FT-891 ALC vid kall omgivning

SA4LGZ

Patrik
Jag kör en FT-891 via remote.
Radion står i ett vinterkallt utrymme (inte helt optimalt kanske).
Eftersom jag kör remote från Hongkong så brukar det mest bli data (FT-8 för tillfället) då det är lite för hög latency på talet.
En sak som jag upplever är att ALC:n i radion trycker ner signalen väldigt hårt när den är kall (nyuppstartad), jag får sänka uteffekten i WSJT-X med ca 10dB för att få ner signalen så att ALCn inte går igång, och allt eftersom tiden går under ca 30-45 minuter så får jag successivt öka uteffekten i programmet för att hålla konstant uteffekt från själva radion (enligt radions effektmätare).
Medans detta så upplever jag samtidigt att väldigt få hör mig på bandet, och allt eftersom jag varmkör så är det fler och fler som kan kommunicera med mig.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Kan det vara så att min utsignal är väldigt oren när radion är kall??
 
Vilken temperatur hr du där radion står?
Vilket temperturområde är radio specad för i handboken?

SM4FPD
 
Jag har en kupevärmare vid min remote-radio, den kan slås på innan det är dags att gå igång och sända.
 
Skaffa ett gammalt kylskåp och sätt in allt i det.Då räcker nästan den egenalstrade värmen för att hålla tempen OK. Vet flera "fjärrkörare" som gjort på det viset.
Funkar bra även i Norrlandkyla..
 
Skaffa ett gammalt kylskåp och sätt in allt i det.Då räcker nästan den egenalstrade värmen för att hålla tempen OK. Vet flera "fjärrkörare" som gjort på det viset.
Funkar bra även i Norrlandkyla..

Gäller att inte köra för långa trastuggar pass så man undviker överhettning :)
 
Inte ska man väl behöva hitta på egna lösningar för att radion inte uppfyller specifikationerna ???

Peter
 
Låt radion stå på hela tiden, det mår den säkert bättre av. I mottagning så drar den ju inte mycket effekt. Om det funkar bättre så har du lite hint om symptomet. Skillnaden mellan uteffekt 100w och 50w är 3dB, en halv s-enhet på signalmetern. Det ska mycket till för att du inte blir hörd. - Förutsätter att du har en antenn i alla fall..

/Sven.
 
Back
Top