Funcube dongel pro säljs nu äver disk

sm0lru

Well-Known Member
Amateur radio retailer to sell FUNcube Dongles
För 118 Pund ca 1200 + frakt kan man nu köpa en Funcube dongel pro.
Se länken.
Det finns en rad olika program man kan använda sig av.

Om det finns intresse kan jag försöka skriva ihop en manual hur man installerar Gnuradio i Unbuntu. Det programmet är grymt och du kan verkligen få ut ALLT ur stickan.:cool:
73 de SM0LRU/Kenta
 
Det skulle jag vara tacksam för om du kunde ge några stegvisa instruktioner. Behöver inte vara jättedetaljerade, men några rader om vad man behöver göra/installera.

Eric SA5BKE
 
Sökte i min maskin här på Gnuradio (Linux Mint) och det finns i pakethanteraren som standard.
This is a virtual package that installs the entire GNU Radio and USRP software
set.
 
Sökte i min maskin här på Gnuradio (Linux Mint) och det finns i pakethanteraren som standard.
This is a virtual package that installs the entire GNU Radio and USRP software
set.

Den kan du INTE använda dej av efter som GNURadio till FCD måste vara av den senaste version.
Bästa är att ta ner senaste källkoden.

73 de SM0LRU/Kenta
 
Vad kan man göra med den?

Hur är mottagningen? Jag får känslan av att den suger åt sig rejält med störningar?
 
... Hur är mottagningen? Jag får känslan av att den suger åt sig rejält med störningar?
Det hänger väl i första hand på hur antennen är utformad och framför allt på var den sitter. Själv har jag hemma i Uppsala bara en 10 m tråd, ändmatad via en Magnetic Balun från DX-Engineering. Den sitter utomhus, alldeles i närheten av och vinkelrätt mot en "länga" av tre kedjehus (parhus).

Störnivån är oftast väl över S9 med dämpningen inkopplad på min lilla Kenwood TH-F7E. Gissningsvis beror upp till hälften på lokala störningar, resten på överstyrning från starka radiostationer och annat "skräp" på banden. Det senare botar man med bättre förselektion i mottagaren, och i mitt fall skulle det bli bättre med en kortare antenn.

Det förra avhjälps lättast(?) med ett bättre QTH... Därför har jag lånat in mig hos min son ute på landet, väster om Örsundsbro, och satt upp min KV-station där. Där finns det inga lokala störningar och förselektionen i min FT-847 räcker oftast till.

/ Göstha
 
Göstha, dongeln är för 64-1700MHz. Det känns som att du snackar om kortvåg?

Jag undrar fortfarande vad LRU menar med "ALLT" ur stickan? Funkar den som ren scanner med lämplig programvara? Spectrumanalys?
 
Göstha, dongeln är för 64-1700MHz. Det känns som att du snackar om kortvåg?

Jag undrar fortfarande vad LRU menar med "ALLT" ur stickan? Funkar den som ren scanner med lämplig programvara? Spectrumanalys?

Jag kör Gnuradio programmet och det kan allt.
Det bästa att förklara är att Gnuradio är en byggsatts med "legobitar" i.
Ni som var på TSA i måndags när jag visade den kanske kan fylla i.
Så svårt att förklara om ni aldrig sett det.
den här bilden visa hur man bygger ihop radio.
USRP2_FM_narrowbandRX_Csete2.jpg
 
Vad kan man göra med den?

Jag håller på och programmerar en enkel scannerfunktion för 2m, 70 cm och Flygradiobandet. Använder Funcube dongle som mottagare
och programvaran Spectravue för demodulering SSB, FM och AM.
Har bara ett problem kvar och det är få tag i SpectraVues meddelanden.
Har inga problem med att ge SpectraVue styrkommandon men att få några meddelanden tillbaka är problemet.
Jag programmerar i visual basic 6 och SpectraVue har bara en C++ rutin som hanterar dessa svars meddelanden.
Är det någon vänlig själ som kan göra en c++ dll som går att använda i min visual basic kod?
 
Back
Top