Ft 7800

sm0ssj

Member
Är det någon här på ham.se som har några erfarenheter av Yaesu:s VHF/UHF mobilrigg
FT 7800E? Jag funderar på att skaffa en sådan för mobilt bruk. Det verkar vara mycket rigg för pengarna (2995:- exl separationskabel). Jämfört med Icom:s IC 208 (4800:- inkl separationskabel) har man också placerat mikrofonkontakten på frontpanelen vilket underlättar montering i bil med hjälp av separationskabel. Alla erfarenheter är intressanta.

73 de SM0SSJ, Anders
 
Anders: Hej jag har haft en FT-7800 en mycket bra rigg funkar utmärkt den kan jag varmt rek dig

Lycka till / Thomas SMØWQT
 
Tack Thomas, det låter bra. Den får ju också bra kritik på e-ham, så det lutar mot en FT 7800.

SM0SSJ, Anders
 
Nöjd

Hej!

Jag har en FT-7800 sedan några månader och är mycket nöjd. Kör med separationskit och då är det helt kanon. Mycket radio för pengarna.

73 de SM7PER/Per
 
Hej.
Jag har också en FT-7800 med separationskit i bilen/hemma och den funkar kalas.
Måste säga att det är ett av dom bättre impuls-köpen jag gjort. Priset är inte så farligt på den jämfört med andra märken. Gillar också dom 5st "snabbknapparna" på fronten som lagrar inställningar som kanalskip, vilken bank som ska scannas osv. Ett tryck på någon av knapparna gör att den direkt hoppar till det läge där man sist sparade den aktuella knappens inställning.

Det enda som jag tycker är negativt med radion är menyerna och tillvägagångssättet för att programmera eller lagra en kanal i en specifik bank.
Dom första (20?) gångerna man lagrar en kanal så bör man inte ha manualen speciellt långt borta.
Aningen krånglig att programmera kanaler enligt min mening. Men..... Om man bara inser att livet inte alltid är så lätt och att man blev radioamatör för att man är alldeles för intresserad av knappar och elektronik så går det bra. =)

Har gjort i min bil (Saab 9000) så att jag skruvat fast 2st småa "spännband" på sidan inne i bagaget. Och har sedan dragit kabel för display samt högtalarkabel fram till instrumentpanelen där jag satt fast själva hållaren på ask-koppen med dubbelhäftande tejp.

Detta funkar ytterst bra och eftersom radion bara sitter fast i 2st band så är det ett enkelt handgrepp så är den tillbaka inne i schacket. Går väldigt snabbt att montera/demontera radion i bilen. Vilket gör att jag bara stoppar in den då jag ska ut och åka en sväng.

73 de Sa4aer
 
Fick min Ft-7800 i förra veckan. Är mycket nöjd med radion. Något som jag inte kände till var dom 5 "snabbknapparna". Dom är väldigt användbara speciellt när man kör mobilt som jag gör.

Jag har haft Alinco, Icom och Yaesu apparater i bilen tidigare och jag kan inte påstå att jag märker så stor skillnad. Förutom att nypriset på 7800 är mer tilltalande.
 
Jag har en FT-7800 sitter i bilen med delningskit funkar hur bra som helst, priset är mycket tilltalande för en så bra station.
 
Back
Top