FT-857D

SM3IXY

Well-Known Member
Undrar om någon har eller haft lika problem som jag.
Mottagningskänsligheten på 50MHz är urusel. På övriga band inget problem.

/SM0IXY Stefan

857'an var verkligen dålig.
Känsligheten på 50MHz var 5,5µV för 10dB S/N......nå't är fel:(

SM0IXY_857_2_s.jpg
Stefan mäter känsligheten på sin FT-857.

SM0IXY_4_s.jpg
Genom att injicera signal direkt på "Main board" så kunde vi konstatera att felet ligger på "PA board"

SM0IXY_857_1_s.jpg
Full känslighet dvs. 0,2µV för 10dB S/N uppmättes.

Lycka till! hoppas du hittar felet.

/Micke

Last edited:
hehe, Micke han fotade och kopplade upp alle instrumenten. Han gav mig en lektion hur man mäter mottagarkänslighet. Vi konstaterade de ja redan visste att känsligheten på 50Mhz va kass. Övriga band nema problema.
Felet finns på PA-kortet, det sitter under mainboard. Förmodligen er det nån av switchdioderne som falerer alt. styrning till dessa.
Så nu får man demontera PA-kortet med allt vad det innebär för att ev hitta en trasig diod, kallödning mm.
Man får väl fösöke se de positiva i det hele, man kanske lär sig en del.

/Stefan den gamle

Jag har renoverat en rackare som var stendöv på om det var 15/12/10 meter om jag minns rätt, felet är ganska klassiskt med bandswitchdioderna och som väl är förhållandevis lättreparerat :)

För några år sen hade jag en icom på bänken, även den fick spunken på de högre banden men det visade sig vara IC som drog iväg av för mycket HF tack vare en trasig konding, den var inblandad i bandvalet...en 725:a tror jag det var.

SM0GLD har för övrigt en mycket trevlig samling instrument att tillgå.

Last edited:
Nu har Micke (och jag) mätt ytterligare och hittat det som troligen är den felande länken. Signalen passerar genom ett förstärkarsteg och där blir det stopp. Det är troligen trissan som är paj. Problemet är vad man får tag i en sån: 2SC5374, en liten hf-trissa från Sanyo, sitter i alla Yaesu-riggar.

/SM0IXY Stefan

För er som har samma problem.

Just uppmätt på en fungerande FT-857.
Ve=1,33V
Vb=2,05V
Vc=12,79V (@13,0V in)
Vce=11,46V (det är mer än orginaltrissan tål)
Ic=2,8mA

/Micke

Yaesus konstruktörer har chansat i detta fall. Förmodligen klarar sig majoriteten av trissorna men en del klarar inte påfrestningarna. Mao bristfällig konstruktion. De er ju bare ett exempel. Tur att de finns amatörer (som egentligen er proffs) som ser dessa brister.
Det finns div forum där man kan hitta mods mm å detta forum er ett av dom.

/Stefan

Nu är 857-an frisk igen. Den trasiga trissan: Q3034 (2SC5374) är nu utbytt mot en trissa som klarar spänningen (VCE=12V mot orginalet som klarar 10V). Dessutom har den lägre brusfaktor. Micke (SM0GLD) mätte upp känsligheten till 0.12uV 10dBS/N på 51MHz.

Trissan är Infineon BFR183W, SOT323, finns på Farnell: 1095665, kostar drygt 4kr.
SOT323 är aningen större än orginaltrissan men det var inga problem att löda den på befintliga paddar. Trissan sitter lättåtkommlig på mainboard, man behöver endast lossa övre locket.

Som sagt är det nog många 857, 897 och 817 (kanske fler riggar) som råkar ut för att denna trissa går sönder. Det märks tydligt på 50MHz, riggen blir stendöv.

/Stefan SM0IXY

Rättelse

Transistorn sitter på sida A på PA-kortet. Blev osäker om det är topp eller bottenlocket man tar bort. Har man tillgång till servicemanualen så ser man var den sitter.

/Stefan

Tackar för infon!
BFR183w finns också på svenska www.microkit.se som är återförsäljare för farnell, gå in på snabborder och skriv in F1095665+5 där 5:an står för antalet trissor, total kostnad 110:- för 5st.

Back