FT 897 sänder inte

SA6APZ

Well-Known Member
Hej!
Min Yaesu FT 897 vill inte sända. Den går i och för sig i sändningsläge och man kan notera en knappt mätbar signal på antennutgången, men mer än så är det inte. Det är samma på HF, VHF och UHF.

Idéer?

SA6APZ
 
Det låter ju som en eller flera sluttransistorer (i PA-delen) gått sönder?
Har du kört en rätt anpassad antenn?
// Åke
 
Last edited:
Det har nog varit si och så med anpassningen, men moderna transceivrar brukar väl tåla missanpassning? Konstigt också om alla tre transistorerna har gått.
 
Ja, lite missanpassning skall de väl klara. Men man vet aldrig.
Sen vet jag inte hur designen ser ut på FT 897, men det behöver nog inte nödvändigtvis vara 3 olika transistorer bara för att den klarar HF, VHF och UHF. Det kan ju hända att man bara kopplar in olika resonanskretsar beroende på frekvensområde.
 
Det kan vara så att du har kört sönder drivtransistorerna. Kör du PSK???? Kenwood TS 2000 är kända för det.

//6slj
 
På mitt gamla jobb hette det alltid: "att mäta är att veta". ;)

Kommentaren i min signatur är också hämtad därifrån...:D

/ Ingvar
 
På mitt gamla jobb hette det alltid: "att mäta är att veta". ;) ...
Det är inte nödvändigtvis sant. Man måste först känna till hur man skall mäta för att veta, dvs så att resultatet blir repeterbart och rätt.

/ Göstha
 
Javisst har du rätt Göstha!

Att komma åt och mäta i den aktuella radion är nog inte det lättaste. :eek:



Till Fredrik!
Har du kollat om det finns några tips här?

RigPix Database - Yaesu - FT-897

Klicka på "Modification collection"

/ IP
 
Last edited:
Hmm... Tittar på schemat nu. VHF och UHF har samma slutstegstrissa, HF + 50 MHz har ett annat, uppbyggt av två transistor, så felet lär ligga före slutsteget? På sidan 6 i länken ovan står nånting om att "Exciter stage" är känsligt. Kanske vi har felet där? Får undersökas!

Tack!
 
Back
Top