fundament och stagning 22m fackverksmast?

zorro

Member
har fått hem en 22m lång trekantig wibe mast med 280mm sida och horisontella tvärstag. (modell wibe 280?)
3st 6m sektioner och 1st 4m sektion. med vikbar bottenplatta.

Är det någon härinne som har lite erfarenhet av denna eller liknande storlek?
jag vill veta lämplig storlek på fundament och stagnivåer??

har varit i kontakt med ScanMaster (som köpt wibe) men dom verkar inte ett dugg intresserad av att hjälpa en privatperson som mig.

det kommer inte att sitta något märkvärdigt i masten, en liten 4el yagi, en vertikal och några tråddipoler.
men det kan ju vara bra att dimensionera för lite mer last i framtiden.
bor utanför umeå och marken är åkerjord.
 
Micke,
du kan ju börja med att läsa dokumentation för en liknande mast från en tillverkare med gott rykte. Försök t.ex. med ROHN på ROHN 25G Tower Series - Find 25 G Tower Series Specifications --- ladda ner broschyren för ROHN 25G Guyed Tower Series som verkar ha liknande uppbyggnad som din mast. I slutet av den broschyren finns dimensioner för fundament och ankare för stag. Lycka till! /Janne SM0AQW
 
Last edited:
tack Janne,

har pratat med vårgårda och fick deras anvisningar för 21m M38W:
fundament 500-700mm diameter och 900-1300mm djupt eller mer om risk för tjälskjutning finns.
stagning vid 9m och 18m och 11m från basen vilket ger vinklar på 50 och 31 grader.
detta ska klara minst vindhastighet på minst 44 m/s med måttlig last i toppen.
detta gäller vid 8mm klassad stålwire.

kollar jag på Rohn 25G anvisningar på 70' tower (21m) 90mph (40m/s) så blir det:
fundament 700mm diameter och 1370mm djupt.
stagning vid ca 10m och 20m och 17m från basen vilket ger vinklar på 60 och 42 grader.
gäller 1/2" wire.

lite skillnad, visserligen olika master men en m38w borde vara klenare än min?
nån som har mer input?
 
Last edited:
Jag hällde ner 4,1 kubik betong för mitt Versatower. 2m djupt hål.

Ostagat och en 13 ele LFA+2 för 2m plus en 6/10m G0KSC yagi med ca 4,8m bom.

Står alldeles utmärkt. Dock bör nog din mast stagas. Att överdimensionera är aldrig fel...

73 de Kai
 
jag personligen tror jag klarar mig med versatowers fundament. kanske 1.5m djupt pga tjälen. masten är så klen i sig att ett större fundament känns överflödigt.

det är däremot stagningen som vikten bör läggas på i mitt fall anser jag.

rätta mig gärna, jag är helt novis här..
 
det är däremot stagningen som vikten bör läggas på i mitt fall anser jag.

rätta mig gärna, jag är helt novis här..


Jo det stämmer. En sådan mast med horisontella strävor har dålig vridstyvhet. Det är därför viktigt att den stagas så den inte kan vrida sig. Om jag minns rätt så har SM2CEW en del (negativa) erfarenheter av denna masttyp. Kanske kan vara läge att höra vilka råd han har att ge?

/RNA
 
vart köper man lämpliga delar till master, stagvajer, sträckanordningar, öglebultar osv?
det bör väl vara klassade grejjer har ja hört?
 
Last edited:
Titta i QTC - finns ju annonser - de övriga jag vet om säljer inte till privatpersoner.
 
om så jula hade en evighetsmaskin som producerar gratis el skulle jag aldrig i livet köpa en därifrån.
sämre skit får man leta efter oavsett vilken produkt jag pratar om. visst, dom har märkesprylar oxå men dom ligger så högt i pris så,.. ja...


Edit: Necks Electric AB har allt man behöver, frågan är om man som privatperson kan handla av dom och om dom har vettiga priser? har skickat ett mail,. får se om dom återkommer.

SM5KRI: och om man inte har QTC?
 
Last edited:
Särskilt när det gäller saker som har med hållfasthet att göra.
Linor, block, linlås, rundslingar etc är det livsfarligt med Jula.
De översätter måttenheter fel, från kgm till NM fel, och ibland heter Newtonmeter nM, eller NM, eller Nm. eller KNM, kNM etc. man kan få en produkt som är fel måttsatt med en faktor tio. Stålinor heter omväxlande wire, vajer eller lina men kan vara samma produkt. Livsfarligt då det handlar om säkerhet.
Sen mäter man tryckluft från kompressorer i hp, horse power, och i värsta fall översätts det till en kraft, hästkraft, det skall väl vara hästeffekt. Hur mycket luft det motsvarar är en bra fråga.

Däremot har de trevlig ljuskällor... sågar och blocknycklar

de
FPD
 
Micke,
s.k. skeppsfurnerare som säljer tågvirke, wire och riggdetaljer för segelbåtar och fartyg borde ha en del av det som du behöver (wire, shackel, wirelås etc) men de är sannolikt ganska dyra och du kanske har långt till en hamnstad .... 73 /Janne
 
Hjertmans i Sundvall har allt du behöver. De har ytterligare butiker på fler platser och dessutom en välförsedd webshop. De har wire, kaus, sträckare osv. och dessutom utför de taluritpressning så du kan måttbeställa stag med kaus i ändarna. Sen är det förstås en prisfråga, utrustning för segelbåtar är oftast syrafast och svindyr.

Hjertmans båttillbehör

Säljer inte Vårgårda radio tillbehör till master? De borde väl åtminstone ha förslag på inköpsställen.
 
Last edited:
Okej. Jag ska spana in lite marinfirmor.
Vad tror ni om stagningen?
Hade tänkt staga vid 9m och 19m och helst inte längre än 12m ut från basen. Blir det för lite vinkel?

Som fundament för stagning hade jag tänkt gjuta en rund platta med en bit av ett oljefat som gjutform ca 60cm i diameter och 10-12cm tjock välarmerad med ett hål i centrum för stagpinnen.

Har idag grävt ett hål som är 600x600x1100. Ska gräva ett par dm till och bredda lite i botten, jog tror det fundamentet duger.

Vad tror ni, är jag ute och cyklar här?
 
Lokala radioklubben har nog QTC i någon hylla, gör ett besök och träffa medlemmarna, någon kanske har erfarenheter av detta.

Vi diskuterade Zorros mast på lokala radioklubben i Umeå i går, problemet är bara att ingen vet vem Zorro är.

Det ryktas om att han kan heta Don Diego de la Vega, men ingen visste vem det var heller.

Däremot finns det kompetens på att sätta upp master inom klubben, så hör av dig Zorro

Klubbkvällar är tisdagar och torsdagar, samt nu i helgen är det loppis på lördag innan SAC drar igång.
 
japp. absolut ska jag besöka klubben då möjlighet finns..
Har tänkt göra det i flera år men det kommer alltid nånting emellan hehe..

vi hörs
 
Back
Top