FT-817, Spänning. (Känsliga)

SM0YYQ

Well-Known Member
Ja, en fråga.

Är Yaesu, FT-817 och kanske andra riggar känsliga för spänningar från olika agg's.
Har inte kanske det bästa agget att driva min radio med och märker att jag får med en hel del störningar om jag driver det med ett externt aggregat.

Kör jag den på batteridrift då låter & fungerar den perfekt.

/Mattias
 
Antar att det är ett switchat aggregat? Då är det inte så konstigt. Det finns switchade aggregat av bättre kvalité men jag har aldrig haft något som inte har stört även om det stod att det inte skulle göra det.

Jag hade ett nytt agreggat för några år sedan som störde en del. Jag märkte det inte för än jag flyttade till sommarstugan och fick ner störningsnivån.

Så det bästa att göra är att byta till ett "vanligt" nätagg. Alternativt störa av det switchade på något sätt (jag tvivalar dock på att det går att få bort alla störningar)
 
Last edited:
Okej, så du menar att Switchat stör mer en oswitchade.. ? och vad är då "vanliga" aggregat för något ?

mvh /Mattias
 
Ja, hur skall jag förklara det? =) Behöver nog vara någon mer kunnig för det kanske.

Det jag menar med "vanligt" aggregat är att det har en stor transformator, likriktare och ett par trissor. Till skillnad från dom switchade aggregaten som innehåller en massa elektronik och är betydligt mindre/lättare.
 
Jo, okej.. förstår principen.. men skulle det innebära att Switchade agg ger mer störningar en ett agg som använder trissor. ?

/Mattias
 
Störningar från kraftaggregat

Det finns två huvudgrupper av kraftaggregat;
"linjära" och "switchade".

Ett linjärt aggregat använder likspänningsförstärkare för att stabilisera och filtrera utspänningen.

I ett sådant får man oundvikliga effektförluster och därmed uppvärmning genom
spänningsfallet över transistorerna. Detta är nödvändigt för att bibehålla spänningsregleringen
även när nätspänningen eller lastströmmen varierar.

Ett "primärswitchat" aggregat använder snabba till-från förlopp för att skapa och reglera utspänningen.

Först likriktas nätspänningen och sedan driver denna en effektoscillator som brukar arbeta i 10 - 100 kHz
området. Växelspänningen som uppstår transformeras till önskat värde i en transformator som då blir liten
och "nätt" p.g.a. den höga arbetsfrekvensen. Därefter likriktas och filtreras spänningen, och
genom att låta utspänningsvariationerna styra oscillatorn via en reglerkrets får man stabilisering av utspänningen.

Orsaken till att ett "switchat" nätaggregat kan störa är att det är mycket svårt att hindra
övertonerna till oscillatorspänningen att ta sig ut ur aggregatet. Ska man vara helt säker på
att få ett helt "tätt" aggregat blir man tvungen att skärma det noga, och låta alla in- och utledningar
gå genom filter med mycket hög dämpning av frekvenser i radioområdet.

Sådant kostar pengar, och filter samt kapslingar är det första som tillverkare av konsumentprodukter
sparar in på.

En mellanform är de numera ganska ovanliga "sekundärswitchade" aggregaten.
Dessa innehåller en förreglering med tyristorer som reglerar spänningen in till
likspänningsförstärkaren så att spänningsfallet blir så litet som möjligt över denna,
men ändå tillräckligt stort för att regleringen kan behållas.
Dessa stör också, men brukar vara betydligt lindrigare än sina "primärswitchade" kollegor.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Okej, Tack AOM.. va mycket bra skrivet och begripligt :) Så i detta fall är alltså dom "linjära" aggregaten att föredra, sedan "sekundärswitchade" och sist "switchade" aggregat. ?

Fattat det hela rätt då. ?

Hur bra är "switchade" aggregat om man får tag på ett BRA?, kanske är dyra saker iofs. ?



73 de /Mattias
 
Last edited:
Amatörradiomarknaden är ingen marknad där kvalitet sätts före kvantitet. Det är svårt att hitta rena switchaggregat. Rippel/Brus-kraven blir mycket höga för att undertrycka switchfrekvenserna som moduleras på en RF bärvågen med en liten pyramidformad "skog" kring centerfrekvensen som följd. Har man tillgång till en spektrumanalysator och kan se "skogen" är det bara att mäta avståndet mellan pinnarna i "skogen" och på så sätt få fram aggets switchfrekvens. Visst finns det bra switchaggregat, exempelvis i basstationer för GSM/UMTS men där handlar det om specialkonstruktioner framtagna specifikt för dessa produkter. Vill man vara "ren" gäller det att köra linjära spänningsagg. Det finns ett sådant som bla. SRS säljer: PS-300F. Jag har sett detta agg hos andra leverantörer med annan typbeteckning så det är förmodligen "brandat". Jag har utvärderat och mätt på det. Det verkar okänsligt för RF och har mycket bra lastreglering. Nackdelen är att det har en liten fläkt som går då och då.

Det går också att bygga bra linjäragg själv. Här är dock risken att man kan råka ut för oavsiktlig RF återkoppling vilket stör regleringsfunktionerna. RF kilar tillbaka på matningsspänningskablarna, likriktas i regleringsslingan till en "felaktig felsignal" och får utspänningen att fara iväg. Har man tur går den ner. Har man otur går den upp (med katastrofalt resultat).

En del använder treterminalregulatorer typ 7812 + serietransistorer eller högströmsvarianterna exvis LT1083 (Tror jag den hette) och bankar på med kondingar. Problemet med dessa är att den diod/bandgapsreferens som används som referensspänningsgivare i dom är oavkopplad. Det brus som finns överlagras i regleringen. När väl bruset når högströmsdelarna är nodernas impedans så låg att det blir svårt att filtrera bort det. Det blir till ett lågfrekvent brus. En spänningsregulator typ 7812 byggd enligt tillverkarens rekommendation med avkopplingar går att höra med en Luformottagare på långvågsbanden...

Den bästa kretsen för att bygga lågbrusiga högströmsagg med är fortfarande med kopplingar typ den gamla 723'an. Den har den fördelen att zenerreferensen kan kopplas av direkt vid källan. Man kan dessutom kontrollera reglerslingan så att man kan styra stegsvaret vid belastningsändringar. Antalet kopplingar med denna krets är närmast oändligt, men en del av dessa är extremt känsliga för RF. Vem vågar bygga ett sådant agg själv och på känn koppla in en transceiver i 20.000 kronorsklassen? 723 är bra, men man bör bygga in själva reglerdelen i en liten skärmad burk och se till att avkänning och drivning går via avkopplingskondensatorer. Det är bara att Googla en liten stund så hittar man en uppsjö av kopplingsförslag....
 
oljud

SM0YYQ said:
Okej, Tack AOM.. va mycket bra skrivet och begripligt :) Så i detta fall är alltså dom "linjära" aggregaten att föredra, sedan "sekundärswitchade" och sist "switchade" aggregat. ?
Fattat det hela rätt då. ?
Hur bra är "switchade" aggregat om man får tag på ett BRA?, kanske är dyra saker iofs. ?
73 de /Mattias

Frågan är om det finns några alls i amatörprisklassen som inte stör på hf?.
Ett switchmodefabrikat stör lite mindre ijmf med ett annat fabrikat - men alla hörs i HF mottagaren.

De flesta amatörer accepterar "oljudet" och lyssnar istället mellan spurrarna, precis som med den datorskärm de flesta har vid radion och som också skapar "oljud" i HF mottaren,
man väger fördelarna med nackdelarna.

Att köra portabelt med batteri och papperslogg kanske bli en annorlunda upplevelse för amatörer som vant sig från början med oljuden.....det blir en "lågbruschock".

Det vore nåt för en liten amatörradioeftermarknadstillverkare att sätta ihop en avstörd extralåda som man kan stoppa in sitt billiga märkesswitchmodeaggregat inuti - för att få lite mer avstörning. Den lådan borde inte på verka CE certifieringen på nätagget om man använder den typen av anslutningar som används, 220V nätuttag & +12VDC plugg.
Priset, antagligen samma eller mer än nätagget (koppartråd, kondingar, ferrit och låda kostar en del).



http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-42007.pdf
 
Last edited:
Jahapp, mycket mer info.... tack för det.. :) är juh lite intresserad av vad folk har för erfarenhet av aggregat, menar jag vill ha nått som funkar och driver min Radio (FT-817) bra.. och utan att det blir nått trassel.. :)

Som jag skrev tidigare så kan jag idag uppfatta att det blir distrotion i ljudet vid vissa volymer och "finesser" påslagna, när jag kör batteri är dessa problem veck.

Så jag, och många med mig tror idag att det är mitt agg som larvar sig och skickar ut skit i ledningarna som inte min radio gillar, Jag är alltså ute efter nått billigt MEN bra alternativ, en kompis te mig tyckte jag skulle skaffa ackumulator och sätta imellan för att just få ner störningarna och en bra och stabil strömstyrka/spänning.

Ge förslag, på vad ni har erfarenhet av.. och kanske äger idag.

73 de /Mattias
 
Det kan också vara så enkelt att aggregatet är underdimensionerat, trots att FT-817 drar
ganska lite ström. Om utspänningen "säckar" när man drar på volymen eller sänder
kan man få de mest underliga distorsionsfenomen.

Har du mätt upp matningsspänningen obelastad resp. belastad?

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM said:
Det kan också vara så enkelt att aggregatet är underdimensionerat, trots att FT-817 drar
ganska lite ström. Om utspänningen "säckar" när man drar på volymen eller sänder
kan man få de mest underliga distorsionsfenomen.

Har du mätt upp matningsspänningen obelastad resp. belastad?

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Ja, kan vara som du skriver.. men jag tror inte att det är så illa, FT-817 skall juh kunna fungera även med låg spännig.. (Från batteri), ca 9.7 Volt.. utan problem, så det är juh konstigt att mitt agg idag som verkar ge ut 13.7 volt.. skulle sjunka så lågt.. Iofs man vet inte .. men det kan juh vara nått annat oxo då fenomenet dyker upp på min Polisradio oxo dit jag igentligen köpt agget till. :)
 
Jag använder SEC-1223 SWITCHAT NÄTAGGREGAT köpt hos SRS till min Ic706.Inga störningar alls.
 
Jag hade flax & kom över ett stabbat nätagg som egentligen är till bilstereo-demoställ. Enorm ringkärna, bauta-kondingbank (0,5 farad) och HELT knäpptyst. 65A lämnar det, kan smälta plasten av en 4mm2 kabel :) Jag använder det till mina stationer utan det minsta tecken till brumm eller noise, trots storleken på agget. Tom Yaesu FT-50R är knäpptyst trots att den är relativt känslig. Så ibland behöver man inte använda saker till vad dom är tänkta till :)
 
Ingen aning.. för egen del... så att säga.. har ingen antenn eller nått annat att testa med... men tror inte att den skall vara så vidrig att sända med..

Och bara för att Leif har trassel med splatter så betyder det juh inte att alla har det :).. finns juh mic gain + en del saker för att ändra modulationen...
 
Ett litet förtydligande, Leif har inget "trassel med spaltter". Han har en egenutvecklad mätutrustning som kan visa hur riggarna beter sig och jobbar hårt med ARRL så att dom skall börja testa enligt dessa metoder. ( Jag fick min IC-706:a uppmätt på VHF-mötet på Åland förra sommaren och den har ett problem. Konstruktionen av ALC gör att den blir "bred" när man sänder med halveffekt. Den var som sämst vid effektläge 4. Konstruktionsfel som inte går att påverka med mic gain osv. )
Jag stod bredvid när Leif mätte 817 på årsmötet i Borlänge.
/ 73 Tommy SM6NZB.
 
Hej,
Leif har arbetat med mätningar på riggar sedan, minst, Ånnaboda VHF möten. Han jobbar för en renare radiomiljö. Fabrikanter av radioutrsustning leverar inte alltid den mest optimala utrustningen för användande på trånga amatörband trots att det tekniskt vore möjligt. Delvis beror det på att mätmetoder saknas, där driver Leif på utevecklinge för vårt gemensamma bästa!
Läs på hans hemsida, http://www.sm5bsz.com/
FT-817 verkar vara en värsting pga det nämnda ALC-problemet, tyvärr. Jag skulle inte våga köra med slutsteg eller ens en bra antenn till densamma.
mvh
0:an
 
Back
Top