FT-767GX som inte vill sända.

SM7TJC

Well-Known Member
Jag har precis fått hem en FT-767GX som jag köpt. Naturligtvis är den trasig (Jag köper visst aldrig fungerande grejor). Servicemanualen är nerladdad och jag skall börja kolla upp var felet kan finnas. Men först slänger jag ut en fråga här. Det kanske kan förkorta processen något. Det finns säkert någon här som kan en hel del om denna radio.

Felet är att radion inte sänder på HF-banden. VHF och UHF funkar.
När jag trycker in PTT:n så tänds lysdioden för sändning och mottagaren tystnar, men inget mer. Det var många år sedan jag hade en liknande radio, men jag har i alla fall för mig att det borde klicka i något relä när man skall sända..??..
Alltså borde felet ligga någonstans i kedjan för omkoppling mellan mottagning och sändning snarare än något HF-relaterat.
Jag har även noterat att den inbyggda keyern inte verkar fungera, om det kan ha något samband.
Om någon känner igen detta eller på rak arm kan säga var felet sitter så vore jag tacksam för en liten kommentar.
 
Efter lite undersökning verkar felet inte vara så stort. När jag skulle testa de olika banden så började den plötsligt att fungera. Efter en liten stund lade den av igen.
Den förre ägaren sade att han konstaterat att radon inte sände efter att den legat i garderoben ett antal år.
Det blir nog till att rengöra alla kontakter, sedan skall den vara som ny igen.
Jag passar på att byta fläktmotor och backup-batterier samtidigt.
 
Back
Top