Fundament till Vårgårdamast M38W

SM0UXX

Well-Known Member
Hej!

Har läst bl.a. mastfundament till versatower mfl, men har ändå några frågor. Stickproppsamatör som jag är kanske jag inte riktigt kan tillgodoräkna mig dessa inlägg för att kunna räkna om till mina förhållanden....:rolleyes:

Jag ska upp med en Vårgårdamast, M38W, 12m hög. I nuläget kommer det nog bara sitta en monoband quad för 10m, inga tunga saker och inte så mycket vindfång alltså. Kan tänkas att det kommer upp nån tri-bander eller nåt så småningom iofs.
Enligt specifikationer jag läst från Vårgårda ska det räcka med 0,7x0,7m och 1m djup. Kan det stämma för Stockholmstrakten?
Det verkar vara kompakt och fin lera där jag ska gräva (gammal sjöbotten).

Jag har alla "gjutbultar" för masten. Frågan är hur man bäst fäster dessa mot armeringen? Känns som att det inte blir tillräckligt stabilt att bara trycka ned dessa i betongen. Svetsning avrådes ju, men känns som att det inte går att göra mekaniskt stabilt med najning...?


För själva gjutningen undrar jag om det är andra saker att tänka på;

- Hur lägger man armeringen på allra bästa sätt?

- Bästa blandning för betongen (har tillgång till nån typ av kross som ligger och skräpar. Typ blandat från sand upp till 16mm stenar)

- Har hört att man lägger singel eller liknande i botten av hålet för att undvika kapiläreffekt (eller har det med tjäle att göra också?).

Alla andra tips för gjutningen mottages!
 
Last edited:
Back
Top