Fundering angående dipoler

SA4JAJ

Active Member
En vanlig öppen dipol ska ju ha en total längd på 0.5 våglängder. Så vitt jag har förstått så beror detta på att det då uppstår en stående våg i antennen. Skulle man då inte lika gärna kunna göra dipolen 1.5 våglängder lång totalt och få samma resultat som med en 0.5 våglängder lång dipol? Då får det ju plats tre stående vågor istället för en. Tänker jag rätt?

I sådana fall borde ju t.ex. en dipol för 145 Mhz fungera lika bra på 3 * 145 Mhz = 435 Mhz eftersom dipolen blir 1.5 våglängder lång vid 435 Mhz.
 
Det råkar vara så att när en dipol är en halv våglängd lång, så har den impedans som gör att en 50 ohms koaxialkabel med ungefär samma impedans kan anslutas. Ändrar du längden tillräckligt mycket, så passar inte kabeln impedans...
 
En vanlig öppen dipol ska ju ha en total längd på 0.5 våglängder. Så vitt jag har förstått så beror detta på att det då uppstår en stående våg i antennen. Skulle man då inte lika gärna kunna göra dipolen 1.5 våglängder lång totalt och få samma resultat som med en 0.5 våglängder lång dipol? Då får det ju plats tre stående vågor istället för en. Tänker jag rätt?

I sådana fall borde ju t.ex. en dipol för 145 Mhz fungera lika bra på 3 * 145 Mhz = 435 Mhz eftersom dipolen blir 1.5 våglängder lång vid 435 Mhz.

Helt rätt tänkt. I och med att strömmen ändrar riktning ser dock fjärrfälten inte likadana ut. Antennelementet till halvvågsdipolen har inte heller resonans exakt på tre gånger sin resonansfrekvens på grund av "ändeffekten", men ganska nära. Eftersom vågen inte bara står där och studsar mellan ändarna utan också tappar energi genom strålning blir inte strömmaxima lika höga dvs "matningsimpedansen" blir högre.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Skulle man då inte lika gärna kunna göra dipolen 1.5 våglängder lång totalt och få samma resultat som med en 0.5 våglängder lång dipol? Då får det ju plats tre stående vågor istället för en. Tänker jag rätt?
Instämmer med SM0BRF, helt rätt tänkt.

Tänkte bara lägga till att en mycket vanlig sådan 0.5/1.5 våglängdskombination är 7 och 21 MHz.
Klipp en dipol för 7 MHz och den kommer med stor sannorlikhet vara i resonans även på 21 MHz.
Jag har själv klippt sådana vid flera tillfällen. :)

73 SM0RVV
 
Ok, tack för alla svar :). Ska försöka hitta något modelleringsprogram och prova. Finns det något bra för Linuxsystem?
 
Det står en fritt att göra dipoler som 3/2 våglängder.

En något högre matningsimpedans, och en mer utpräglad riktverkan, med ett par huvudlober och sidolober, blir resultatet.

På låga frekvenser kan man ta hand om matningsimpedansen genom att sätta dipolen på
den höjd över marken som ger den önskade impedansen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
I ubuntus repos finns följande:

antennavis - antenna visualization software
nec - NEC2 Antenna Modelling System
necpp - NEC2 Evolution Antenna Modelling System
qantenna - Qt based program for viewing antennas as decribed by NEC files
xnec2c - calculate and display radio antenna properties

73 SM0RVV
 
Back
Top