -90 talet... riktig nostalgi apparat som jag skulle vilja ha tillbaks...
SM5NBE

Back