FT-707, mottagaren tystnar ibland

SM0APK

Well-Known Member
Jag skaffade mig en Yaesu FT-707 till fyndpris för några månader sedan. Trevlig och lätthanterlig rig trots att den måtte ha över 30 år på nacken.
Emellertid får den ibland för sig att inte skifta över till mottagning när man släpper PTT-knappen, och då återstår inget utom att stänga av och gå och syssla med annat en bra stund. Högst irriterande. Sedan brukar den vara snäll ett tag igen.
Har hört ryktesvis att det här felet är typiskt för modellen ifråga, men har aldrig hittat något om vad det beror på eller hur man åtgärdar det. Någon som har några tips?
SM0APK, Stig
 
Det brukar vara tx/rx reläet som har skitiga kontakter.
Rengör först kontakterna. Funkar det så då vet du att reläet bör bytas.
 
Förmodar att det är ett relä som inte är inkapslad.
Som gammal reläjusterare på Televerkets dåtida elektromekaniska telestationer vet jag att reläer kan "klibba" igen, dvs det samlas smuts och annat jox som gör att ankaret "klistrar" sig fast på järnkärnan. Avhjäpes medelst en lång smal pappersremsa som du sätter mellan ankare och järnkärnan och trycker lätt ankaret mot kärnan och drar lite med papperet. Sen kan ju kontakterna vara nedslitna, silverplätering vara bortnött m.m. så då återstår inget annat än byta till någon inkapslad tålig variant och lite arbete med lödkolven.
 
Back
Top