FT-890 stendöd efter 4 år på hyllan...

SM7TOG

Well-Known Member
Hej.

Jag har en FT890 som har legat i en garderob i ca 4 år men nu fick jag nån sorts återfall så jag plockade fram den och till och med var i väg och köpte ett nytt fint nätaggregat till den..

Men det händer absolut ingenting när jag trycker på Power-knappen.

Har mätt med mätare att det är spänning fram till molex-kontakten på baksidan av radion.

Blir radion "död" ifall backup-batteriet är slut?

Förslag? Vad skall jag göra?

/jonny
 
Ett inte alldeles ovanligt problem när man lagrar apparater länge är
att det uppstår kortslutning i någon elektrolyt- eller tantalkondensator.

Sådant kan göra att de interna mikroprocessorerna inte kommer ur "reset" och
då fungerar ingenting. Det man kan göra är att med hjälp av ett schema följa matningsspänningarna
fram till kretsarna och verifiera att de har rätta värden.

Reset-kretsarna får man verifiera med en logikprob eller ett oscilloskop.

Om det blir kortslutning i back-up batteriet kan det också bli egendomliga fenomen,
det enklaste är att mäta dess spänning både över polerna och vid de minneskretsar som det
ska underhålla.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag vet inte alls om det hjälper i det här fallet?
Men min Icom IC-R1 har ett dött backupbatteri. Därför måste jag göra en full reset när jag slår igång den.
Så länge jag har spänning i huvud-accen så kan jag dock slå av och på utan problem.

Det jag menade med hela resonemanget var att en full reset kanske krävs efter byte av backupbatteri.

73 SM0RVV
 
Tack för era svar!
Jag öppnade radion och började följa spänningen från intaget och när jag höll på och mätte på powerknappen i fronten så hoppade radion plötsligt igång... Och har fungerat sedan dess och jag kan inte återkalla felet.

Så kan det helt enkelt varit lite oxid i powerknappen (som i sin tur styr ett relä)?

(jag gillar inte att började att fungera "av sig självt" så egentligen kvarstår felet men utan symptom...)

/jonny
 
Roligt att det inte var värre.
Jag föredrar en oxiderad strömbrytare framför en kortsluten kondensator...:)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top