FT-817, Spänning. (Känsliga)

Yao, kul att läsa.. ställde frågan på FT817 gruppen på Yahoo, oxo.. och hittils har jag inte fått nån som klagat på FT817 och modulation + splatter i nått läge... märkligt, får se själv.. hur det blir när man kan testa läget...
 
Ställer, ny fråga.. har införskaffat mig ett agg som skall klara 3 Amp, Kontinuerlig belastning.. och 5 Amp i topparna, iaf.. kopplade in den på min FT-817 och testade.. på 2 Meter att öppna en Reapeter.. såg då på den inbyggda spänningsmätaren i radion att han droppa till 13.1Volt från 13.7 när jag körde öppningstonen.

Testade även att köra på 80Meter .. pratade normal samtalston och då kanske den rörde sig till 13.6Volt, NÄR jag mäter över aggregatet så. Ökar den spänningen istället ca 0.2Volt vilket juh inte syns på radion.. men verkar juh vara normalt att den reglerar.

Skall detta vara så här.. eller är det nått som är skummt.. ?
Verkar juh dra mer kräm på FM en på SSB.. osv..

Sägas bör oxo att radion enligt instruktionsbok skall dra 2 Amp som mest, och har själv mätt upp ca 1.5 Amp.. så agget borde juh räcka till..

/Mattias
 
SM0YYQ said:
Ställer, ny fråga.. har införskaffat mig ett agg som skall klara 3 Amp, Kontinuerlig belastning.. och 5 Amp i topparna, iaf.. kopplade in den på min FT-817 och testade.. på 2 Meter att öppna en Reapeter.. såg då på den inbyggda spänningsmätaren i radion att han droppa till 13.1Volt från 13.7 när jag körde öppningstonen.

Testade även att köra på 80Meter .. pratade normal samtalston och då kanske den rörde sig till 13.6Volt, NÄR jag mäter över aggregatet så. Ökar den spänningen istället ca 0.2Volt vilket juh inte syns på radion.. men verkar juh vara normalt att den reglerar.

Skall detta vara så här.. eller är det nått som är skummt.. ?
Verkar juh dra mer kräm på FM en på SSB.. osv..

Sägas bör oxo att radion enligt instruktionsbok skall dra 2 Amp som mest, och har själv mätt upp ca 1.5 Amp.. så agget borde juh räcka till..

/Mattias

vad är det för ett "agg." då :confused: :confused:

det finns ju "agg." som inte har nån spänningsreglering alls, dvs. +/- flera volt

det finns ju "agg." som har en spänningsreglering och är ofta specifierade, dvs. hur noggrann är regleringen (uttryckt i % eller mV vid en viss belastning (ampere))

har du kollat vad din rig ska dra för effekt (dvs. hur många mA) i FM resp SSB mode?
skulle tro att den inbyggda volmetern inte hänger med vid SSB, dvs. den visar mätresultatet över en längre period, inte vid varje max.peak på ssb, det är antagligen en billig implementation.....
vid FM så är ju uteffekten konstant och då visar den inbyggda voltmeter "mer rätt än fel" eftersom strömförbruknigne inte varierar som på SSB.
 
Last edited:
Jao, har fått mig ganska utförliga svar idag.. så jag är ganska nöjd nu tills.. jag fått kolla upp detta lite extra... :)
 
agg

om hela 817'on är spänningsreglerad på en nivå ett par volt under 13,8VDC kommer -1v inte att påverkar prestanda alls,
troligen är slutsteget direktmatat via drossel till DCkabeln och kanske har du då yttepytte mindre uteffekt, hur stor är skillnaden egentligen mellan t.ex 9.5w och 10.0w på 80m....
 
SM0NCL said:
om hela 817'on är spänningsreglerad på en nivå ett par volt under 13,8VDC kommer -1v inte att påverkar prestanda alls,
troligen är slutsteget direktmatat via drossel till DCkabeln och kanske har du då yttepytte mindre uteffekt, hur stor är skillnaden egentligen mellan t.ex 9.5w och 10.0w på 80m....

Så sant, :)
 
Voltproblem mm

Ställer, ny fråga.. har införskaffat mig ett agg som skall klara 3 Amp, Kontinuerlig belastning.. och 5 Amp i topparna, iaf.. kopplade in den på min FT-817 och testade.. på 2 Meter att öppna en Reapeter.. såg då på den inbyggda spänningsmätaren i radion att han droppa till 13.1Volt från 13.7 när jag körde öppningstonen.

Testade även att köra på 80Meter .. pratade normal samtalston och då kanske den rörde sig till 13.6Volt, NÄR jag mäter över aggregatet så. Ökar den spänningen istället ca 0.2Volt vilket juh inte syns på radion.. men verkar juh vara normalt att den reglerar.

Skall detta vara så här.. eller är det nått som är skummt.. ?
Verkar juh dra mer kräm på FM en på SSB.. osv..

Sägas bör oxo att radion enligt instruktionsbok skall dra 2 Amp som mest, och har själv mätt upp ca 1.5 Amp.. så agget borde juh räcka till..

/Mattias

Hej på er alla.
Jag har med intresse följt diskutionerna kring problematiken kring strömförsörjning av riggar, och kan konstatera att problemen är många.
Jag har själv avstört ett switchat Samlex-aggregat så att det går att använda i samma rum som riggen, men fortfarande helst på någon meters avstånd. Innan avstörning gick det inte att köra i samma hus!!! så en avsevärd förbättring är uppnådd.

Nu såg jag att SM0YYQ mätt matningsspänning direkt efter kraftagget och fått en ökande spänning vid sändning, medan riggens inbyggda visar en minskande spänning.

Jag vill bara här komma med tipset/varningen att: Mätaren som man använder för att mäta DC från ett aggregat i närheten av en sändare kan i sig själv bli lurad av HF-fältet som sändaren alstrar. Antingen strålad eller ledningsbunden.

Jag har själv råkat ut för fenomenet där en digital multimeter visade flera volt ÖKAD spänning över ett batteri vid sändning. Fysikaliskt omöjligt eftersom att riggen drog sin kraft från batteriet och tog en avsevärt högre ström vid sändning än vid mottagning. Det visade sig att mätaren var väldigt känslig för HF av alla slag, och visade alltid ökad spänning vid sändning. Även om man tryckte in PTT:n på handjagaren och gummipinne ett par meter från mätaren så visade den flera volt ökad spänning.

Jag fick leta fram en gammal analog multimeter (AVO 7) för att kunna se hur batterispänningen verklingen reagerade på riggens strömförbrukning.

Något att tänka på
de /Urban
SM2SXA
 
Det påminner mig om min gamla mentor. Han menade att man alltid skulle veta vad man mätte innan man mätte upp det, och att all spänningsmätning ska ske med oscilloskop. Detta för att man ser spänningsskillnaden och eventuell störning på spänningen, till skillnad från DVM. Det kan dock vid tillfällen vara problematiskt att mäta med oscilloskop, de är ju oftast klumpiga (OK, inte de där små bärbara med LCD-skärm...) och ibland inte ens tillgängliga.

/Marcus
 
Back
Top