Fundering

sa6aqp

Well-Known Member
Hej.

Håller på att mixtra med en Eco tråd antenn för 160/80/40 m.

Denna fungerar bra på 80/40m men inte på 160.
Testade att göra en choke med rg 213 då blev det annat liv i antennen och 160 fungerade med.
Funderingen är att byta mitt fästet från orginal till en med balun 4:1 eller 9:1 kommer detta att göra nytta,förstöra eller är det helt meningslöst?
Problemet är att den inte blir resonant och vad jag förstod så är antennen väldigt låg ohmig.
Om jaginte missuppfattat det hela så transformerar väl en balun ner ström och inte tvärt om?
Kan mycket väl vara ute och cykla nu.
 
vad är det för antenn och vilka delar har den ?

"en tråd" är lite knapphändg information, men man kan ju gissa vilt ;)
 
Som jag skrev det är en Eco 40/80/160 tråd antenn. Modellen heter tydligen Eco 068.
Så det är en trap dipole. Men som vanligt när det gäller deras produkter så är ju information knapphändig.
 
Nja riktigt så bra är det nog inte som dom skulle vilja ha det till. Jag ska försöka vara lite mer nogran med hur problemet är.

40/80 funkar perfekt. dom banden är inga problem med. Behövs ingen tuner eller något.

160m är antennen resonant på 1840 mätt med ett riktigt pålitligt instrument.
Däremot om man lägger effekt mot antennen så kommer vad jag förstår rf tillbaka.
Detta plockade vi bort med hjälp av att linda ett gäng varv med rg 213 och testade. Då fungerade antennen. RG213 är inte så kul att ha som choke anser jag utan om det nu blir så så kommer den bli av rg58 men för att slippa att ha detta alls så var jag nyfiken på om man kan få samma effekt via ett mittfäste med balun då orginalet är ett simpelt mittfäste.
 
Hej SA6AQP!

Om du matar din dipol med RG223 (ungefär samma tjocklek som RG58) men klarar 1kW lätt så kan du istället för att linda en tung "chocke" göra en balun av ferritkärnor som fungerar ännu bättre!

Den kallas för W2DU balun, man trär speciella ferritkärnor 50st på koaxen vid matningspunkten och har exempelvis en krympslang med smältlim utanpå som håller ihop det hela. Läs mer här: A model of the W2DU 1:1 choke balun

RG303 som man använt i det här fallet är en kabel som är ungefär som RG58/RG223 men där effekttåligheten gjorts ännu högre genom att ha ett dielektrikum av Teflon.

Lycka till!

73 de Teemu SM0W // SM0WKA
 
Det låter som om du skulle ha en 1:1-balun i så fall, inte 4:1 som du nämner inledningsvis.
/Micke
 
om det nu är en dipol som är upphängd som den ska och inte påverkas av sin omgivning alltför mycket och antennen ändå ger retureffekt kan man ju använda en sån där magisk grej i matningspunkten i ett försök att reducera symptomen - men orsaken till att det uppstår så mycket retureffekt vid högre mäteffekter tyder på att "felet" inte är lokaliserat.
Vad är det för sorts traps?

K9YC gjorde en variant av "ferriter på koaxen" som är mer anpassad för 160m än den "ferriter på koaxen"-variant som W2DU visar upp.
 
Last edited:
Back
Top